اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی کردستان

‌کتاب «فلور گیاهی کردستان» رونمایی شد

خبرگزاری فارس: جلد اول کتاب فلور گیاهی کردستان امروز در حاشیه جلسه شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان در سنندج رونمایی شد.

‌کتاب «فلور گیاهی کردستان» رونمایی شد

حسین معروفی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان ومولف کتاب فلور گیاهی در حاشیه این جلسه به خبرنگار فارس در سنندج گفت: گونه‌های گیاهی سرمایه‌های ارزشمند هر کشوری هستند که باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش مضاعفی صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: استان کردستان به لحاظ موقعیت و توپوگرافی ویژه آن از لحاظ پوشش گیاهی دارای جایگاه ارزشمندی در سطح کشور است.

 

وی ادامه داد: طبق منابع موجود 8 هزار گونه گیاهی در کردستان وجود دارد که یک چهارم فلور ایران را در برمی‌گیرد.

 

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: بیشتر منابع فلورهای گیاهی به زبان لاتین بوده که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معروفی در ادامه عنوان کرد: لذا تدوین فلور استان به زبان فارسی یکی از ضروریات موجود بود که بنده از 25 سال پیش شروع به جمع‌آوری و شناسایی گونه‌های مختلف در استان کردم.

 

وی بیان داشت: این کتاب در چهار جلد آماده شده است که هم اکنون یک جلد آن به چاپ رسیده ودر آینده‌ای نزدیک هم شاهد انتشار جلدهای دیگر آن نیز خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه این فلور گیاهی مشتمل بر 113 تیره و 629 جنس و 2 هزار و 100 گونه گیاهی است، خاطرنشان کرد: این فلور گیاهی نخستین کاری است که در کشور به این صورت انجام شده است.

 

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان افزود: با انتشار گسترده این کتاب در تیراژ بالا قطعا مشکلات و دغدغه‌های بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی رفع خواهد شد.

 

معروفی در پایان یکی ازکارهای طاقت‌فرسای این فلور را تهیه عکس‌های رنگی عنوان کرد و اظهارداشت: طی شش سال حدود یک هزار و7 گونه گیاهی را به تصویر کشیدم و در فلور گیاهی همراه با توضیحات گونه‌های ذکر شده آن آورده شده است.

 

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول