اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح پزشک خانواده

عدالت در سلامت و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی در کردستان فراهم می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر هماهنگی‌ و حمایت همه دستگاه‌های متولی امر استان در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در کردستان، گفت: عدالت در سلامت و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی در کردستان فراهم می‌شود.

عدالت در سلامت و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی در کردستان فراهم می‌شود

طیب قدیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: سالمندی و سلامت و زندگی سالم و طول عمر بیشتر شعار سال سازمانی جهانی بهداشت بوده و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز این شعار را مورد تأیید قرارداده است.

قدیمی، از فعالیت جسمانی و تنوع غذایی و انتخاب تغذیه سالم به عنوان عوامل اصلی برای تحقق این شعار نام برد که با فرهنگ‌سازی در جامعه محقق خواهد شد.

وی از اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده به عنوان عوامل مهم در راستای برقراری عدالت در سلامت جامعه و بهره‌مندی تمام افراد جامعه از خدمات بهداشتی و درمانی یاد کرد و افزود: اجرا و استقرار پزشک خانواده مهم‌تر از تجهیزات پزشکی و تخت بیمارستانی است و در خیلی از کشورهای دنیا به درستی جواب داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  کردستان افزود: عدالت در سلامت و استفاده بهینه از خدمات با استفاده از سیستم ارجاع و پزشک خانواده میسر خواهد شد و به می‌توان گفت که از ارکان توسعه و پیشرفت حوزه بهداشت و درمان به شمار می آید.

قدیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراحل اجرایی این طرح بزرگ در سطح شهرها و روستاهای استان همگام با دیگر نقاط کشور آغاز شده و امید است تا پایان برنامه پنجم توسعه این مهم میسر شود.

وی عنوان کرد: جلب مشارکت فعال مردمی و کمک نهادهای فرهنگی از جمله رسانه‌ها و صداو سیما در این خصوص بسیار تأثیرگذار بوده چرا که وزارت بهداشت 25 درصد در این طرح دخیل بوده و 75 درصد دیگر عوامل اجتماعی تأثیرگذار بوده و زمینه اجریی شدن این مهم را فراهم می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بیان داشت: هر پزشک خانواده یک مجموعه مشخص را در یک منطقه پوشش داده و در سه سطح اقدام به خدمت‌رسانی می‌کند که در سطح نخست خدمات و فرانشیز بیماران رایگان بوده و در سطوح دو و سه نیز بنا به نیاز مراجعه کنندگان خواهد بود.

قدیمی به ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی در استان اشاره کرد و افزود: بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در چند سال اخیر وضعیت خوبی داشته است به طوری که تا قبل از سال 84 تعداد تخت‌‌های ویژه بیمارستانی 20 تخت بوده که این میزان هم‌ اکنون سه و نیم برابر شده است.

این مسئول با اشاره به مصوبات سفرهای اول و دوم رئیس جمهوری در بخش بهداشت و درمان در استان کردستان بیان داشت: تکمیل مرکز 34 تختخوابی جراحی قلب سنندج، احداث مرکز آموزشی پزشکی فوق تخصصی کوثر سنندج، راه‌ اندازی دانشکده دندانپزشکی، ساخت بیمارستان در شهرهای سقز، بانه، سروآباد و در آینده نزدیک در دهگلان، توسعه و احداث بخش‌‌های ویژه اطفال از مهم‌‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در سال‌ جاری است.

وی ادامه داد: در سال 89 تکمیل خانه‌ های بهداشت و ارتقای سیستم ارجاع به عنوان نیاز کار اجرایی آغاز شد و علاوه بر آن ساخت 57 باب خانه بهداشت در دستور کار قرار گرفت که تا پایان 90 به بهره‌ برداری رسید و جشن خودکفایی و تکمیل خانه‌های بهداشت در استان برگزار شد و هم‌اکنون 621 خانه بهداشت در سطح استان داریم که به صورت اقماری چندین روستای اطراف و جمعیت‌های مشخصی را پوشش می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان به توانمندی‌های استان کردستان در حوزه توریست درمانی اشاره کرد و متذکر شد: با وجود فعالیت دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای بیماران سرطانی و بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی در استان فعال شاهد ارائه خدمات گسترده و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در مراکز درمانی استان به بیماران کشورهای همسایه به خصوص شمال عراق هستیم که این مهم روز به روز در حال گسترش بوده و برای استان ارز آوری بسیاری را به ارمغان آورده است.

این مسئول از فراهم شدن زمینه‌های ساخت دهکده سلامت در استان خبر داد و اذعان داشت: امید است با تعامل همه دستگاه‌های متولی امر و حمایت‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده در استان شاهد ارتقای روزافزون حوزه بهداشت و درمان استان باشیم.

انتهای پیام/ن۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول