اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استقبال مسافران از صنایع دستی گیلان

خبرگزاری فارس: صنایع دستی گیلان مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گرفته است.

استقبال مسافران از صنایع دستی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان با برخورداری از مواهب طبیعی و ویژگی‌های فرهنگی خود امکان رشد استعدادهای زیادی را رقم زده است.

فعالیت زنان و مردان در زمین‌های کشاورزی و انجام فعالیت‌های جانبی در زمینه انواع تولیدات صنایع دستی از ماندگارترین تصاویر ثبت شده در ذهن هر مسافر است.

سوغات سفر به گیلان آثار چوبی هنرمندان و صنعتگرانی است که سال‌های طولانی قطعات چوبی را با دست‌های پرتوان و ذوق سرشار شکل داده‌اند.

دست‌بافته‌های زنان و مردان در شرق و غرب گیلان از چادرشب ابریشمین تا دست‌بافته‌های پشمی تا به امروز حفظ شده و سادگی زندگی در گذشته و نبود امکانات و تولیدات ماشینی امروز موجب پایین آمدن سطح انتظار و نیاز مردم در گذشته بوده است.

جاجیم‌بافی یکی از صنایع دستی و دست بافته‌هایی است که طرح‌های راه راه، لوزی شکل، الوان و زیبایی دارد و در گذشته برای پیچیدن رختخواب از آن استفاده می‌شده که این هنر بیشتر در بین روستاییان منطقه غرب گیلان رایج است.

چادرشب‌بافی نیز از هنرهای بومی گیلان و نوعی دست‌بافته ابریشمی الوان بوده که مرکز تولید آن روستای قاسم‌آباد رودسر است و به دو صورت ساده و نقش‌دار بافته می‌شود.

شال‌بافی نیز هنری بومی است که غالبا تک رنگ و به صورت شبکه‌ای بافته می‌شود و پس از لگدمالی کردن با آب و صابون به صورت پارچه‌ای ضخیم و کرک‌دار و به حالت نمدی در می‌آید به طوری که امکان نفوذ برف و بوران در آن بسیار کم است.

دارایی بافی نیز یکی دیگر از دست‌بافته‌های ابریشمی است که نخ‌های تار قبل از بافت طبق نقش مورد نظر رنگ آمیزی می‌شوند و امروزه این هنر که روزگاری در گیلان از رونق خوبی برخوردار بوده منسوخ شده است.

موج بافی نیز پارچه‌ای دست‌بافت با طرح‌های چهارخانه و هندسی درشت است که در منطقه عمارلو رودبار رواج داشته و امروزه منسوخ شده است.

قدک‌بافی هم نوعی دست‌بافته است که با دستگاه بافندگی چهاروردی و با استفاده از پنبه و گاهی ابریشم به صورت تک رنگ بافته می‌شد و در روستای قاسم‌آباد رودسر رواج داشت ولی امروزه منسوخ شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در استان را از جمله اقدام‌های نوروزی این اداره کل عنوان کرد.

امید عزیزی با بیان اینکه مسافران نوروزی از صنایع دستی استان استقبال خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: این بازارچه‌ها با هدف معرفی صنایع دستی و ارزشمند استان به مسافران و مهمانان نوروزی است.

وی، صنایع دستی گیلان را بهترین سوغات استان برای مسافران نوروزی ذکر کرد.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول