اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا مخالف قطع ارتباط با یک رژیم نژاد پرست

خبرگزاری فارس: کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ضمن تصویب قطعنامه ای به دولت ایران به خاطر قطع روابط خود با آفریقای حنوبی و به ویژه پایان دادن به صادرات نفت به آن کشور تبریک گفت . تنها آمریکا به این قطعنامه رای مخالف داد .

آمریکا مخالف قطع ارتباط با یک رژیم نژاد پرست

رخدادهای 16اسفند 1357

رهبر انقلاب امروز با جمعی از نمایندگان مجلس شرع اسلامی قطر دیدار و از مواضع دولت های منطقه در قبال مبارزات ملت ایران انتقاد کردند .

امام خمینی همچنین در دیدار با پزشکان و پرستاران قم با اشاره به جنایت های بیشمار شاه گفتند ما قادر به مجازات کامل شاه در این دنیا نیستیم و او باید منتظر عقوبت اخروی گناهان و جنایت های خود باشد.

ایشان در این سخنرانی بار دیگر مسئله رفراندوم آینده را مطرح کرده و هشدار دادند نباید حتی یک کلمه بر جمهوری اسلامی تحمیل و یا از آن حذف شود .

سید احمد خمینی نیز امروز اعلام کردند رهبر انقلاب سخنگو و یا مشاور مخصوص ندارند .

امروز روزنامه ها مصاحبه شاه سابق با تلویزیون ا.بی.سی را پوشش دادند . شاه در این مصاحبه مدعی شد اگر سه سال دیگر فرصت داشت ملت نتایج کارهای او را میدیدند . شاه استعفای خود را منتفی دانست و گفت : چرا باید استعفا دهم . این روزها شایعاتی نیز در مورد استعفای نخست وزیر موقت در فضای جامعه مطرح است ، یک مقام مرتبط با دولت امروز این شایعات را تکذیب کرد ولی شواهد گویای این مسئله است که این شایعات پر بیراه نیستند و هر آن احتمال دارد بازرگان مسئولیت نخست وزیری را تحویل دهد . جبهه ملی ایران نیز  با اعلام جدایی "جامعه سوسیالیست‌های نهضت ملی ایران" در آستانه شکل گرفتن و تغییر و تحول گسترده‌ای قرار دارد .

اخراج 10 وزیر پیشین از دانشگاه تهران و ورود ناو هواپیما بر هشتاد هزارتنی کنستلیشسن به منطقه نیز از اخبار دیگر امروز بود .

اعتراض امام به سیاست های خصمانه دولت های منطقه

امرور رهبر انقلاب 70نفر از  نمایندگان مجلس شرع اسلامی  قطر را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند . امام خمینی در این دیدار ضمن گلایه از دولت های منطقه فرمودند : «البته من گله دارم از خلیج و اطراف آن. آنها با ما بسیاری‎شان موافقت نکردند بلکه مخالفت کردند. شما خودتان که آگاهید از افرادی که در آنجا بودند و پشتیبانی از طاغوت می‎کردند؛ و نمی‎دانم الآن هم می‎کنند؟! باز آرزو دارند که برگردد؟! آنها را هدایت کنید؛ به آنها بگویید به اسلام روی بیاورید. این حکومتها حکومت طاغوت است، حکومت ضد اسلامی است. گمان نکنید هر که قدرت پیدا کرد، خدای تبارک و تعالی با اوست. معاویه هم قدرت داشت، فرعون هم قدرت داشت، فرعون هم سلطنت داشت.»(1)

 

شاه منتظر عقوبت الهی باشد

رهبر انقلاب امروز با تعدادی از پزشکان و پرستاران قم نیز دیدار کرده و با بیان اینکه قصاص شاه در این دنیا از دست ما ساخته نیست ادامه دادند : «انتقام اینطور مجرمها را ما نمی‎توانیم بکشیم برای اینکه کسی که یک نفر را بکشد، یک جان را از بین ببرد، جان او هم به اندازۀ اوست... او [را] به اندازۀ یک نفر که کشته شد ما قصاص می‎توانیم بکنیم. کسی که صدها هزار نفر را به کشتن داده است، کسی که صدها هزار نفر را به زجر در زندانها و در بیغوله‎ها جای داده است، جز اینکه در یک عالَم دیگری که ابدی است برای هر یک از اینها یک حسابی باز می‎شود[چاره دیگری ندارد]؛ و اینجا قدرت نیست برای این کار. ما یک نفر را می‎کشیم به جای یک نفر. جان اشخاص، فرق مابین شاهش و گدایش و مجرمش و غیر مجرمش فرقی نیست بلکه جانهای اینها شریفتر از اوست. ما نمی‎توانیم، بشر نمی‎تواند این مجرمهای بالذّات را ازشان انتقام بکشد.»(2)

 

فقط جمهوری اسلامی

امام خمینی در جمع گروه دیگری از پزشکان و پرستاران قم بار دیگر با اشاره به رفراندوم تعیین نوع حکومت گفتند : «دعوت کنید مردم را، دعوت کنید همه را به اینکه در این رفراندم به جمهوری اسلامی: «فقط جمهوری اسلامی» یک کلمه این ور یک کلمه آن ور نباید باشد. نه از آن اسقاط بشود نه به آن زیاد بشود. شیاطین می‎خواهند یک کلمه را اسقاط بکنند، یا کلمه[ای] را زیاد بکنند. توجه به این معنا داشته باشید؛ دعوت کنید همه را.»(3)

امام مشاور مخصوص ندارد

حجت الاسلام سید احمد خمینی امروز اعلام کرد رهبر انقلاب مشاور و سخنگوی مخصوص ندارد . در اطلاعیه ای که با امضای فرزند امام در روزنامه ها منتشر شد آمده است : با توجه به این اصل که مشورت و مشاوره یکی از اصول دین مبین اسلام است و این امر همواره مورد توجه خاص امام خمینی بوده و می باشد با این حال همان گونه که بارها اعلام شده امام خمینی مشاور و سخنگوی مخصوص نداشته و فردی را به عنوان سخنگو و مشاور معین نکرده اند . (4)

شاه سابق : چرا باید کناره گیری کنم ؟

شاه سابق در مصاحبه‌ای با تلویزیون ا.بی.سی گفت اگر سه سال دیگر بر سر قدرت مانده بود می‌توانست برنامه‌ها را به راه اندازد و مردم می‌فهمیدند که برایشان چه کرده‌ام.این مصاحبه در قصری در خارج از رباط در مغرب انجام شده است.شاه از احتمال رفتن خود به آمریکا خبر داد ولی افزود از زمان ترک ایران با کارتر تماسی نداشته است.

وی احتمال کناره گیری خود از قدرت را منتفی دانست و گفت : چرا باید کناره‌گیری کنم. من کشورم را به امید آن‌که اوضاع روبه‌راه شود ترک گفته‌ام.»در حالی که خبرهای زیادی از دارایی های هنگفت شاه سابق و بستگان وی در رسانه های داخل و خارج از ایران منتشر شده است وی این خبرها را شایعاتی دانست که هر چقدر تکذیبش کند مردم باور نخواهند کرد . (5)                                     

 

حجت الاسلام سید احمد خمینی امروز اعلام کرد رهبر انقلاب مشاور و سخنگوی مخصوص ندارد . در اطلاعیه ای که با امضای فرزند امام در روزنامه ها منتشر شد آمده است :  همان گونه که بارها اعلام شده امام خمینی مشاور و سخنگوی مخصوص نداشته و فردی را به عنوان سخنگو و مشاور معین نکرده اند .

شایعه ای که تکذیب شد

یک خبرنگار ژاپنی امروز گزارش داد که نخست وزیر دولت موقت تهدید کرده است در صورت ادامه برخی اقدامات افراطی حاضر است از سمت خود کناره گیری کند .

از سوی دیگر روزنامه تهران جرنال نوشت به موجب گزارش های تائید نشده ای که در تهران انتشار یافته مهدی بازرگان درآستانه کناره گیری است .در پی انتشار این شایعات یک مقام نزدیک به نخست وزیر شایعه فوق را قویا تکذیب کرد . (6)

اخراج 10وزیر پیشین از دانشگاه تهران

دکتر محمد ملکی رئیس موقت دانشگاه تهران در نامه‌ای به مهندس بازرگان، نخست وزیر اعلام کردکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دیگر جایی برای وزیران رژیم سابق در دانشگاه تهران وجود ندارد.

برطبق این تصمیم دانشگاه تهران اعلام کرد نصرالله مقتدر مژدهی، محمد‌رضا عاملی تهرانی، منوچهر آگاه‌، محمد معتضد باهری، منوچهر گنجی، کاظم ودیعی، شمس‌الدین مفیدی، هوشنگ نهاوندی، سید حسین نصر، فیروز توفیق از تاریخ ۱۵ اسفند ۵۷ در دانشگاه تهران سمتی ندارند و در اختیار نخست وزیری قرار می‌گیرند.

مدیریت دانشگاه تهران از دانشجویان، استادان و کارمندان این دانشگاه خواست تا نمایندگان منتخب خود را برای شرکت در کمیته انقلاب که قرار است عناصر نامطلوب رژیم گذشته را اخراج کند، معرفی کنند.(7)

جبهه ملی در آستانه تغییر و تحول بزرگ

جبهه ملی ایران که با شرکت چند گروه سیاسی فعالیت‌های تازه خود را در سال گذشته شدت بخشیده است ، اکنون در آستانه شکل گرفتن و تغییر و تحول گسترده‌ای قرار دارد .  اولین تحول با اعلام جدایی "جامعه سوسیالیست‌های نهضت ملی ایران" یکی از چند سازمان عضو این جبهه آغاز شده است. هدایت الله متین دفتری فرزند وزیر رضا شاه و نوه دختری مصدق موجودیت جامعه سوسیالیست‌های نهضت ملی ایران را روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت مصدق اعلام کرد . وی جبهه ملی را به عدم رعایت اصول دموکراتیک ایران متهم کرد .  جبهه ملی در سال ۱۳۵۶ با پیوستن حزب ملت ایران، جامعه سوسیالیست‌ها و جامعه بازاریان، اصناف، پیشه‌وران و عده‌ای از شخصیت‌های ملی ضد رژیم به وجود آمد.(8)

لطمه اطلاعاتی شدید انقلاب ایران به آمریکا

نیویورک تایمز در آخرین شماره خود نوشت : فقدان ایران به عنوان یک منبع اطلاعاتی درباره آزمایش موشک های شوروی به آمریکا در مورد هماهنگ شدن با قرارداد سالت 2لطمه خواهد زد .

نیویورک تایمز در سرمقاله خود ادامه داد : از دست دادن ایران به عنوان یک منبع اطلاعاتی و جاسوسی برای آمریکا بالاترین تاثیر تخریبی را روی این کشور در زمینه جمع آوری اطلاعات مربوط به یک سلسله سلاح های پیچیده و برنامه های شوروی درباره سلاح های تهاجمی مدرن بجای خواهد گذارد . (9)

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ضمن تصویب قطعنامه ای به دولت ایران به خاطر قطع روابط خود با آفریقای حنوبی و به ویژه پایان دادن به صادرات نفت به آن کشور تبریک گفت .تنها آمریکا به این قطعنامه رای مخالف داد

 

خدام : سقوط شاه درس عبرت دیگری برای آمریکا

عبدالحلیم خدام وزیرخارجه و معاون نخست وزیر سوریه در مصاحبه ای گفت : هنوز آمریکا از تاریخ درس نگرفته است و از هم گسستن پیمان بغداد (سنتو) ، ابطال دکترین آیزنهاور و سقوط شاه سابق آن دولت را متوجه سیاست های نادرست خویش نساخته است .

خدام در مورد جنگ یمن شمالی و جنوبی گفت : این یک توطئه مصری – آمریکایی – صهیونیستی به منظور مخدوش کردن مسئله سرنوشت ساز فلسطین از راه تقسیم و تفرقه افکنی در دنیای عرب است . (10)

انعقاد قرار دادهای طویل المدت برای فروش نفت

یک سخنگوی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که این شرکت با مشتریان خارجی خود برای عقد قراردادهای طویل المدت وارد مذاکره شده است .ایران از دو روز پیش صادرات خود را آغاز کرده و نفت را از طریق مزایده یکسانی که بالاترین رقم را از نظر قیمت پیشنهاد میکنند می فروشد .

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که از این پس این شرکت با کنسرسیوم که اعضای آن شرکت های نفتی آمریکایی ، فرانسوی و انگلیسی و هلندی هستند کاری نخواهد داشت ، بلکه با آنها بصورت انفرادی معامله خواهد کرد (11)

ورود ناو هواپیما بر آمریکا به منطقه

2روز قبل از ورود کارتر به خاورمیانه دولت آمریکا دستور داد ناوهواپیما بر هشتاد هزارتنی کنستلیشسن این کشور بسوی خلیج فارس حرکت کند . این ناو به محض دریافت دستور همراه با دو رزمناو و یک ناو مخصوص حمل آذوقه و مهمات پایگاه آمریکایی سوبیک بی واقع در فیلیپین را به سوی دریای عمان و خلیج فارس ترک کرد .

گفته می شود آمریکا برای حفاظت از راههای دریایی نفتی اقدام به این کار کرده تا به متحدان خود در سراسر شبه جزیره عربستان اطمینان دهد .قبل از پیروزی انقلاب نیز کارتر دستور اعزام این ناو به منطقه را صادر کرده بو ولی قبل از آنکه ناو وارد اقیانوس هند شود در تنگه مالاکابه آن دستور توقف صادر شد ولی امروز دیگر انقلاب پیروز شده و شرایط برای آمریکا در منطقه کاملا تغییر کرده است . (12)

گفتنی است کارتر رئیس جمهور آمریکا فردا به مصر خواهد رفت و تصمیم دارد پس از دیدار و گفت و گو با انورسادات رئیس جمهور مصر به اسرائیل رفته و با مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل نیز دیدار و گفت و گو کند . (13)

آمریکا مخالف قطع ارتباط با یک رژیم نژاد پرست

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ضمن تصویب قطعنامه ای به دولت ایران به خاطر قطع روابط خود با آفریقای حنوبی و به ویژه پایان دادن به صادرات نفت به آن کشور تبریک گفت .تنها آمریکا به این قطعنامه رای مخالف داد و کشورهای غربی دیگر از جمله استرالیا ، اتریش ، کانادا ، فرانسه و آلمان غربی از دادن رای خودداری کردند . (14)

ایران چند روز پیش قطع کامل ارتباط خود با رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی را اعلام کرد. دولت ایران علاوه بر اسرائیل به آفریقای جنوبی نیز نفت صادر نخواهد کرد .

پی نوشت:

1- صحیفه امام جلد 6، صفحه 337

2- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 343

3- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 348

4- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 2

5- کیهان ، 16اسفند 1357، صفحه 8

6- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 2

7- کیهان  ، 16اسفند 1357، صفحه 7

8- کیهان، 16اسفند 1357، صفحه 2، اولین اختلاف در کادر رهبری جبهه ملی با جدا شدن شاپور بختیار و قبول مأموریت شاه برای تشکیل کابینه آشکار شد و سپس اواخر بهمن ماه گروهی از کادرهای جبهه ملی طی بیانیه‌ای نظرات جبهه ملی را در مورد انتقال قدرت در اختیار جراید گذاشتند که بلافاصله روز بعد توسط داریوش فروهر به عنوان سخنگوی جبهه ملی تکذیب و اعلام شد این طرح توسط هیچ‌یک از ارگان‌های اجرایی جبهه ملی تصویب نشده است.

در حالی که گروهی که طرح را تهیه کرده بودند مدعی شدند که دکتر کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی در جریان این طرح بوده است. چند روز بعد جامعه فرهنگیان وابسته به جبهه ملی دعوتی به اجتماع برای اعلام نظرات خود به عمل آورد ولی با مخالفت شدید حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر روبه‌رو شد و در همان‌ موقع گفته شد که از تشکیل این اجتماع جلوگیری به عمل آمده است.

9- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 8

10- همان ،  سخنان عبدالحلیم خدام در حالی است که وی بعدها از سوریه فرار کرد و به متحدان آمریکا و اسرائیل در منطقه پیوست . وی اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه وی و مخالفان سوری از آمریکا و اروپا کمکهای مالی دریافت کرده اند، از طرحهای حمله نظامی به سوریه پرده برداشت.خبرگزاری مهر، 25/02/1390

11- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 8

12- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 8

13- کیهان، 16اسفند 1357، صفحه 8

14- اطلاعات ، 16اسفند 1357، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول