اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

با افتادن برگ آخر درخت اسفند، بهار از راه رسید

خبرگزاری فارس: گوش کنید لکنت ثانیه‌ها است برگ آخر درخت اسفند افتاد و قلم عافیت از عاشق شیدا برخواست تا میراث بهار و گل از راه برسد و تپشى سرخ در پیله‌های لبریز از عشق هستی به وجود آید.

با افتادن برگ آخر درخت اسفند، بهار از راه رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اینک 365  روز، فرصت شکوه‏مند از سال را پشت سر نهاده‏ایم و روزهایی که هر کدام می‏توانند یک قرن شکفتن و بالیدن همراه داشته ‏باشند را پیش رو داریم.

برخی بر این عقیده هستند که تمامی روزها و لحظه‏ها با هم برابرند، اما گاه یک لحظه ما، ارج و عظمت یک قرن را پیدا می‌کند و گاه یک قرن زیستن، به یک لحظه هم نمی‏ارزد، مگر نبودند آنان که شبی را به گونه‌ای ‏گذراندند که از هزار ماه برتر و والاتر است.

اینک سالی نو با روزهایی سبز با لحظه‏هایی که می‏تواند پیک بهارانی بزرگ فرداهایی شورانگیز و آینده‏هایی آینه رنگ باشند، پیش روی ماست، پس باید فرصت‏ها را غنیمت شماریم و از لحظه لحظه آن بیشترین بهره را ببریم.

آری امروز نخستین روز شیدایی بهار است، که اگر نگاه شوخ گل و ناله بلبل به هم پیوند می‏خورد از نسیم بهار است و اگر گل‏ها زیبایی عریان خویش را به دیده تماشاگران هدیه می‏کنند، حاصل مستی بهار است.

چه زیباست که اگر در این رستاخیز طبیعت، نقش‌بندهای قشنگ نقاش آفرینش را با تفکری ژرف بنگریم و در زایش بی‏امان زمین و دگرگونی مقتدرانه زمان دگرگونی درونی خویش را از خالق نوروز آرزو کنیم.

بهار، قطع‏نامه‏ای است که علیه سردی و خشونت، انجماد و خواب، سکون و سکوت، رخوت و یخ‏زدگی صادر می‏شود و پلک بسته سبزه‏ها باز و خاک خمیازه می‏کشد تا گل به تبسم و خنده بایستد.

عید نوروز برای ما ایرانی‌ها عیدی ملی و باستانی است که هم‏زمان با نخستین روز از نخستین ماه شمسی برگزار می‏شود، این روز که ریشه در آیین‏ها و سنت‏های کهن ایرانیان دارد و از قدیمی‏ترین دوران تاریخی این مرز و بوم تاکنون پاینده و پایدار مانده است، بی‏شک در میان تمامی عیدها و آیین‏های قومی و مذهبی نمی‏توان رویدادی را به مانند نوروز جست‏وجو کرد که هم پذیرفته شده مذهب باشد و هم نشان ملیت.

از این‌رو این عید در میان ایرانیان که آموزه‏های دینی را باور دارند و به سنت‏های ملی وفادار بوده‏اند، ارزشی ماندگار یافته است.

 *‌ نوروز تاریخ مشخصی ندارد

اسماعیل آذر  کارشناس مجری برنامه مشاعره با بیان اینکه در هیچ کجای تاریخ نیامده است که عید نوروز از چه زمانی آغاز شده است، بیان داشت: به دلیل اینکه در گذشته انسان‌ها در صور و ماتم به سر می‌بردند و از هر چیزی وحشت داشتند، برای از بین بردن این ترس‌ها و ماتم‌ها جشن‌ها را راه‌اندازی کردند.

وی با اشاره به اینکه تمام مراسم‌ها از ایران کهن و بین‌النحرین شکل گرفته است، بیان داشت: ایرانی‌ها در طول تاریخ جشن‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند و در شاهنامه فردوسی جشن نوروز به جمشید نسبت داده شده است.

آذر ادامه داد: اما در هیچ کجای تاریخ دلیل این جشن‌ها به جمشید نسبت نداده نشده و عید نوروز در زبان ارامنه و پاره‌ای از لایه‌های تاریخ در پرده‌ای از ابهام است.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: برخی از مراسم‌های خاص مانند اینکه قبل از نوروز بر روی 14 ستون تخت‌جمشید دانه‌هایی را کشت می‌دادند تا پس از عید شاهد اینکه کدام‌یک از دانه رویش بهتری داشته و همان نوع دانه را برای کشت در طول سال در نظر بگیرند.

این کارشناس ادبی در ادامه مطلب به این نکته که زمانی مردم ایران، اسلام را عزیز شمرده و آن را پذیرفتند را یادآور و تصریح کرد: به تدریج خلفای عباسی و بیگانگانی که در زمان ما حکومت می‌کردند جشن نوروز را پذیرفتند به حدی که برخی از آنها با لباس‌های خاص در این مراسم شرکت می‌کردند.

وی افزود: پس از اسلام نوروز بیشتر قد کشید و با نگرش‌های مذهبی بیشتر ممزوج شد، برای مثال قرآن صدرنشین سفره‌های هفت‌سین ایرانی‌ها شد.

آذر با اشاره به اینکه نوروز علاوه بر چهره ملی حال و هوای الهی هم پیدا کرده است، گفت: در زبان ایرانی‌ها به تدریج دعا با نوروز ممزوج شد و دعای بهترین حال‌ها برای یکدیگر به روی کار آمده است.

وی تأکید کرد: نوروز تاریخ مشخصی ندارد و این جشن مشخص نیست که از کجا آغاز شده و تا به حال چه تغییر و تحولاتی در آن صورت گرفته است.

نوروز، روز نیایش یزدان در روز نو است و سپاس از این که سالى دیگر و زندگى تازه آغاز مى‏شود، و دعاى زمان تحویل سال را فراموش نکنید، که می‌گوید «اى گرداننده دل‏ها و دیدگان، اى تدبیر کننده شب و روز، اى دگرگون کننده حال‏ها، حال ما را نیکوترین حال‏ها بگردان».

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول