اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از استان اصفهان

طایفه ایلخاص باصری در یک کتاب معرفی شد

خبرگزاری فارس: یکی از نویسنده‌های کتاب طایفه ایلخاص باصری گفت: سرگذشت طایفه ایلخاص باصری در 200 سال گذشته در این کتاب معرفی شده است.

طایفه ایلخاص باصری در یک کتاب معرفی شد

علی‌محمد یوسفی‌باصری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: کتاب طایفه ایلخاص باصری در شش فصل نوشته شده و سرگذشت این ایل در 200 سال گذشته و فرآیند تغییر و تحولات از سال 1200 تا 1385 هجری شمسی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدای این کتاب آمده به یاد نیاکان پاک فطرت طایفه ایلخاص علی‌اکبر و محمدیوسف که نسل خود را با دین‌مداری و صداقت پیوند دادند و تقدیم به شهدای سرفراز طایفه که با بذل جان خود از دین و میهن پاسداری کردند.

مسئول دفتر مطالعات و توسعه امور عشایر استان اصفهان با بیان این مطلب افزود: طایفه ایلخاص از فرزندان دو برادر به نام علی‌اکبر و محمدیوسف هستند که فامیل اکبری فرزندان علی‌اکبر و فامیل یوسفی فرزندان محمدیوسف است.

وی با اشاره به اینکه طایفه ایلخاص باصری در کمتر از نیم قرن سه نمونه ایلی، روستایی و شهری را تجربه کرده است، تصریح کرد: هر کدام از این شیوه‌ها از فرهنگ و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است.

یوسفی باصری اضافه کرد: بخش عمده‌ای از جوانان طایفه با وجودی که در روستا و یا شهر چشم به دنیا گشوده‌اند، اما با آداب و رسوم عشایری بیگانه‌اند و زبان مادری خود را یا فراموش کرده‌ و یا حاضر به تکلم نیستند.

وی با بیان اینکه در فصل نخست به کلیات پرداخته شده است، تأکید کرد: در این فصل نگاهی گذرا به اوضاع اقتصادی و اجتماعی عشایر کشور به ویژه عشایر استان فارس توجه بیشتری صورت گرفته است.

نویسنده فصل چهارم کتاب طایفه ایلخاص باصری با اشاره به اینکه این ایل زیرمجموعه‌ ایلات خمسه و وابسته به ایل باصری است، اظهار داشت: در فصل دوم سیر تغییر و پیشامدهایی که این طایفه با آن رو به رو بوده از جمله تغییرات منطقه، خط سیر و قلمرو جغرافیایی طایفه را مورد بررسی قرار گرفته داده است.

وی ادامه داد: خصوصیات جمعیتی تحولات طایفه ایلخاص باصری مقایسه نسبی برخی شاخص‌ها، مذهب پیشینه، تأثیر آن بر رفتار خانوارها در دوران جنگ و فداکاری‌ها در فصل سوم به تفسیر تحلیل شده است.

یوسفی‌باصری در مورد فصل چهارم این کتاب گفت: در این فصل تاریخ ایلخاص به شش دوره زمانی تقسیم و در هر دوره فعالیت و اشتغال قلمرو زیست و جایگاه ایلخاص در ایل باصری تبیین و وضعیت تولید و مقایسه دامداری در قبل و بعد از اسکان و مشاغل جمعیت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وی در ادامه توضیح این کتاب تصریح کرد: در فصل پنجم کلیاتی در ارتباط با فرآورده‌های لبنی، فرآیند تولید هر کدام، تنوع تولید کیفیت عمل‌آوری، نحوه مصرف و نوع تغذیه اشاره شده است.

مسئول دفتر مطالعات و توسعه امور عشایر استان اصفهان عنوان فصل پایانی را این‌گونه بیان داشت: به لحاظ اهمیت جایگاه و نقش شهدا و جانبازان فامیل و تعداد قابل توجه نسبت به جمعیت طایفه در فصل ششم به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول