اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل سرمازدگی در آذربایجان شرقی

احتمال تلف شدن زنبوران در فصل بهار زیاد است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: زنبورداران مراقب سرمازدگی و تلف شدن زنبوران خود در فصل بهار باشند.

احتمال تلف شدن زنبوران در فصل بهار زیاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، غفور عبداللهی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از یکی از کارخانه‌های بسته بندی عسل در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جلوگیری از خسارت ناشی از سرمازدگی زنبوران عسل در اوائل فصل بهار، زنبورداران موارد اعلام شده توسط کارشناسان امر را رعایت کنند.

وی با اشاره به احتمال خسارت ناشی از سرماخوردگی تخم و لارو زنبوران عسل و تلفات زنبوران و لزوم دقت نظر بهره‌برداران نسبت به آن افزود: با عنایت به اینکه در اوائل فصل بهار بالاخص اوائل فروردین ماه بیشترین خسارت و مرگ و میر ناشی از شرایط ناپایدار جوی در این موقع از سال در استان رخ می‌دهد بنابراین باید زنبورداران برای جلوگیری از چنین پیش آمد احتمالی موارد ذکر شده توسط کارشناسان را رعایت کنند تا در پایان فصل پرورش زنبور عسل در استان که اواخر تابستان است شاهد افزایش تولید محصولات کندو باشیم.

عبداللهی با اشاره به اینکه لازم است زنبورداران از باز کردن بی‌مورد درب کندوها جداً خودداری کنند، افزود: زنبورداران چنانچه نیازمند به بازدید زنبوران هستند حتماَ به شرایط آب و هوایی بیرون همچون ابری نبودن هوا و پایین نبودن درجه حرارت بیرون دقت کنند تا اگر مطلوب بود، سپس درب کندو را باز کنند و در انجام عملیات بازدید سریع بوده و بلافاصله بعد از بازدید، درب کندو را ببندند.

عبداللهی با اشاره به اینکه زنبورداران باید از قراردادن شانهای حاوی تخم و لارو در معرض هوای سرد بیرون و باد جداً پرهیز کنند، ادامه داد: آنان باید از قرار دادن پوکه (شانهای بافته شده در سال‌های قبل) و نیز صفحه موم آج‌دار (شان‌های تازه و بافته نشده) در بین شانهای حاوی تخم و لارو در داخل کندو جداً خودداری کنند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اشاره به اینکه لازم است زنبورداران در شهرهای مختلف استان، کندوهای خود را در فصل بهار در مقابل سمپاشی درختان محافظت کنند، ادامه داد: با آغاز فصل بهار و گل‌دهی گیاهان، انواع آفات، امراض و بیماری‌های گیاهی نیز آغاز به فعالیت می‌کنند که در این راستا برای استفاده بیشتر و بهتر از محصولات کشاورزی، باغداران و کشاورزان عزیز ناگزیر به استفاده از سموم کشاورزی هستند که این سموم مشتمل بر حشره‌کش‌ها، کنه‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و نماتدکش‌ها بوده که به صورت گاز، محلول، پودر و گرانول مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه همزمان با فعالیت گیاهان، فعالیت و پرورش زنبور عسل نیز در منطقه آغاز می‌شود، افزود: باید بگوییم زنبور عسل نیز در مقابل اکثر سموم کشاورزی آسیب پذیر بوده و از سوی دیگر وجود کلنی‌های زنبور عسل در مجاورت باغات و مزارع برای گرده افشانی و تولید عسل ضروری است از این رو بهترین سموم کشاورزی آنهایی هستند که ضمن کنترل آفات و بیماری‌های مورد نظر، فاقد هرگونه اثر نامطلوب برای انسان، احشام و حشرات مفید از جمله زنبور عسل باشند.

عبداللهی با اشاره به اینکه دستیابی به اینگونه سموم عملاً تاکنون امکانپذیر نیست، افزود: برای این منظور باید روش‌های محافظتی معینی را به‌کار گرفت و برای چنین اقداماتی همکاری همه جانبه باغداران، مروجان، کشاورزان، رسانه‌های خبری، زنبورداران و کارشناسان کشاورزی الزامی است.

وی همچنین با بیان اینکه لازم است مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها ضمن ایجاد هماهنگی‌های لازم از قبیل استفاده از سموم گیاهی بی‌خطر و کم خطر برای حشرات و زنبور عسل و نیز اعلان عمومی رسانه‌ای به منظور سمپاشی در منطقه چند روز قبل از انجام عملیات با کم کردن تلفات ممکن به زنبوران عسل، از خسارات وارده اقتصادی به زنبورداران جلوگیری کنند، گفت: مراقبت پیش شرط اصلی در تولید چند برابر عسل است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول