اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قزوین اعلام کرد

بازدید 3 هزار گردشگر از حسینیه امینی‌های قزوین

خبرگزاری فارس: بالغ بر 3 هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی در ایام نوروز امسال از حسینیه موقوفه امینی‌های قزوین بازدید کردند.

بازدید 3 هزار گردشگر از حسینیه امینی‌های قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در نوروز امسال بیش از سه هزار نفر از حسینیه موقوفه امینی‌های شهر قزوین از 28 اسفند 90 تا 13 فروردین 91 بازدید کردند.

شیخ امینی این منزل را در عصر ناصرالدین شاه داشته و از قرار وقتی ناصرالدین شاه به قزوین و مهمانی آنجا می‌رود چشمش خانه را می‌پسندند قصد تملک می‌کند که آقای امینی رندانه می‌گوید اینجا وقف حسینیه امام حسین است و ایام سوگواری اینجا سوگواری می‌کنند و به این ترتیب از خطر تصاحب می‌گریزد.

از آن زمان تاکنون اینجا حسینیه می‌شود و پسران خاندان امینی بعد از پنج نسل هنوز آنجا را برپا داشته‌اند.

از دیگر ویژگی‌های لازم به ذکر این بنا این است که این خانه در سال 1275 هجری قمری توسط حاج محمدرضا امینی از تجار معتبر و مؤمن شهر قزوین بنا شد که بخشی از آن وقف حسینیه شده است.

زیباترین قسمت این خانه که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی می‌باشد، متشکل از سه تالار به موازات هم و به صورت شرقی، غربی ساخته شده و توسط ارسی‌های زیبایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که حیاط‌ها از شمال و شرق به بیرون راه دارند.

تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر بوده که طول آن 18 متر و عرض آن پنج متر می‌باشد و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هر کدام به طول 10 و عرض پنج متر و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد.

تالار جنوبی با 9 دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم‌انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آن چنان استادانه آئینه‌کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

تالار میانی دارای طاقچه‌ها و رف‌های کاسه‌ای مزین به آئینه‌کاری و گچبری است که این تالار توسط دو پنج دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می‌شود و در نیم دایره بالای پنج دری‌ها بروج دوازده گانه نقش گردیده است.

برخی معتقدند حمام تاریخی صفا که در نزدیکی این بنا می‌باشد متعلق به خاندان امینی‌ها بوده است.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول