اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی دو روستای تاریخی اصفهان

روستای تاریخی پوده، قلمرو شکار حکمرانان صفوی

خبرگزاری فارس: دو روستای زیبا و خوش آب و هوای "پوده" و "حسن‌آباد آبریزه" از جمله روستاهای تاریخی استان اصفهان هستند که یکی قلمرو شکار حکمرانان صفوی بوده و دیگری همچون گنجی در میان کوه‌ها محصور شده است.

روستای تاریخی پوده، قلمرو شکار حکمرانان صفوی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روستای پوده که در برخی منابع فوده نیز گفته شده نام دومین روستای پرجمعیت از توابع بخش مرکزی شهرستان دهاقان در استان اصفهان است که در فاصله 25 کیلومتری شهرضا قرار دارد.

قدمت این روستا در برخی منابع 700 سال ذکر شده‌ و می‌توان گفت با توجه به تاریخ ساخت آثار و بقایای تاریخی به جا مانده از جمله مسجد، بازار و قلعه یوسف‌خان قدمت روستا حداقل به 500 سال قبل می‌رسد، ضمن اینکه پوده در دوره صفویه قلمرو شکار حکمرانان بوده است، روستای پوده به دلیل موقعیت کوهستانی و آب و هوای خوب از چشمه‌سارهای فراوان و چشم‌اندازهای زیبا و متنوعی برخوردار است.

دره پیروزی یکی از نقاط زیبا و چشم‌نواز این روستاست و چشمه‌های فراوان مانند چشمه قاسم، چانه و چاه گز در گوشه و کنار این روستا وجود دارد.بقایای قلعه یوسف خان، بازار قدیمی پوده و آثاری از کارگاه‌های عصاری (روغن‌کشی) و مسجد جامع از جمله آثار تاریخی این روستا هستند.

مسجد تاریخی جامع پوده در جنوب روستا قرار دارد که منبر و حوض سنگی آن متعلق به دوران صفویه‌ است و درون حجره‌های این مسجد و بر روی دیوارهای آن آثاری از نقاشی‌های دوران صفویه باقی مانده ‌است.

منبر مسجد از سنگ سیاه است و پنج پله دارد و در حاشیه آن نام چهارده معصوم خوش‌نویسی و حجاری شده‌ و در سمت دیگر آن آیةالکرسی را کنده‌کاری کرده‌اند.

بر گوشه‌ای از این منبر با کمک شعر نام سازنده منبر نقش شده و در سمت دیگر هم با بیتی شعر سال ساخت آن به ابجد بیان شده که مقارن با سلطنت شاه صفی بن شاه عباس کبیر می‌شود.

هم‌چنین در گوشه‌ای از این منبر که مکان جلوس شاهان صفوی به هنگام سفر به این منطقه بوده نام حجار منبر نیز مشاهده می‌شود.

امام‌زاده شاه زید پوده نیز از دیگر آثار دوره صفوی این روستاست، اقتصاد این روستا براساس فعالیت‌های کشاورزی، باغداری، دامداری و صنایع دستی است و مهم‌ترین محصولات کشاورزی آن گندم، جو، لوبیا و ذرت است و انگور و سیب نیز از جمله محصولات باغی آن محسوب می‌شوند.

این روستا دارای صنایع دستی متنوعی است و زنان و دختران عمده‌ترین تولیدکنندگان صنایع دستی روستا را تشکیل می‌دهند، از جمله آیین‌های ویژه مردم روستای پوده نخل بستن در مراسم عزاداری ایام محرم است و نیز مراسم عید نوروز، چهارشنبه‌سوری و شب یلدا با اجرای موسیقی محلی توسط سازهای نی، تنبک و نیز با چوب بازی و رقص همراه است.

*‌ روستای حسن‌آباد آبریزه، گنجی محصور در میان کوه‌‌ها

روستای حسن‌آباد آبریزه که هم‌چون گنجی در میان کوه‌‌ها محصور شده است جزو شهرستان تیران و کرون است و در قسمت شمال‌غربی استان اصفهان قرار دارد، این روستا دارای قلعه‌ای زیبا با شش برج دیده‌بانی و یک برج بر روی در اصلی است و به دستور نوروزعلی خان قاجار بنا شده است.

ریش‌سفیدان محل درباره طریقه ساخت این بنا این‌گونه گفته‌اند که در حالی که نوروزعلی خان با اسب خود یورتمه می‌رفته به کارگران دستور داده که خاکستر ذغال بر روی رد سم‌های اسبش بریزند و خط بنای این قلعه را بکشند.

هم‌چنین این فرد دستور داده بود خشت‌های قلعه را به قدری پایمال و لگدکوب کنند که اگر آنها را در جویی که از کنار قلعه می‌گذرد قرار دهند خشت گلی سست نشود چرا که باید دوباره خشت‌ها را بسازند.

معماری این قلعه به قدری در عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای صاف و دقیق است که ساختن قلعه به این شیوه باورنکردنی به نظر می‌رسد، این قلعه در زمان‌های گذشته مسکونی بوده است اما بعدها به دلیل کمی جا و مکان مردم به اطراف قلعه کوچ کرده‌اند، درون قلعه یک حمام متروکه وجود دارد که به دلیل کم‌اهمیتی در حال ویرانی است.

آب و هوای حسن‌آباد سرد و مرطوب است، زمستان‌های سرد و تابستان گرمی دارد و در اطراف روستا کوه‌های زیادی به نام کوه باغ موسی، چُنگیف بُلخیر، کمارسون، کوه‌لنگی، غالبری، کوه کل، مرغک و کوه‌هایی دیگر وجود دارد.

این روستا در حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد و در گذشته مردم آن به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول بوده‌اند اما در چند سال اخیر جوانان به دلیل خشک‌سالی به شغل کارگری بیرون از روستا روی آورده‌اند.

به گزارش فارس در روستای حسن‌آباد دو کارخانه بلوک‌زنی و یک کارخانه موزاییک‌سازی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول