اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل توسعه و آبادانی کرمان اعلام کرد

تولید بنزین از گاز طبیعی در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان گفت: با احداث پالایشگاه جی‌تی‌ال در کرمان می‌توانیم از گاز طبیعی، بنزین و سایر محصولات با کیفیت فرآوری تولید کنیم.

تولید بنزین از گاز طبیعی در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان سید ‌حمید‌رضا توحیدی پیش از امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انرژی در دنیای امروز مبحث مهمی است و هر کشوری سعی دارد، منابع استراتژیک انرژی خود را تهیه‌، نگهداری و ارتقا بخشد و ما نیز از این قاعده مستثنا نیستیم.

وی بیان داشت: تهیه‌ انرژی و سوخت اولویت اول در کشور ما و یکی از راه‌های آن اکتشاف و استخراج‌ منابع محدود نفتی است با نگاه به آینده باید این منابع حفظ شوند، اما راه دیگر فرآوری انرژی‌ و تهیه سوخت از راه احداث پالایشگاه است.

توحیدی افزود: از مهم‌ترین منابع ‌در دسترس ما، منابع گازی است که در حال حاضر جزو کشورهای دارنده این منبع طبیعی انرژی هستیم، اکنون دنیا به این سمت می‌رود که از گاز سوخت تهیه کند و ما منابع گازی فراوان داریم.

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم از گاز استخراج شده توسط فرآوری، سوخت بنزین و سایر محصولات را تهیه کنیم، به روزترین تکنولوژِی حال حاضر دنیا تکنولوژِی جی‌‌تی‌ال است که گاز را به مایع تبدیل می‌کند و ماحصل آن بنزین، نفت‌ و گازوئیل است که در حال حاضر نیاز مبرم کشور محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی کرمان بیان داشت‌: در حال حاضر تکنولوژی جی‌‌تی‌ال در اختیار شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا است و یکی از پیشروترین کشورهای صاحب این پالایشگاه‌ها قطر است.

وی ابراز داشت: از آن جا که قطر ‌در حوزه گازی پارس جنوبی با ایران مشترک است‌، بهره‌برداری‌ از این تکنولوژِی به عنوان یک مزیت بزرگ برای آنها در برداشت از میدان‌های گازی مشترک بدل شده و ما نباید از این قافله عقب بمانیم. 

توحیدی خاطر‌نشان کرد: اکنون در ایران با توجه به تحریم‌های پیش آمده و انحصار این تکنولوژی در دست کشورهای غربی و امریکا، زمینه شکوفایی و حرکت در میان متخصصان و کارشناسان بومی ایجاد و در حال حاضر با تلاش سازمان گسترش و نوسازی صنایع نمونه پایلوت این تکنولو‌ژی با تولید یک بشکه در روز راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: ‌پس از تکمیل چرخه دانش این تکنولوژی قرار است در مرحله دوم تعداد 100 عدد پالایشگاه جی‌‌تی‌ال با همکاری وزارتخانه‌های نفت و صنعت‌، معدن و تجارت در ایران راه‌اندازی شود.

توحیدی بیان داشت: شرکت توسعه و آبادانی کرمان در سال ‌86 توانسته موافقت‌ احداث و مجوز تخصیص خوراک یک پالایشگاه جی‌‌تی‌ال را در مسیر کرمان ـ رفسنجان و در مجاورت خط لوله دوم انتقال گاز از سرخون بندرعباس را اخذ کند که در ابتدای امر می‌تواند با تولید 3 هزار بشکه در روز آغاز به کار کند.

وی افزود: با توجه به تأمین زیر‌ساخت‌ها و منابع لازم‌، سرمایه‌گذاران خوبی ‌نیز در این زمینه آماده سرمایه‌گذاری و مشارکت هستند، شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان طی این مدت در دو جبهه مهم کاری فعالیت کرده است.

مدیر‌عامل شرکت توسعه و آبادانی کرمان ابراز داشت: نخستین فعالیت ما انجام مطالعات کامل کارشناسی با بهره‌گیری از کارشناسان خبره امر و تلاش برای تأمین منابع مالی حدود 200 میلیارد تومانی طرح برای یک هزار بشکه در روز است که در صورت افزایش تولید به 10 هزار بشکه تا یک هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دارد.

توحیدی با اشاره به عملیات صورت گرفته در این زمینه گفت: جبهه دوم کاری ما که مهم‌ترین بخش کار نیز به محسوب می‌شود، بحث خود تکنولوژی است که با وجود تحریم‌ها دسترسی به آن کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما‌ با انتقال تکنولوژی از کشورهایی که می‌توانند با ما کار کنند، می‌توانیم ‌صاحب این فناوری ‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد این تکنولوژی در ایران قابل ساخت و تأمین است و در مورد 10 درصد باقیمانده که ‌مربوط به راکتورهای تبدیل گاز به مایع است در تلاش هستیم با مشارکت کشورهای صاحب تکنولوژی و بهره‌گیری از نیروهای نخبه و متخصص‌ بومی این بخش از نیاز را نیز رفع کنیم.

توحیدی عنوان کرد: ما در نقطه ‌جهش این تکنولوژِی قرار داریم و امیدواریم با رفع مابقی مسائل بتوانیم به عنوان پایلوت نخستین پالایشگاه ‌جی‌تی‌ال‌ در مقیاس صنعتی ایران را ‌در استان کرمان راه‌اندازی کرده و پیشرو این امر باشیم.

مدیر‌عامل شرکت توسعه و آبادانی کرمان در مورد محصولات خروجی این پالایشگاه تصریح کرد: به دلیل اینکه محصولاتی که از این نوع پالایشگاه‌ها به دست می‌آید از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با استانداردهای یورو چهار و یورو پنج مطابقت دارند، جزو پر‌فروش‌ترین و پر‌متقاضی‌ترین محصولات نفتی در ایران ‌و دنیا هستند.

وی تصریح کرد: برخی از خروجی‌های قابل برداشت شامل نفت سفید و سوخت هواپیما، نفتا‌، واکس‌های خوراکی، بنزین‌، گازوئیل و ... است. 

این مدیر اقتصادی خاطر‌نشان کرد: در شاخص‌های اقتصادی که برای این طرح برآورد شده است، برای تولید 3 هزار بشکه در روز 26 درصد و با افزایش تولید به 10 هزار بشکه در روز به شاخص 35 درصد نرخ بازده استاندارد می‌توان دست یافت. 

وی گفت: طول اجرای این پروژه 30 ماه است و از مزیت‌های بزرگ آن راه‌اندازی یک نیروگاه چهار مگاواتی برق با بخارهای حاصل از این پروژه است که علاوه بر تأمین نیاز نیروگاه می‌تواند به مصارف خارجی طرح هم برسد و موجب افزایش 25 درصدی سرمایه‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول