اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بخش ایمان جشنواره بازی و اسباب‌بازی:

انتقال مفاهیم دینی در بازی‌ کودکان کمتر دیده می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول بخش ایمان دومین جشنواره بازی و اسباب‌بازی گفت: شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی و قرآنی در بازی‌های کودکان امروز باید گسترده‌تر شود.

انتقال مفاهیم دینی در بازی‌ کودکان کمتر دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی شهرداری قزوین حجت‌الاسلام سیدشمس‌الدین موسی‌کاظم اظهار کرد: کارشناسان مذهبی باید شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی و قرآنی در بازی‌های کودکان امروز را گسترده‌تر کنند تا کودکان بتوانند از طریق بازی مفاهیم دینی را درک کنند.

وی بیان کرد: کودکان امروز برای پر کردن اوقات فراغت بیشتر به سمت بازی‌های رایانه‌ای رفتند و باید از این فرصت استفاده کرد و بازی‌های رایانه‌ای را طراحی کرد که محتوای آن دینی باشد.

کاظم افزود: یکی از بحث‌هایی که در دنیای امروز مطرح است، مطالعات بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی است که تقریبا بخش مهمی ‌از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است، بر این اساس باید نگذاریم در این بازی‌ها افکار غیرمذهبی در ذهن کودکان گنجانده شود.

وی عنوان کرد: بیان واژه‌های مذهبی به زبان ساده و قابل فهم به کودکان از طریق بازی باعث می‌شود کودکان به انجام فرایض دینی ‌علاقه‌مند شوند.

کاظم تأکید کرد: باید از طریق طراحی بازی‌های جالب و جذاب، مباحث قرآنی و دینی را برای کودکان نهادینه کنیم.

وی پیرامون غرفه ایمان با محوریت جمله‌سازی گفت: در این غرفه کودکان با کلمات قرآنی و اخلاقی با مشارکت پدر و مادر یک جمله می‌سازند و برای کودکان مفهوم جمله تشریح می‌شود تا در ذهنشان بماند و این یک شیوه برای ایجاد انگیزه در کودک برای آموختن مباحث قرآنی و دینی است.

کاظم ادامه داد: از این طریق به طور غیرمستقیم مفاهیم اخلاقی و قرآنی را به کودکان آموزش می‌دهیم تا کودک احساس نکند که به او در آموزش امر و نهی می‌شود.

وی بیان کرد: انتقال مفاهیم دینی در بازی‌ کودکان امروز کمتر دیده می‌شود و کارشناسان مذهبی تازه‌ وارد مباحث انتقال مفاهیم دینی و مذهبی در بازی کودکان شدند که شروع آن خوب بوده است.

کاظم اظهار کرد: بسیاری از بازی‌های فکری را می‌توان با مباحث قرآنی و اخلاقی تلفیق کرد که می‌توان به بازی‌های فکری اشاره کرد.

مسئول بخش ایمان دومین جشنواره بازی و اسباب‌بازی تصریح کرد: در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی در بازی‌های کودکان غفلت شده است و به این موضوع از طریق برگزاری این نوع جشنواره‌ها باید به صورت اساسی و پایه‌ای پرداخته شود.

وی اضافه کرد: مفاهیم قرآنی و مذهبی باید از همان کودکی با شیوه‌های درست انتقال یابد و تأثیر شروع این کار در بزرگسالی بسیار کم است.

کاظم افزود: کودک خیلی از مباحث اخلاقی و قرآنی را از بازی‌های خود فرا می‌گیرد و خیلی راحت‌تر می‌تواند آن را بپذیرد.

وی ادامه داد: حتی از طریق بازی‌های کامپیوتری که کودکان بیشتر به این سمت کشیده شده‌اند، می‌توان مفاهیم قرآنی را با موفقیت انتقال داد و نباید بگذاریم کودکان سرگرم بازی‌های کامپیوتری که با افکار فرهنگ غیراسلامی طراحی شده‌اند شوند.

کاظم افزود: در برگزاری این نوع جشنواره‌ها باید دقت کنیم به ترویج فرهنگ بازی‌هایی بپردازیم که فرهنگ غرب در آن‌ها نفوذ پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در برخی مواقع والدین هم در نوع انتخاب اسباب‌بازی‌ها برای کودکان دقت نمی‌کنند، از جمله انتخاب عروسک‌های باربی که مشاهد می‌شود این عروسک با افکار خاصی طراحی شده است و ما غفلت کردیم و شخصیت این عروسک غربی الگوی شخصیت کودک در زمینه پوشش و غیره شده است.

کاظم اضافه کرد: خانواده‌ها از برگزاری این نوع جشنواره‌ها استقبال می‌کنند چراکه خانواده‌ها نیاز دارند تا بهتر با اسباب‌بازی‌ها و تأثیرات آن بر رشد کودک آشنا شوند.

وی ادامه داد: بازی بچه‌های امروز قدرت خیال‌پردازی کودکان را تقویت می‌کند اما کودک نمی‌تواند این انرژی را تخلیه کند و این یک آسیب مهمی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

کاظم افزود: نوع بازی‌های امروز به گونه‌ای است که کودک در منزل تنها می‌ماند و نمی‌تواند با حضور در محیط خارج از خانه از فضای شاد برخوردار باشد و این موضوع تأثیر منفی در رشد شخصیت کودک دارد.

انتهای پیام/خ۳۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول