اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی خبر داد:

برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین با لباس‌های محلی

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین با لباس‌های محلی تولید هنرآموزان صنایع دستی این استان خبر داد.

برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین با لباس‌های محلی

علی عابدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: برگزاری این رقابت‌ها با لباس محلی برای حفظ و احیای رشته بومی و در حال منسوخ شدن چوخه‌بافی است.

وی با اشاره به اینکه  برای تمام چوخه‌کاران که در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند، البسه محلی تدارک دیده شده است اظهار داشت: طی آیین‌های سنتی چون رقابت‌های کشتی با چوخه بنا به سنت باید از لباس‌های محلی این استان استفاده شود.

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی چوخه‌بافی از مهم‌ترین صنایع دستی استان بوده که متأسفانه در چند دهه اخیر از رونق کمتری برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: این دست بافته معمولاً از پشم بره یا شتر تهیه و از طریق پودگذاری بر روی دار زمینی تولید می‌شود. به گفته وی از چوخه به عنوان جلیق، لباس کشتی، پتابه، کت و شلوار استفاده می‌شود.

عابدی تصریح کرد: به دلیل وجود آب و هوای سرد و شرایط اقلیمی، اهالی روستاهای این استان، عمدتاً از چوخه به عنوان البسه در زمستان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه، معمولاً جوانان و پهلوانان ایل‌های این استان که عموما ورزشکار و سخت‌کوش بوده‌اند سفارش پالتوهای چوخ را می‌دادند، اظهار داشت: استفاده از این لباس در گذشته یک قانون به هنگام مبارزه کشتی محسوب می‌شده و از این رو نام این مبارزه به نام کشتی باچوخه شهرت یافته است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین علت پوشیدن این لباس استحکام آن است، به طوری که به هنگام رقابت چوخه‌کاران، هیچ پارچه‌ای مانند چوخ دوام نمی‌آورد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به واسطه اهمیت حفظ و احیای رشته‌های بومی استان، این معاونت اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی این رشته به صورت استاد شاگردی کرده است.

وی همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین در 14 فروردین خبر داد.

عابدی با بیان اینکه 20 غرفه برای  عرضه صنایع دستی در حاشیه رقابت‌های باچوخه اسفراین پیش‌بینی شده است افزود: در این نمایشگاه انواع دست بافته‌های صنایع دستی استان از جمله چوخ، انواع رودوزی‌های سنتی، سفال، گلیم‌بافی، چادر شب‌بافی، قالی و قالیچه، سکه‌دوزی و معرق چوب در معرض دید و فروش مسافران و مجاوران قرار می‌گیرد.

همه ساله بر اساس یک سنت دیرینه که عمر آن به 50 سال قبل باز می‌گردد در 14 فروردین در شهرستان اسفراین، رقابت کشتی پهلوانی با نواختن سور و سورنا در محل گود کشتی زینل‌خان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول