اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مشهد:

بهداشت مبحثی فرابخشی است

خبرگزاری فارس: فرماندار مشهد گفت: بهداشت مبحث گسترده‌ و فرابخشی است که همه آحاد جامعه نسبت به آن مسئولیت دارند.

بهداشت مبحثی فرابخشی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حسن موحدیان امروز در همایش بزرگ هفته سلامت و تقدیر از فعالان عرصه سلامت با حضور برخی از مسئولان بلند پایه استان در آخرین روز از هفته سلامت با عنوان سالمندی و کرامت اجتماعی در تالار ابن‌هیثم واقع در مرکز تربیت‌معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: گسترش بهداشت و ارتقای سطح سلامت جامعه در گرو آموزش افراد جامعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی در هفته بهداشت مبنی بر سلامت و سالمندی، ادامه داد: دوره سالمندی و سلامت سالمند مسئله‌ای نیست که با رسیدن افراد به سن سالمندی مورد توجه قرار گیرد، که در چنین صورتی نه تنها بسیار هزینه‌بر است بلکه نتیجه بخش هم نیست.

فرماندار مشهد افزود: زیرساخت‌های داشتن یک دوران سالمندی سالم و توانمند در دوران کودکی و جوانی بنا نهاده می‌شود و به همین جهت آموزش و اطلاع‌رسانی در این زمینه دارای نقش و حائز اهمیت ویژه است.

موحدیان بهداشت را یک مبحث فراملی عنوان کرد و گفت: بهداشت عمومی برعهده تمامی سازمان‌های ذی‌ربط است و با توجه به گستردگی حوزه سلامت و هم‌چنین با وجود فعالیت‌های گسترده وزارت علوم، تحقیقات و آموزش پزشکی در زمینه ارتقای سلامت و بهداشت جامعه، همه افراد نسبت به حوزه بهداشت مسئولیت دارند و باید در این راستا تلاش کنند.

فرماندار مشهد در ارتباط با برنامه‌های فرمانداری در راستای اقدامات شهری برای سالمندان اظهار داشت: اجرای طرح به‌سازی شهر برای افراد سالمند از برنامه‌‌های امسال شهر مقدس مشهد است و تلاش می‌شود تا به این وسیله سلامت سالمندان ارتقاء یابد.

در ادامه این همایش رضا سعیدی رئیس مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در ارتباط با اقدامات بهداشتی مؤثر در زمینه ارتقای سطح بهداشتی و سلامت جامعه اظهار داشت: اقداماتی که جنبه دسترسی و دست‌یابی بیشتری برای مردم داشته باشند از تأثیرات بیشتری در ارتقای سطح سلامت عمومی در جامعه برخوردار است و صرف هزینه‌های گزاف و تهیه تجهیزات خاص و گران قیمت پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در افزایش سلامت عمومی اثر چشمگیری داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با بیان این مطلب ‌که در حال حاضر 6 میلیون سالمند در کشور وجود دارد و تا چند سال آینده این میزان به 10 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: بهبود شرایط زندگی سالمندان مدیون مشارکت و تلاش تمامی سازمان‌های ذی‌ربط آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته بیش از بیست سال به میانگین سنی جامعه افزوده شده است، خاطرنشان کرد: این امر نشان‌دهنده تلاش و همکاری مناسب تمامی سازمان‌ها در راستای ارتقای سلامت جامعه است و در حال حاضر نیز باید تلاش شود که افراد در دوره سالمندی از یک زندگی با کیفیت، سالم و پرنشاط برخوردار باشند.

وی نقش توسعه بهداشت و اقدامات پیشگیرانه از ابتدای زندگی را برای داشتن دوران سالمندی سالم بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: براساس تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا اقدامات بهداشت عمومی 5 برابر بیشتر از خدمات تخصصی پزشکی در افزایش طول عمر و افزایش میانگین سنی تأثیرگذار است.

رئیس مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در ارتباط با برنامه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال جاری گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده، ستاره‌دار شدن رستوران‌های سطح شهر، اجرای طرح پلیس بهداشتی، اجرای طرح تحول بنیادین مناطق حاشیه شهر مشهد، اجرای طرح بازرسان سلامت و هم‌چنین پیگیری برای افزایش پوشش بیمه دندان‌پزشکی از برنامه‌های امسال معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محسوب می‌شود.

سعیدی اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت سالمند کشور در سال‌های اخیر و هم‌چنین افزایش سن امید به زندگی تا مرز 73 سال، باید رویکرد سلامت و بهداشت عمومی جامعه را به سمتی پیش برد که سالمندان این دوره زندگی خود را با افسردگی و ناتوانی طی نکنند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول