اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

سالمندی فراغت از مسئولیت است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: جامعه از افراد مسن انتظار کار و فعالیت ندارد و این قشر از مسئولیت‌ها فارغ شده‌اند.

سالمندی فراغت از مسئولیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کوروش ساکی ظهر امروز در مراسم اختتامیه هفته سلامت که به مناسبت تجلیل از خیرین، فعالان و دست‌اندرکاران هفته سلامت در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: هفته سلامت سال 91 به عنوان هفته سلامتی و سالمندان نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه سلامتی بزرگترین نعمت خداوند است، افزود: سلامتی انسان ارتباط نزدیکی به حیات، عروج و تکامل بشری دارد از این رو باید در این راستا و برای رسیدن به کمال تلاش کرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه جوامع مختلف بشری دیدگاه خاصی به بحث سالمندی دارد،‌ تصریح کرد: در جوامع غربی و نیز در دیدگاه مادی‌گرایان سالمندی همراه با افت توانایی‌های جسمانی، کاهش توانی سیستم ایمنی، ابتلا به انواع بیماری و در راس آن تنهایی در این دوران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: در دیدگاه معنوی سلامتی بر دایره معرفتی انسان نفوذ می‌کند که از این با عنوان قیاس به نفس یاد می‌کنند که در این دیدگاه عوامل بیرونی را برحسب دنیای درون تفسیر می‌کنند که به شناخت و معرفت انسان ارتباط دارد.

ساکی سالمندی و طول عمر بالا را نعمت خدا دانست و اظهار داشت: در دیدگاه معنوی سالمندی نعمت عظیم الهی است که نشان‌دهنده لطف الهی است زیرا در این دوران بستری ایجاد شده که انسان می‌تواند به معرفت و حاکمیت عقل دست یابد.

وی با بیان اینکه باب معرفت و تفکر در این دوران برای انسان مهیا است، بیان کرد: جامعه از افراد مسن انتظار کار و فعالیت ندارد و این قشر از مسئولیت‌ها فارغ شده‌اند و دایره معرفتی این افراد نسبت به خدا افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه انسان امروزی توسط رسانه‌ها و سیستم‌های ارتباط جمعی بمباران اطلاعاتی می‌شوند اضافه کرد: در دوران سالمندی فاز عظیم معرفتی بر انسان گشوده می‌شود و حیات و جاودانگی بر افکار انسان مسلط می‌شود در صورتی که با این دیدگاه فرد به استقبال سالمندی برود کهنسالی برایش عیش و نوش می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در آذربایجان غربی ادامه داد: سیستم‌های آموزشی باید از دوران جوانی زاویه دید انسان را نسبت به اهداف خلقت روشن کنند تا دیدگاه معرفتی آنها در دوران سالمندی افزایش یابد.

ساکی بابیان اینکه هفت درصد از جمعیت ایران را قشر سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: حتی اگر یک درصد به تعداد کل این جمعیت افزوده شود کشور ما با پدیده سالمندی روبرو می‌شود که در این‌ صورت احداث بیمارستان‌های تخصصی سالمندان، آموزش، برنامه‌ریزی و بسترسازی‌های مناسب برای روبرو شده با این پدیده ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول