اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهیار روستای نمونه گردشگری مازندران:

برج هزار ساله لاجیم به بازسازی نیاز دارد

خبرگزاری فارس: دهیار روستای تاریخی مازندران بر لزوم بهسازی برج لاجیم تاکید کرد و گفت: داربست‌های آن که برای ترمیم برافراشته شده بود پس از پنج سال برداشته شد.

برج هزار ساله لاجیم به بازسازی نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، برج و آرامگاه لاجیم با سابقه‌ای بیش از هزار ساله در سوادکوه شاهد حضور هزاران نفر از علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در تمام فصول سال است.

دهیار روستای نمونه گردشگری مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه برج لاجیم طی سال‌های 316 تا 443 هجری قمری یعنی در زمان حکومت آل‌زیار بر طبرستان، ساخته شده، گفت: برج با آجرهای تراشیده ساخته شده و محیط آن در پایه نزدیک به 27 متر و قطر شبستان داخلی نزدیک به شش متر است و از دری به پهنای 1.12 متر که در سمت شرق قرار گرفته می‌توان به داخل بنا وارد شد.

محمد شکوهی‌فر افزود: این بنا مدفن شاه شهریار بن عباس بن شهریار است که به دستور چهرزاد دختر سیسپور ساخته شده و شهرت محلی برج لاجیم به امامزاده عبدالله است.

دهیار روستای تاریخی لاجیم به کتیبه‌های این بنا اشاره کرد و گفت: نوع کتیبه این برج، پهلوی و کوفی است که مصالح بنا از آجر و ساروج و گچ و چوب بوده است.

این مسئول محلی از مطالعات باستان‌شناسان برای این بنا خبر داد و گفت: "آندره گدار" از باستان‌شناسان جهانی در سال 1933 میلادی به ایران آمده و درباره ابنیه باستانی ایران مطالبی تهیه و در هشت جلد منتشر کرد که در جلد اول کتاب خود با انتشار عکس گنبد لاجیم و رسکت، تحقیقات خود را در چند صفحه بیان کرده است.

وی بر لزوم ترمیم و بهسازی این برج تاکید و اضافه کرد: در مرداد ماه سال گذشته داربست‌های آن که برای ترمیم برافراشته شده بود پس از پنج سال برداشته شد.

شکوهی‌فر در پایان اذعان داشت: روستای لاجیم با جمعیت 190 خانواری و مساحت مسکونی 31 هکتاری با اهدای 10 شهید در مسیر تعالی این انقلاب گام برداشته و در قسمت شمال شرق شهر زیراب و در بخش مرکزی شهرستان سوادکوه واقع شده است.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول