اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان خبر داد

برگزاری جشنواره آیین‌های بومی و محلی در همدان

خبرگزاری فارس: هم‌زمان با فرا رسیدن عید نوروز نخستین جشنواره آیین‌های بومی و محلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد.

برگزاری جشنواره آیین‌های بومی و محلی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، نخستین جشنواره آیین‌های بومی و محلی با جمعی از مسئولان، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان در محل سالن سینمای کانون برگزار شد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در مراسم افتتاحیه این جشنواره هدف از برگزاری جشنواره یک روزه را ارزش‌گذاری به فرهنگ‌ها و آیین‌های سنتی استان اعلام کرد.

پرویز ابراهیمی گفت: آیین‌های نوروز در ایران مورد تأیید اسلام است و این آیین‌ها موجب انسان‌سازی و تکامل و رشد افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین روز از ماه خورشیدی را نوروز نامگذاری کرده‌اند، بیان داشت: روایت‌های مختلفی در اسلام و سخنان ائمه معصومین درباره عظمت نوروز وجود دارد که موجب می‌شود توجه ویژه و خاصی برای نگهداری قداست این آیین‌ها شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تصریح کرد: اگرچه اسلام با برخی از سنت‌های اشتباه مخالفت کرده است اما آن سنت‌ها که موجب تکامل و رشد انسان می‌شود از جمله آیین‌های نوروز را مورد تأیید قرار داده است.

وی خانه‌تکانی، دید و بازدیدها و زدودن زنگارهای کینه در عید نوروز را از سنت‌هایی دانست که مورد تأیید اسلام و موجب رشد و تعالی انسان می‌شود.

ابراهیمی هدیه دادن و گرفتن در ایام نوروز را از آیین‌های بسیار غنی در فرهنگ نوروز ایران دانست و افزود: این فرهنگ موجب نزدیک شدن افراد به یکدیگر و صله رحم می‌شود که این امر مورد توجه اسلام است.

وی ادامه داد: نوروز درس معادشناسی و خداشناسی است و باید مراقبت کنیم با برخی سنت‌های اسراف‌گرایانه، پاکی‌ها و قداست نوروز را نکاهیم.

مدیر کانون پرورش فکری همدان ابراز داشت: آیین نوروزخوانی از سنت‌های غنی است که در برخی از استان‌ها از جمله استان‌های شمالی انجام می‌شود که در این آیین مدح و ثنای پروردگار و اهل بیت در نخستین روز بهار انجام می‌شود که از سنت‌های بسیار عالی است و باید سعی کنیم این سنت را رواج دهیم.

در این جشنواره شش گروه نمایشی از شهرستان همدان، قروه و فامنین با نمایش‌های سیاه بازی، نمایش کوسه گلین، عمو نوروز و ننه بهار، نمایش دختران بهار و شال‌اندازی به اجرای نمایش پرداختند.

در بخش جنبی همزمان با اجرای این جشنواره مراسم چیدمان سفره هفت‌سین و معرفی آیین‌های خاص ویژه نوروز شهرستان‌ها برای علاقه‌مندان دایر شده بود.

در پایان مراسم از تمام گروه‌های نمایشی و پنج برگزیده تهیه سفره هفت‌سین و بروشورهای تهیه شده با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول