اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های حوزه بیشتر استفاده کنند

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: هم‌اکنون فقه و تفسیر در حوزه علمیه قم در سطوح بالا تدریس شده و دانشگاه‌ها می‌توانند از فعالیت‌های علمی حوزه‌ها به خوبی استفاده کنند.

دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های حوزه بیشتر استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله رضا استادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار کرد: گذر سال‌ها به معنای از دست رفتن سرمایه عمر انسان بوده و ضروری است که آدمی به حسابرسی اعمال خود بپردازد.

وی افزود: این کار دارای دو فایده است، نخست آنکه انسان با دیدن اعمال خوب، شکر خداوند را به جا می‌آورد و دیگر اینکه با مشاهده گناهان، متنبه شده و به فکر جبران آنها می‌افتد ضمن اینکه در ادامه عمر خویش سعی می‌کند گرفتار لغزش نشود.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: امام اول شیعیان از رسول اکرم (ص) نقل کرده است که زیرک‌ترین افراد کسی است که به حساب خود رسیده و به تمام اعمال و کردار خویش رنگ الهی بزند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین با بیان این روایت می‌فرماید « شیوه کار به این صورت است که آدمی در پایان روز باید اعمال خود را بررسی کرده و این مطلب را در نظر داشته باشد که روزی که گذشت بازنمی‌گردد اما خداوند در مورد چگونگی گذراندن آن انسان را مورد بازخواست قرار می‌دهد».

استادی با بیان اینکه صرف عمر تنها به انجام واجبات نیست گفت: به یاد خدا بودن، حفظ آبروی مومن، به فکر دیگران بودن و جلوگیری از وقوع منکرات در جامعه از جمله کارهای خیری است که انسان باید در طول زندگی خویش انجام دهد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حسابرسی در مورد اعمال تنها مربوط به اشخاص نیست، بلکه تمام دستگاه‌ها به خصوص نهادهایی که مسئولیت هدایت فرهنگی و مذهبی جامعه را بر عهده دارند نیز باید به این امر توجه داشته باشند و در این میان نقش سازمان‌هایی چون صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به بیداری اسلامی و پیروزی مردم مسلمان در کشورهای منطقه که موجب خوشحالی جهان اسلام شد گفت: مردم مسلمان این کشورها تا پای بذل جان در راه خدا آماده هرگونه فداکاری هستند اما هر فرد مسلمان باید جدا از این رویدادها به تفکر در مورد اعمال خویش نیز بپردازد.

استادی با بیان اینکه نوروز فرصت مناسبی برای حسابرسی از اعمال یک سال گذشته است عنوان داشت: همه اقشار جامعه به خصوص جوانان باید در زمینه ارتباطات خود و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای دقت داشته و از مشکلاتی که این مسائل برای آنها به وجود آورده است، عبرت بگیرند.

امام جمعه قم در ادامه به سالروز تشکیل حوزه‌های علمیه همزمان با ایام نوروز اشاره کرد و افزود: آیت‌الله حائری اوایل کار به تدریس در حوزه اراک اشتغال داشت اما 90 سال پیش توفیق زیارت حضرت معصومه (س) را در ایام عید یافت و در سایه عنایات خداوند و حضرت ولی عصر (عج) به قم مسافرت کرد.

وی گفت: علمای قم از این مرجع بزرگوار درخواست کردند که در این شهر اقامت کند و او نیز ضمن قبول این خواسته، حوزه علمیه قم را بنا نهاد و خود 15 سال زعامت آن را بر عهده داشت.

استادی با بیان اینکه بسیاری از مراجع بزرگوار شیعه مانند امام خمینی (ره) و آیت‌الله اراکی و گلپایگانی، پرورده 15 سال زعامت آیت‌الله حائری در حوزه علمیه قم هستند ابراز کرد: پس از وی نیز مراجع دیگری به اداره این حوزه عظیم پرداختند و بعد از آنها نیز آیت‌الله بروجردی عهده‌دار این منصب شد.

این استاد حوزه علمیه افزود: در دوران زعامت آیت‌الله بروجردی بر حوزه‌های علمیه، علم، اخلاق و تبلیغ رونق یافت و سرانجام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و عنایات امام راحل و مقام معظم رهبری موجب شد که اکنون حوزه علمیه قم در دنیا نظیر نداشته باشد.

وی با اشاره به تحصیل هزاران طلبه مرد و زن ایرانی و خارجی در حوزه‌های علمیه داخل و خارج کشور گفت: دشمنی مستکبران با حوزه علمیه در واقع دشمنی با اسلام بوده و دلیل این امر نیز فعالیت بالای این مراکز در سراسر جهان و تاثیرگذاری بالای روحانیون در میان توده‌های اجتماع است.

استادی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون فقه و تفسیر در حوزه علمیه قم در سطوح بالا تدریس شده و دانشگاه‌ها می‌توانند از فعالیت‌های علمی حوزه‌ها به خوبی استفاده کنند.

امام جمعه قم با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی شیعه‌شناسی، امام‌شناسی و مهدویت در حوزه علمیه قم عنوان داشت: با این وجود راه زیادی در پیش است اما مردم نیز باید توجه داشته باشند که فریب تبلیغات سوء دشمنان را نخورند زیرا هنوز پا‌ک‌ترین افراد در میان روحانیون وجود دارند و طلاب نیز باید با توجه به این مسئله، سلامت و پاکی حوزه‌های علمیه را بیش از پیش حفظ کنند.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول