به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اینک 365 روز، فرصت شکوهمند از سال را پشت سر نهادهایم و روزهایی که هر کدام میتوانند یک قرن شکفتن و بالیدن همراه داشته باشند را پیش رو داریم.
برخی بر این عقیده هستند که تمامی روزها و لحظهها با هم برابرند، اما گاه یک لحظه ما، ارج و عظمت یک قرن را پیدا میکند و گاه یک قرن زیستن، به یک لحظه هم نمیارزد، مگر نبودند آنان که شبی را به گونهای گذراندند که از هزار ماه برتر و والاتر است.
اینک سالی نو با روزهایی سبز با لحظههایی که میتواند پیک بهارانی بزرگ فرداهایی شورانگیز و آیندههایی آینه رنگ باشند، پیش روی ماست، پس باید فرصتها را غنیمت شماریم و از لحظه لحظه آن بیشترین بهره را ببریم.
آری امروز نخستین روز شیدایی بهار است، که اگر نگاه شوخ گل و ناله بلبل به هم پیوند میخورد از نسیم بهار است و اگر گلها زیبایی عریان خویش را به دیده تماشاگران هدیه میکنند، حاصل مستی بهار است.
چه زیباست که اگر در این رستاخیز طبیعت، نقشبندهای قشنگ نقاش آفرینش را با تفکری ژرف بنگریم و در زایش بیامان زمین و دگرگونی مقتدرانه زمان دگرگونی درونی خویش را از خالق نوروز آرزو کنیم.
بهار، قطعنامهای است که علیه سردی و خشونت، انجماد و خواب، سکون و سکوت، رخوت و یخزدگی صادر میشود و پلک بسته سبزهها باز و خاک خمیازه میکشد تا گل به تبسم و خنده بایستد.
عید نوروز برای ما ایرانیها عیدی ملی و باستانی است که همزمان با نخستین روز از نخستین ماه شمسی برگزار میشود، این روز که ریشه در آیینها و سنتهای کهن ایرانیان دارد و از قدیمیترین دوران تاریخی این مرز و بوم تاکنون پاینده و پایدار مانده است، بیشک در میان تمامی عیدها و آیینهای قومی و مذهبی نمیتوان رویدادی را به مانند نوروز جستوجو کرد که هم پذیرفته شده مذهب باشد و هم نشان ملیت.
از اینرو این عید در میان ایرانیان که آموزههای دینی را باور دارند و به سنتهای ملی وفادار بودهاند، ارزشی ماندگار یافته است.
* نوروز تاریخ مشخصی ندارد
اسماعیل آذر کارشناس مجری برنامه مشاعره با بیان اینکه در هیچ کجای تاریخ نیامده است که عید نوروز از چه زمانی آغاز شده است، بیان داشت: به دلیل اینکه در گذشته انسانها در صور و ماتم به سر میبردند و از هر چیزی وحشت داشتند، برای از بین بردن این ترسها و ماتمها جشنها را راهاندازی کردند.
وی با اشاره به اینکه تمام مراسمها از ایران کهن و بینالنحرین شکل گرفته است، بیان داشت: ایرانیها در طول تاریخ جشنهای بسیاری را تجربه کردهاند و در شاهنامه فردوسی جشن نوروز به جمشید نسبت داده شده است.
آذر ادامه داد: اما در هیچ کجای تاریخ دلیل این جشنها به جمشید نسبت نداده نشده و عید نوروز در زبان ارامنه و پارهای از لایههای تاریخ در پردهای از ابهام است.
وی با بیان این مطلب اضافه کرد: برخی از مراسمهای خاص مانند اینکه قبل از نوروز بر روی 14 ستون تختجمشید دانههایی را کشت میدادند تا پس از عید شاهد اینکه کدامیک از دانه رویش بهتری داشته و همان نوع دانه را برای کشت در طول سال در نظر بگیرند.
این کارشناس ادبی در ادامه مطلب به این نکته که زمانی مردم ایران، اسلام را عزیز شمرده و آن را پذیرفتند را یادآور و تصریح کرد: به تدریج خلفای عباسی و بیگانگانی که در زمان ما حکومت میکردند جشن نوروز را پذیرفتند به حدی که برخی از آنها با لباسهای خاص در این مراسم شرکت میکردند.
وی افزود: پس از اسلام نوروز بیشتر قد کشید و با نگرشهای مذهبی بیشتر ممزوج شد، برای مثال قرآن صدرنشین سفرههای هفتسین ایرانیها شد.
آذر با اشاره به اینکه نوروز علاوه بر چهره ملی حال و هوای الهی هم پیدا کرده است، گفت: در زبان ایرانیها به تدریج دعا با نوروز ممزوج شد و دعای بهترین حالها برای یکدیگر به روی کار آمده است.
وی تأکید کرد: نوروز تاریخ مشخصی ندارد و این جشن مشخص نیست که از کجا آغاز شده و تا به حال چه تغییر و تحولاتی در آن صورت گرفته است.
نوروز، روز نیایش یزدان در روز نو است و سپاس از این که سالى دیگر و زندگى تازه آغاز مىشود، و دعاى زمان تحویل سال را فراموش نکنید، که میگوید «اى گرداننده دلها و دیدگان، اى تدبیر کننده شب و روز، اى دگرگون کننده حالها، حال ما را نیکوترین حالها بگردان».
انتهای پیام/غ10/ط4000