اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اختصاصی فارس/

برنامه اخوان المسلمون برای به دست گرفتن قدرت در مصر

خبرگزاری فارس: منابع آگاه مصری از برنامه‌های آتی جماعت اخوان المسلمون مصر جهت به دست گرفتن قدرت در این کشور و نقش "خیرت شاطر"، معاون رهبر این جماعت در مرحله بعدی پرده برداشتند.

برنامه اخوان المسلمون برای به دست گرفتن قدرت در مصر

به گزارش خبرنگار فارس در قاهره، در خبری که برای بسیاری چه در داخل مصر و چه خارج آن غافلگیر کننده می نمود، جماعت اخوان المسلمون مصر اعلام کرد که در صدد معرفی نامزدی از سوی این جماعت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

این خبر در حالی اعلام شد که پیش از این اخباری مبنی بر توافق شورای عالی نظامی مصر و اخوان المسلمون جهت معرفی نامزدی توافقی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده بود که با اعتراض بسیاری از گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و انقلابی مصر مواجه شد، این در حالی است که برخی منابع مصری دلیل انصراف جماعت از این اقدام را نه به خاطر اعتراض‌های مردمی و حزبی بلکه به دلیل عدم دستیابی به توافق با شورای عالی نظامی برسر فرد مورد نظر بیان کردند.

محمود حسین در این‌باره توضیح می‌دهد که امروز جماعت پیش‌روی خود تنها یک راه‌حل ملاحظه می‌کند و آن اینکه نامزدی از میان جماعت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند، به ویژه پس از اینکه شورای عالی نظامی مصر با انحلال دولت انتقالی کمال الجنزوری مخالفت کرد که مورد خواست جماعت نبوده و حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمون مصر بارها اعلام کرده که در صدد دادن رای عدم اعتماد به آن و تشکیل دولت جدیدی توسط احزاب احراز کننده اکثریت در دو مجلس شورا و ملت مصر است که با اعتراض شورای عالی نظامی مصر و بروز بحران میان این شورا و اخوانی‌ها شد.

تشکیل حزب ملی جدید در مصر

تلاش اخوان المسلمون برای معرفی نامزدی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و اقدام جهت تشکیل دولتی جدید به رهبری این جماعت و دست‌ یافتن بر اکثریت کرسی‌های دو مجلس شورا و ملت همه بیانگر این امر است که مصر در آستانه تشکیل حزب ملی جدیدی است که در جماعت اخوان المسلمون و حزب آزادی و عدالت نمود پیدا می‌کند، به ویژه پس از آنکه جماعت اخوان المسلمون موفق شد، در تمام سندیکاهای شغلی نیز موفقیت‌های بزرگی را احراز کند.

این در حالی است که باید به این نکته هم توجه داشت که جماعت اخوان المسلمون اعضای جوان خود را به داخل دانشکده‌های پلیس و نظامی راه داده که حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر سال‌های سال اخوانی‌ها را از ورود به این مراکز منع کرده بود و تمام این اقدامات در چارچوب برنامه‌ریزی‌های جماعت جهت به دست گرفتن قدرت در کشور صورت می‌گیرد.

در این میان نقش "خیرت شاطر" در به دست گرفتن امور مصر در مرحله آتی بیش از دیگر اخوانی‌ها بارز و برجسته است و در واقع براساس تاکید منابع آگاه مصری باید او را شاه کلید تصمیم‌گیری‌های آینده جماعت اخوان المسلمون تلقی کرد،‌ به ویژه پس از آنکه مقرر بود شاطر پس از انحلال دولت کمال الجنزوری نخست‌وزیری دولت موقت مصر را برعهده گیرد و به نظر می‌رسد با به بست رسیدن تلاش‌های جماعت در این‌باره شاطر تصمیم به معرفی نامزدی از سوی اخوان المسلمون جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گرفته است.

اما نکته مهمی که نباید به سادگی از آن گذشت سفرهایی است که شاطر به قطر داشته و تعداد آنها تنها در این اواخر 5 بار بیان شده است و همچنین حمایت مالی دوحه از اخوان المسلمون و حزب آزادی و عدالت در تامین هزینه‌های تبلیغاتی این جماعت از طریق سفارت قطر در قاهره است.

آنچه مهم می‌نماید، اینکه تنها نیاز به مدتی کوتاه است تا واقعیت آنچه که در اذهان اخوانی‌ها می‌گذرد بر مردم مصر آشکار شود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول