اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی خبر داد

فعالیت 500 کارگاه قالی بافی کمیته امداد در خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی از فعالیت 500 کارگاه قالی بافی در سطح استان توسط مددجویان این نهاد خبر داد.

فعالیت 500 کارگاه قالی بافی کمیته امداد در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی، امان‌الله حسین‌پور اظهار داشت: در حال حاضر قریب به 500 کارگاه قالی بافی در سطح استان به وسیله مددجویان فعال است.

وی اندازه‌ تخته فرش‌ها را 40 متری در ابعاد پنج در هشت متر با رنگ بندی خاص در کارگاه‌های مددجویان خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: با توجه به فرهنگ غنی استان در زمینه صنایع دستی و به دلیل کیفیت بالای تولیدات از کشورهای مختلف سفارش بافت پیشنهاد داده می‌شود.

حسین‌پور با بیان اینکه 55 درصد از فرش‌های طرف قرارداد کشور امارات تحویل داده شده است، گفت: هزار و 15 متر مربع فرش در 35 کارگاه در بجنورد و شیروان و اسفراین توسط قالی بافان برای طرف قرارداد کشور مذکور بافته شده است.

وی مشخصات فرش را نقشه با مصالح و تجهیزات از سوی طرف قرارداد شامل فرش‌هایی با رج‌های 40 و گره نامتقارن  ذکر کرد و افزود: استفاده از مصالح مرغوب، نظارت و بازدید مستمر کارشناسان فرش از کارگاه‌ها، برگزاری آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی برای بافندگان از جمله موفقیت در بافت این فرش‌ها است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی تعداد قالی بافان فعال مددجو استان را یک هزار و 500 قالیباف اعلام کرد و گفت: این تعداد بافنده به علت فصلی بودن شغل قالیبافی در فصل زمستان بیشتر بوده و در فصل کار کشاورزی و دامداری تعداد آنان در حال نوسان است.

وی بررسی وضعیت جسمانی و بینایی سنجی، نصب جعبه کمک‌های اولیه و اهدای لباس کار را از دیگر خدمات به قالی بافان زیر پوشش این نهاد برشمرد.

حسین‌پور تصریح کرد: این نهاد فرش بافی را یکی از مشاغل خانگی دانسته و با پرداخت تسهیلات در قالب مواد اولیه و دار قالی سعی در ایجاد کارگاه‌های غیرمتمرکز خانگی دارد تا زنان شهری و روستایی علاوه بر رسیدگی به وضعیت خانه و خانواده و تربیت فرزندان به کسب درآمد نیز بپردازند.

انتهای پیام/و۳۰/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول