اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بررسی محققان اصفهانی مشخص شد

شیوع عفونت در مناطق شمالی کشور 70 درصد است

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مناطق معتدل و مرطوب شمال ایران شیوع عفونت در سنین پایین، در حدود 70 درصد گزارش شده است.

شیوع عفونت در مناطق شمالی کشور 70 درصد است

لیلا جلالی‌منفرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با مرور نظام‌مند مطالعات منتشر شده در زمین‌های اپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در ایران اظهار داشت: توکسوپلاسموز یک عفونت مشترک بین انسان و حیوانات است که شیوع جهانی دارد و به وسیله انگل داخل سلولی به نام توکسوپلاسماگوندی ایجاد و می‌تواند سبب عوارض شدید و مهمی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و جنین افراد باردار شود.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت این انگل در ایجاد توکسوپلاسموز مادرزادی و هم‌چنین ایجاد عفونت فرصت‌طلب در افراد ایمنوساپرس لازم است اطلاعات جامعی از وضعیت ابتلای گروه‌های مختلف جمعیتی در نقاط مختلف کشور و میزان آلودگی میزبانان اصلی و واسطه در ایران برای تشخیص و کنترل بیماری داشته باشیم.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به روش‌های انجام شده در این تحقیق تصریح کرد: در این تحقیق 43 مطالعه انسانی و حیوانی در پنج منطقه جغرافیایی معتدل و مرطوب شمالی، سردسیر و کوهستانی، معتدل و خشک کوهپای‌ها، گرم و خشک مرکزی و گرم و مرطوب جنوبی انجام گرفت.

وی در زمینه یافته‌ها به دست آمده در این بررسی‌ کشوری، گفت: در مناطق معتدل و مرطوب شمال ایران شیوع عفونت در سنین پایین، در حدود 70 درصد و بالا گزارش شده و در مناطق سردسیر و کوهستانی شمال غرب و غرب ایران شیوع کلی بیماری در حد 18 تا 38 درصد است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین شیوع عفونت در مناطق معتدل و خشک کوهپایه‌ای غرب ایران حدود 33 تا 68 درصد، در مناطق گرم و خشک مرکزی ایران شیوع کلی آن به نسبت پایین و در حد 39 درصد و در مناطق گرم و مرطوب جنوب ایران شیوع در حد 20 تا 35 درصد گزارش شده است.

جلالی‌منفرد در ارتباط با نتیجه‌گیری این تحقیق بیان داشت: بیشترین شیوع توکسوپلاسموز به ترتیب در مناطق معتدل شمالی سپس مناطق معتدل و خشک کوهپایه‌ای و پس از آن مناطق سرد و کوهستانی شمال‌غرب و مرکز ایران بود و شیوع در مناطق گرم و خشک مرکزی و گرم و مرطوب جنوب به نسبت پایین بود.

وی با اشاره به اینکه شیوع توکسوپلاسموز در جنس مؤنث بیشتر از جنس مذکر است، اضافه کرد: بیشترین تغییر سرمی در زنان در سنین باروری و در نتیجه بیشترین احتمال عفونت مادرزادی در مناطق معتدل و خشک کوهپایه‌ای دیده شد.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: از نظر شغلی زنان خانه‌دار در خطر بیشتر ابتلا به این بیماری بودند که باید در مورد ارتباط با مواد دارای احتمال انتقال بیماری به ویژه در زمان بارداری، آموزش کافی داده شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول