اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 17 تا 19 فروردین ماه

هفتمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: هفتمین دوره مسابقات و چهارمین دوره سمپوزیوم ربوکاپ آزاد ایران با حضور 359 تیم از 14 کشور برگزار می‌شود.

هفتمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، رئیس کمیته ملی روبوکاپ با اشاره به جزئیات برگزاری هفتمین دوره مسابقات روبوکاپ، اظهار کرد: در این دوره از رقابت‌ها 16 لیگ بزرگسال و هفت لیگ دانش‌آموزی و 33 تیم خارجی و 326 تیم داخلی به رقابت می‌پردازند.

دکتر مرتضی موسی‌خانی با بیان اینکه تیم‌های خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، چک، هند، آلمان، برزیل، چین، پاکستان، ترکیه، یونان و مکزیک هستند، بیان کرد: در لیگ ربات‌های امدادگر واقعی 20 تیم، لیگ شبیه‌ساز عامل امداد 13 تیم، لیگ ربات‌های امدادگر مجازی 6 تیم، لیگ شبیه‌ساز فوتبال دو بعدی 25 تیم، لیگ شبیه‌ساز فوتبال سه بعدی 19 تیم، لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک 14 تیم، لیگ ربات‌های انسان‌نما 16 تیم، در بخش ربات‌های نائو 6 تیم و در لیگ ربات‌های خانگی 4 تیم رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش ربات‌های امدادگر این مسابقات 9 تیم در لیگ امداد ابتدایی، 37 تیم در لیگ امداد پیشرفته، 12 تیم در لیگ امداد "ب"، 3 تیم در لیگ امداد دانش‌آموزی، 30 تیم در لیگ ربات‌های مین‌یاب خودکار و 25 تیم در لیگ ربات‌های مین‌یاب دستی پذیرفته شده‌اند.

موسی خانی از راهیابی 20 تیم به لیگ ربات‌های پرنده خبر داد و خاطر نشان کرد: این لیگ در کنار لیگ ربات‌های زیردریایی که مسابقات آن در روز 16 فروردین ماه با حضور هشت تیم در استخر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران از حضور تیم منتخب ملی‌پوشان در این دوره از رقابت‌ها خبر داد و یادآور شد: در حاشیه هفتمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران تیم منتخب از ملی پوشان فوتبال ایران در مسابقه‌ای نمایشی با تیم ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط رقابت می‌کنند، این مسابقه نمایشی در راستای جام جهانی روبات‌ها در سال 2050 است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای نفرات برتر مسابقات اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تیم‌های نخست مسابقات روبوکاپ آزاد ایران امکان ادامه تحصیل بدون کنکور را فراهم کرده است.

موسی‌خانی ادامه داد: پذیرش تیم‌های دانش‌آموزی ایران در مسابقات جهانی روبوکاپ 2012 که در مکزیک برگزار می‌شود، به موفقیت در مسابقات آزاد ایران بستگی دارد.

موسی‌خانی در خصوص نحوه تأمین قطعات مورد نیاز برای طراحی ربات‌ها، توضیح داد: با مساعدت رهبر معظم انقلاب اسلامی، قانونی تصویب شده که بر اساس آن ورود قطعات مورد نیاز از ثبت سفارش بی نیاز شده است از این رو مشکل چندانی برای دسترسی و وارد کردن قطعات مورد نیاز در سطح تحقیقاتی و محدود وجود ندارد.

وی مسئله اصلی در طراحی ربات‌ها را تأمین هزینه‌ها ذکر و ابراز امیدواری کرد که با حمایت واحدهای صنعتی از تیم‌ها این مشکل برطرف شود.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران با بیان اینکه چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران نیز هم‌زمان با مسابقات روبوکاپ برگزار می‌شود، تشریح کرد: حدود 48 مقاله به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شد که از این تعداد 17 مقاله پذیرفته شد و از این تعداد 4 مقاله خارجی است.

مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران (Iranopen) که به همت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و معاونت پژوهشی این دانشگاه و کمیته ملی روبوکاپ برگزار می‌شود یکی از انگشت‌شمار مسابقات معتبر بین‌المللی روبوکاپ است. هفتمین دوره این مسابقات و چهارمین دوره سمپوزیوم روبوکاپ آزاد ایران طی روزهای 16 تا 19 فروردین ماه سال آینده با رقابت 359 تیم از 14 کشور جهان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به استقبال فزاینده تیم‌های داخلی و خارجی از این مسابقات طی هفت سال برگزاری آن تصریح کرد: به منظور استفاده از فرصت این مسابقات برای گسترش دانش کاربردی و مهم رباتیک در بین دانش‌آموزان و دانشجویان کشور، تورهای دانش‌آموزی ویژه‌ای برای بازدید از نمایشگاه تدارک دیده شده و همچنین از مراکز تحقیقاتی مختلف دعوت شده که از مسابقات و توانمندی‌های تیم‌های ایرانی دیدن کنند.

رییس کمیته ملی روبوکاپ عنوان کرد: با مساعدت حامیان مالی مسابقات، رقابت‌هایی در موضوع عکس و فیلم روبوکاپ طراحی شده است، تجلیل از بزرگان دانش رباتیک کشور از دیگر برنامه‌های روبوکاپ آزاد ایران است.

رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران در ادامه با ابراز خرسندی از تأثیر این مسابقات در گرایش فزاینده مدارس به حوزه رباتیک گفت: تنها در مدارس تهران، بیش از 770 انجمن رباتیک تشکیل شده و اخیرا در نمایشگاهی در تهران شاهد فعالیت بیش از 40 گروه رباتیک در یک مدرسه بودم که چنین روندی بسیار امیدبخش است و با توجه به ضرورت توجه پایه‌‌ای به رباتیک پیشنهاد اولیه تأسیس مدرسه رباتیک را به آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم تا آموزش رباتیک را که در حال حاضر از سطح دوره کارشناسی انجام می‌شود از مقاطع پایین‌تر آغاز کنیم.

موسی‌خانی در پایان با تأکید بر ادامه پیگیری‌ها برای کسب میزبانی مسابقات جهانی روبوکاپ در خصوص برنامه‌های کمیته ملی روبوکاپ برای افزودن لیگ‌های جدید به روبوکاپ آزاد ایران گفت: لیگ‌های جدید طبق مقررات فدراسیون جهانی روبوکاپ یا براساس نیازهای کشور طراحی می‌شوند که هماهنگی‌هایی با سازمان‌های مسئول در زمینه مین‌زدایی و دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت و وزارت دفاع انجام داده‌ایم که براساس نیاز آنها لیگ‌های تخصصی جدید راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول