اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهبندان خبر داد

فعالیت 128 تعاونی در گرایش‌های مختلف در نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهبندان از فعالیت تعداد 128 تعاونی در سطح این شهرستان خبر داد.

فعالیت 128 تعاونی در گرایش‌های مختلف در نهبندان

حمید بهادری امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: به فرموده امام‌خمینی(ره) برای ترقی و تعالی کشور باید به روح تعاون ادامه دهیم.

*فارس: در ارتباط با سیاست‌های کلی بخش تعاون توضیح دهید؟

بهادری: افزایش سهم آورده بخش تعاونی در اقتصاد کشور به 25 درصد تا آخر برنامه پنجم توسعه، اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی‌ها برای بیکاران به منظور تولید اشتغال مولد و رفع محدودیت از حضور تعاونی‌ها در تمام عرصه‌های اقتصادی از جمله بانکداری و بیمه را می‌توان از جمله سیاست‌های کلی بخش تعاون عنوان کرد.

همچنین حمایت از دستیابی تعاونی‌ها به بازار نهایی و اطلاع‌رسانی جامع و عادلانه به این بخش، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منظور توانمندسازی تعاونی‌ها و تاسیس تعاونی‌های فراگیر ملی برای زیر پوشش قرار دادن سه دهک نخست جامعه به منظور فقرزدایی از دیگر سیاست‌های کلی بخش تعاون به شمار می‌رود.

*فارس: اهداف بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران چیست؟

بهادری: ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل، قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کار هستند ولی وسایل کار ندارند و پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص برای تحقق عدالت اجتماعی از عمده اهداف بخش تعاون کشور به حساب می‌آید.

جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت، پیشگیری از انحصار، تورم و اضرار به غیر، توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی در بین آحاد مردم و قرار گرفتن مدیریت و سرمایه حاصله در اختیار نیروی کار و تشویق بهره‌برداری مستقیم از حاصل کار را می‌توان از دیگر اهداف بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران دانست.

*فارس: اصول تعاون را شرح دهید؟

بهادری: اصول تعاون به هفت دسته تقسیم می‌شوند که از اصل یک تا هفت به ترتیب می‌توان به اصل عضویت اختیاری و آزاد، اصل کنترل دموکراتیک توسط اعضا، اصل مشارکت اقتصادی اعضا، اصل استقلال و عدم وابستگی، اصل آموزش حرفه‌آموزی و آگاه‌سازی، اصل همکاری تعاونی‌ها با یکدیگر و اصل توجه به جامعه اشاره کرد.

*فارس: گرایش‌های مختلف بخش تعاونی چیست؟

بهادری: تعاونی‌ها در 14 گرایش مختلف تشکیل می‌شوند که می توان این گرایش‌ها را کشاورزی، صنعتی، معدنی، عمرانی، مسکن، خدماتی، فرش دستباف، تامین نیاز تولیدکنندگان، تامین نیاز مصرف‌کنندگان، اعتبار، حمل و نقل، چند منظوره و مصرف آموزشگاهی عنوان کرد.

*فارس: شرایط عضویت در تعاونی چیست؟

بهادری: افرادی که در تعاونی‌ها می‌خواهند عضو شوند باید مؤلفه‌هایی از قبیل تابعیت جمهوری اسلامی، نداشتن ممنوعیت قانونی، خرید حداقل سهام در اساسنامه، درخواست کتبی برای عضویت در تعاونی، تعهد به رعایت قوانین تعاونی و عدم عضویت در تعاونی مشابه را داشته باشند.

*فارس: مشوق‌ها و حمایت‌های فعالیت در بخش تعاون بر اساس قانون موجود چگونه است؟

بهادری: الف: ماده 9 فصل سه قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به 25 درصد تا پایان سال 93، دولت موظف به اجرای برنامه‌های تعریف شده است.

ب: در تمامی مواردی که دولت حمایت از بخش غیردولتی مشوق‌هایی را به جز مالیات ارائه می‌کند، این حمایت برای تعاونی‌ها 20 درصد بیشتر از بخش غیر تعاونی محسوب می‌شود.

ج: علاوه بر حمایت موضوع از بند(ب) این ماده، حمایت‌هایی را از قبیل کمک به انجام مطالعات، تهیه طرح و راه اندازی بانک اطلاعاتی، تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای  اعضای شاغل در هر تعاونی به میزان 20 درصد و پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی شرکت تعاونی را در شرکت‌های تعاونی منظور کند.

د: کمک به تشکیل شرکت‌های تعاونی سهامی عام و تعاونی‌های فراگیر ملی برای فقرزدایی و ایجاد گسترش اتحادیه تعاونی تخصصی صورت می‌گیرد.

ز: منابع لازم برای اجرای این ماده در بودجه سالانه در ردیف مستقلی به‌عنوان(شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها)، منظور می‌شود.

همچنین در ماده 24 قانون بخش تعاون آمده است که دولت موظف است برای تحقق اهداف مندرج در اصول 43 و 44 قانون اساسی و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی با رعایت ضرورت‌ها و در قالب برنامه رشد اقتصادی و اجتماعی کشور شرایط و امکانات لازم را برای گسترش کمی و کیفی تعاونی‌ها به گونه‌ای که این بخش نقش موثری در توسعه کشور ایفا کند، را فرآهم آورد.

*فارس: در ارتباط با آمار کلان تعاونی‌های شهرستان نهبندان در سال جاری بگویید؟

بهادری: هم‌اکنون تعداد 128 تعاونی در سطح شهرستان در گرایش مختلف فعالیت دارند که از این تعداد 80 تعاونی فعال، تعداد کمی تقریبا نیمه فعال و مابقی در دست اجرا هستند.

بیشترین تعاونی‌های فعال شهرستان نهبندان هم‌اکنون به ترتیب در گرایش‌های مسکن، کشاورزی، خدماتی، صنعتی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان هستند.

*فارس: تعداد اعضا و اشتغال اولیه این تعداد تعاونی در نهبندان چگونه بوده است؟

بهادری: برابر موافقت‌نامه‌های اولیه تعداد 15 هزار و 588 نفر در این تعاونی‌ها عضو شدند.

همچنین برابر موافقت‌نامه‌های اولیه این تعداد تعاونی توانستند تاکنون بیش از 886 نفر اشتغالزایی را محقق سازند.

*فارس: چه تعداد تعاونی طی سال جاری در نهبندان تاسیس شده است؟

بهادری: طی سال جاری تعداد شش تعاونی جدید در این شهرستان تشکیل و تاسیس شده که از مهمترین آنها می‌توان به شرکت تعاونی، تولیدی و توزیعی دهیاران بخش مرکزی نهبندان، شرکت تعاونی خدمات حسابداری اورانوس، شرکت تعاونی فرش دستباف وحدت اقوام طبسین، شرکت تعاونی خدمات حسابداری چرتکه و شرکت تعاونی کشاورزی و دامپروری سرور عربخانه اشاره کرد.

*فارس: هم‌اکنون چه تعداد تعاونی در نهبندان در شرف تاسیس هستند؟

بهادری: در حال حاضر تعداد 10 شرکت تعاونی در شهرستان نهبندان از قبیل تعاونی فراگیر منطقه‌ای، مرزنشینان وصال، تعاونی معدنی، کشاورزی و دامپروری امین‌آباد، کشت و صنعت رضوان دشت، کشاورزی و دامپروری چاه کرد و خدمات بسته‌بندی در شرف تاسیس هستند.

*فارس: صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

بهادری: از خبرگزاری فارس که تاکنون خبرها، اطلاعات و عملکرد وزرات‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به تبع آن اخبار و عملکرد ادارات کل استانی و ادارات شهرستانی را برای تنویر افکار عمومی نشر و اطلاع رسانی می‌کند تشکر می‌کنم و باید بگویم که خبرنگاران و اصحاب رسانه در ترویج و تبیین فرهنگ‌های ارزشی تا کنون در جامعه با تلاش‌های خویش موثر واقع شدند و از این پس نیز تلاشی مضاعف در راستای اشاعه و نهادینه‌ساختن فرهنگ تعاون و کار در جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول