اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روستای گردشگری دورودگاه مهیای مهمانان نوروزی است

دورودگاه با کاخ کوروش در انتظار مسافران نوروزی است

خبرگزاری فارس: روستای گردشگری دورودگاه با کاخ کوروش در انتظار مسافران نوروزی است.

دورودگاه با کاخ کوروش در انتظار مسافران نوروزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، شهرستان دشتستان دارای بیشترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در سطح استان بوشهر است و در تمام شهرها و بخش‌های این شهرستان شاهد آثار گرانبهایی هستیم.

روستای گردشگری و سرسبز درودگاه از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان، دارای آثار باستانی و مناطق گردشگری ارزشمندی است که همواره در ایام نوروز جمع زیادی از هموطنانمان به این منطقه سفر می‌کنند.

این روستا از سطح دریا 35 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم گرم و خشک، پاییز و زمستان‌های مطبوع و تابستان‌های گرم قرار دارد؛ رودخانه دالکی، در کنار روستا جریان دارد و موجب طراوت و سرسبزی آن شده است.

سابقه و قدمت استقرار این روستا به دوره‌های متأخر مربوط است؛ اما در نزدیکی روستا، محوطه تاریخی کاخ کوروش قرار دارد که به دلیل نزدیکی آن با روستا احتمال قدمت استقرار انسانی آن به دوره هخامنشی می‌رسد.

مردم روستای دورودگاه به زبان لری و با لهجه دشتستانی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهبی شیعه جعفری هستند.

درآمد اکثر مردم روستای دورودگاه از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود؛ گروهی از مردم در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند؛ گندم، جو و خرما مهمترین محصولات زراعی روستاست؛ بیشتر زنان روستا، با بافت و تولید قالی نقش مهمی در افزایش و تأمین درآمد خانوار دارند. بافت انواع قالی و گبه در روستا رایج است.

روستای گردشگری دورودگاه در یک منطقه پایکوهی استقرار یافته و بافت مسکونی نیمه متمرکزی دارد؛ خانه‌های روستایی، مزارع و نخلستان‌ها، چشم‌انداز عمومی روستا را تشکیل می‌دهند؛ درخت نخل در حیاط بیشتر خانه‌ها، دیده می‌شود.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستای درودگاه می‌توان به کاخ کوروش و کاخ بردک‌سیاه و آرامگاه امامزاده قطب‌الدین شاه حیدر اشاره کرد، ضمن اینکه مناطق تفریحی و توریستی بسیار ارزشمندی نیز در درودگاه واقع است.

نخلستان‌های انبوه روستا از جاذبه‌های روستای دورودگاه است؛ این نخلستان‌ها در اطراف روستا و در میان بافت مسکونی روستا گسترده شده و مناظر زیبایی را ایجاد کرده‌اند؛ نهرهایی از رودخانه دالکی، در میان اراضی کشاورزی و نخلستان‌ها جاری شده و مناظر بدیعی پدید آورده‌اند.

کاخ باستانی کوروش در نزدیکی روستای دورودگاه واقع شده و از نظر معماری قابل توجه است؛ مهمترین ویژگی این مکان، تکنیک ساخت پایه ستون‌های سنگی مکعب شکل آن است که بسیار دقیق و ظریف تراش خورده‌اند، به طوری که در ساخت بنا از هیچ نوع ملاطی استفاده نشده است؛ انتخاب و تنوع رنگ در ستون‌ها که برای نخستین بار در محوطه‌های سنگی هخامنشی دیده می‌شود، از دیگر ویژگی‌های شاخص معماری این کاخ است.

کاخ بردک سیاه، نیز از دیگر مناطق تاریخی است که همزمان با پاسارگاد تخت جمشید احداث شده است؛ در ساخت این کاخ از سنگ‌هایی با دو رنگ متفاوت سیاه و سفید استفاده شده است.

استفاده از آجر دو لایه، یکی دیگر از ویژگی‌های کاخ بردک سیاه است؛ درون این نوع آجر گل خام است و روکش آن از گل پخته تشکیل شده؛ استفاده از این نوع آجر، روش مؤثری در عایق‌بندی و بارگذاری مناسب مصالح کاخ بوده است.

آرامگاه امامزاده قطب‌الدین شاه حیدر نیز مهمترین مکان مذهبی روستا است که هر ساله زائران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

از مهمترین آداب و رسوم دینی و فرهنگی روستای درودگاه می‌توان به مراسم تعزیه‌خوانی در ماه محرم، مولودی‌خوانی در جشن میلاد ائمه (ع)، چاوشی‌خوانی در هنگام بدرقه و ورود زائران و مراسم ویژه در عروسی‌های سنتی روستا اشاره کرد.

بهره‌گیری از آوازها و ترانه‌های محلی و بومی در مراسم مختلف مردم روستا رواج دارد؛ فایزخوانی از جمله این نواها است؛ نی‌انبان، کرنا و سرنا مهم‌ترین آلات موسیقی رایج در این روستاست.

بادبزن دستی، حصیر، کلاه و سفره از انواع صنایع دستی مردم روستای دورودگاه است که به دست دختران و زنان روستایی تولید می‌شوند؛ سوغات روستای درودگاه نیز لورک، حلوای خرما، سبد حصیری و رطب است.

از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای این روستا می‌توان به حلوای خرما، للک و رشته پلو و کشکینه اشاره کرد.

دورودگاه به سبب اینکه در میان دو رودخانه شاپور و دالکی واقع شده به نام دورودگاه شهرت یافته و در ایام تعطیلات نوروز بیشتر مسافران نوروزی استان بوشهر از جاذبه‌های گردشگری این روستا بازدید می‌کنند.

-------------------------

گزارش از ادیثی یایایی

-------------------------

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول