اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به تولید انبوه رسید

نسل سوم سامانه هوشمند برنامه‌ریزی آبیاری

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سامانه هوشمند برنامه‌ریزی آبیاری با همکاری کارخانجات مخابراتی ایران در حال حاضر وارد فاز عملیاتی و تولید انبوه شده است.

نسل سوم سامانه هوشمند برنامه‌ریزی  آبیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در مراسم افتتاح خط تولید انبوه نسل سوم سامانه هوشمند  برنامه‌ریزی آبیاری که در کارخانجات مخابراتی ایران در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، بی‌شک اختراع و به مرحله تولید انبوه رسیدن این دستگاه سرآغاز حرکتی امیدبخش و نوین در بحث حمایت از تولیدات و سرمایه‌های داخلی است.

وی با بیان اینکه این سامانه می‌تواند 67 تا 40 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند گفت: چنانچه در تمام سطوحی که در آن‌ها آبیاری نوین صورت می‌گیرد، این سامانه نصب شود، می‌توان حداقل تا 90 میلیون متر مکعب سالانه آب صرفه‌جویی کرد و ضمن به حداقل رساندن انرژی مصرفی در بخش آبرسانی سبب پایداری در تولید شد.

خرد بیان داشت: هم‌اکنون این دستگاه به عنوان قطعه‌ای از آبیاری نوین شناخته شده است، بنابر این آن دسته از کشاورزان که خواستار اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی خود باشند، می‌توانند درخواست نصب سامانه هوشمند را نیز اعلام کنند.

این مسؤل ادامه داد: کشاورزان همچنین می‌توانند از یارانه 3.5 میلیون تومانی سیستم‌های آبیاری نوین بهره‌مند شوند.

در ادامه، محمد ابولپور، محقق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس نیز در مورد نسل سوم سامانه هوشمند برنامه‌ریزی آبیاری گفت: این سامانه، پیشرفته‌ترین سیستم هوشمند آبیاری در کشور بوده و تنها نمونه‌ای در جهان به شمار می‌رود که سه سیستم مختلف را به صورت یکجا و در قالب یک دستگاه در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این سامانه بومی‌سازی شده و تمام قطعات ساخت آن در داخل تولید می‌شود و در واقع یک تولید صد در صد داخلی به حساب می‌آید.

ابولپور ارزان‌تر بودن نسبت به مدل‌های قبلی را از دیگر ویژگی این سامانه جدید عنوان کرد و ابراز داشت: نمونه‌های قبلی هر کدام 5 میلیون تومان هزینه دربرداشت اما این نمونه جدید تنها 735 هزار تومان قیمت دارد و دارای خدمات پس از فروش است.

محقق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: این سامانه هم‌چنین از یک سری امکانات مازاد بر سیستم، مانند سیستم‌های مانیتورینگ، سیستم دریافت و ارسال اطلاعات از طریق SMS، گزارش‌گیری از عملکرد وسیله و اتصال به مرکز برخوردار است.

انتهای پیام/خ۳۰/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول