اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تبیین اختلاف شیعه و سنی به روایت استاد رحیم‎پورازغدی‌

دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازند

خبرگزاری فارس: استاد رحیم‎پورازغدی گفت: امروز بزرگترین خطری که از سوی کفار جامعه اسلامی را تهدید می‎کند این است که دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازند.

دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان این خطیب فرهنگی کشور در همایش مرزبانان عرصه دین که با حضور علمای شیعه و سنی در سالن ولایت تبلیغات اسلامی گلستان برگزار شد اظهار داشت: علمای شیعه و سنی دو وظیفه خطیر را بر عهده دارند از یک طرف باید به مسائل اخلاق و شرعیت و دفاع از عقاید بپردازند و از طرف دیگر باید به حفظ ضرورت وحدت جامعه اسلامی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه انجام این دو وظیفه مسئله پیچیده‎ای است تصریح کرد: ممکن است با اصل این مسئله به صورت افراط و تفریط برخورد شود و از یک طرف با عنوان اصولگرایی و مرزبانی از دین بخواهیم کاری کنیم که به سوی اختلاف و جدال رویم یا برعکس برای حفظ وحدت از دفاع از ارزش‎های اساسی فاصله بگیریم.

رحیم‎پورازغدی افزود: در روایات همه ادیان هم در خصوص وحدت بین جوامع و مذاهب سخن گفته شده و هم روایاتی در منابع مختلف مذاهب وجود دارد که با تمسک بر آنها می‎توان مذاهب دیگر را رد کرد.

این خطیب فرهنگی کشور ابراز داشت: حال با این رسالت سنگین چه باید کرد؟ این اختلافات ما را بهشتی می‎کند یا جهنمی؟

وی ادامه داد: ما در دین خدا خیلی از کلمه "باید" استفاده می‎کنیم در حالی که جایز است شایدها را زیاد کنیم چرا که خیلی از فروع دین وجود دارد که باید در مورد آنان بحث کرد.

استاد رحیم‎پور ازغدی تاکید داشت: بیشتر بحث‎هایی که در این زمینه انجام می‎شود بحث جدلی است و بحثی که بخواهد ریشه‎یابی عمیق و دقیقی در این مسائل داشته باشد بسیار کم در جهان اسلام اتفاق می‎افتد و آن هم بیشتر در ایران است.

* شبکه‎های ماهواره‎ای زیادی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب فعال هستند

این خطیب فرهنگی کشور اذعان داشت: شبکه‎های ماهواره‎ای به هدف کفر و جدایی مذاهب و ادیان در این موضوع بسیار کار کرده‎اند و برنامه‎ها را بر اساس محوریت بحث‎های جدلی بنیان گذاشته‎اند تا به اختلافات دامن بزنند.

وی خاطر نشان کرد: هر کس در مقام بحث به جدال روی آورد از اهل الله نیست و به معنی این نیست که بحث‎ها در این زمینه تعطیل شود و پسندیده است این بحث‎ها در مقام نظر بین علما در یک فضای دوستانه مطرح شود.

استاد رحیم‎پورازغدی با بیان اینکه کار علما بحث کردن در مورد کلیات و ثبات دین است تاکید داشت: در صدر غیبت کبری، علما و شیعیان آن زمان بحث‎های مقارنی را برای نزدیک شدن ادیان و کم کردن اختلافات انجام می‎دادند اما متاسفانه جامعه اسلامی کم‌کم از این بحث‎ها دور افتاد.

* گام‎های بزرگ‌تری باید برای تحقق وحدت برداشت

این خطیب فرهنگی بیان داشت: یکی از انتقاداتی که من مطرح کرده‎ام این است چرا حرف‎های 30 سال پیش را در زمینه وحدت جامعه اسلامی تکرار می‎کنید و کمی گام‎ها را در این عرصه بزرگ‎تر بردارید.

وی با بیان اینکه ما حتی یک کانال ماهواره‎ای برای بیان مشترکات مذاهب شیعه و سنی نداریم یادآور شد: وارد دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران هستیم و این توقع وجود دارد که نهادهای اسلامی کتاب‎های مختلف و کانال‎های ماهواره‎ای را در این خصوص فعال کنند تا در زمینه مشترکات مذاهب بحث شود.

رحیم‎پورازغدی با بیان اینکه ده‎ها شبکه ماهواره‎ای برای تضعیف اعتقادات جوامع اسلامی و اختلاف بین آنها با زبان فارسی فعالیت دارند گفت: می‎شود با خواندن آیه قرآن به صورت تفکیکی و گزینشی انسانی را کافر کرد چه برسد با استفاده از روایات که کسانی که ادای مسلمان را درآوردند این احادیث جعلی را پر کردند و با تفکیک گزینش آنها می‎توان در جامعه اسلامی فتنه به وجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه چرا علمای شیعه کاری را که در صدر غیبت کبری انجام می‎شد کنار گذاشته و از آن استفاده نمی‎کنند افزود: محروم آیت‎الله بروجردی قبل از انقلاب به دنبال این بود که تمام روایت‎های فقه شیعه و سنی را در یک کتاب جمع‎آوری کند که مورد اعتراض برخی از علما قرار گرفت و به این کار ادامه نداد.

این خطیب فرهنگی اذعان کرد: باید در خصوص این مسائل بحث کرد و از شایدها در بحث استفاده کنیم و نگذاریم تفاوت‎ها تبدیل به تضاد و ستیز شود.

رحیم‎پور ازغدی خاطر نشان کرد: در تمام عقاید که به تشیع نسبت داده می‎شود قاطعیت وجود ندارد و مراتب دارد اما بخشی از آنها ضروریات است و وجود اختلافات موضوعی نیست که باعث شود جدال و نفاق بین مذاهب و فرق به وجود آید.

وی ابراز داشت: تمام بحث‎های بین علما برای این باید باشد که به حکم الله برسند و کسانی که برای این موضوع بحث می‎کنند چون برای رسیدن به حکم خدا این بحث شکل گرفته دارای اجر هستند.

* برخی به دنبال این هستند تا با ایجاد فتنه مرزهای دینی را جابه‎جا کنند

این خطیب فرهنگی کشور افزود: اما کسانی که عناد دارند حق و باطل برای آنها مطرح نیست و به دنبال بدعت جامعه اسلامی هستند در برابر آنها نباید حتی یک قدم به عقب برگردیم.

استاد رحیم‎پورازغدی اذعان داشت: عناد، خطای بشری نیست و آنها کسانی هستند که می‎خواهند با ایجاد فتنه مرزهای دینی را جابه‎جا کنند.

وی با بیان اینکه چه باید کرد که هم به دنبال وحدت باشیم و هم مرزبان اعتقادات دینی خود گفت: اصل اختلاف بین شیعه و سنی در زمان امام علی (ع) به وجود آمد و غدیر همان‌طور که موجب اختلاف شده می‎تواند وحدت آفرین باشد چرا که غدیر و ولایت در منابع اهل سنت و شیعه وجود دارد.

این خطیب فرهنگی کشور اظهار داشت: امام علی (ع) که صاحب حق است در خصوص این اختلاف می‎فرماید" من به خاطر امت اسلام و وصیت پیامبر(ص) بیعت می‎کنم و از حق خود می‎گذرم چرا که پیامبر فرموده نسبت امام به مردم همانند کعبه است اگر مردم بر تو اجماع شدند بپذیر و اگر نیامدند بر سر این مسئله فتنه و جنگ به راه نیفتد.

وی خاطر نشان کرد: امروز بزرگترین خطری که از سوی کفار جامعه اسلامی را تهدید می‎کند این است که دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازد.

انتهای پیام//د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول