اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صادرات کهگیلویه و بویراحمد در آشفته بازار آمارها

خبرگزاری فارس: صادرات کهگیلویه و بویراحمد از سوی سازمان‌های متولی نظارت و ترخیص و حمایت به گونه­های مختلف بیان می‌شود و در این میان بین آمار گمرک و سایر آمارها تفاوتی بیش از 6 میلیون دلار وجود دارد.

صادرات کهگیلویه و بویراحمد در آشفته بازار آمارها

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صادرات برخی محصولات دارای مقام­هایی در کشور است.

 به گفته خود مسئولان این استان در صادرات پودر شیرین‌بیان دارای رتبه ممتاز در کشور هستیم.

تولیدی موکت در این استان نیز بخش عظیمی از صادرات را به خود اختصاص داده است، شرکت گچسارانی تولید ماء‌الشعیر نیز بخش دیگری از صادرات در استان را به عهده دارد، صادرات آب معدنی، لوله و اتصالات، صنایع دستی و غیره و غیره از افتخارات این استان در ورود ارز است.

اما آن‌چه در این میان جالب و قابل پیگیری به نظر می­رسد، آمار مربوط به صادرات استان است. بر اساس اعلام گمرک کهگیلویه و بویراحمد صادرات استان حدود 4 میلیون دلار است این در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت صادرات کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای خارجی را مبلغی بیش از 10 میلیون دلار اعلام کرده بود.

چنین تناقضاتی در یک آمار ساده باعث می­شود که موضوع میزان تولید صادراتی استان جدی گرفته شود به واقع این سؤال مطرح شود که علت این تفاوت فاحش در آمارها چیست؟

بنا به گفته مسئولان بسیاری از کالاهای تولید شده در این استان از طریق سایر گمرکات ترخیص می­شود و همین ترخیص باعث شده که این­ میزان صادرات به نام کهگیلویه و بویراحمد ثبت نشود.

 از سویی دیگر باید از مسئولان پرسید کدام یک از آمارها مبنای برنامه­ریزی در مورد وضعیت صادرات و تولید صادراتی است؟

برای بررسی بیشتر به سراغ سخنان مسئولان دو سازمان دخیل در این امر می­رویم، سازمان صنعت، معدن و تجارت که پس از ادغام بازرگانی و صنایع و معادن مستقیما به عنوان متولی هم تولید و هم توزیع قرار گرفت و گمرک کهگیلویه و بویراحمد که باید در روند صادراتی نقش مستقیم داشته باشد.

 

* صادرات به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام استان‌های دیگر

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد تسهیلات فراوان برای صادرکنندگان در گمرک استان خبر داد و به فارس گفت: متاسفانه برخی از شرکت‌های صادرکننده استان رغبتی به صادرات خود از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد ندارند.

محمدعلی خاشی افزود: صادرات استان ما در حدود 4 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه گمرک استان حتی بیش از وظیفه خود عمل کرده و با تک تک صادرکنندگان نشست داشته، خاطرنشان کرد: ما حتی اعلام آمادگی کرده­ایم که ارزیاب گمرک استان در محل کارخانه به ترخیص کالا بپردازد اما باز تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها با گمرک همکاری دارند.

خاشی بیان داشت: باید متولیان استان برای این امور چاره‌اندیشی کرده و برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان استان شرایطی قائل شوند.

 

* صادرات کهگیلویه و بویراحمد به نام سایر استان‌ها ثبت می‌شود

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد از ترخیص کالاهای استان در گمرک سایر استان­ها مانند اصفهان خبر داد و افزود: متاسفانه این آمار به اسم آن استان ثبت شده و صادرات به نام آن استان شناخته می­شود.

خاشی تاکید کرد: دولت قصد دارد که بعضی از گمرکات ضرر ده خود را منحل کند و گمرک استان با این میزان صادرات در آستانه تعطیلی است.

 

* صادرکنندگان با گمرک همکاری نمی‌کنند وگرنه صادرات بیش از 10 میلیون دلار است

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه صادرات استان بیش از 10 میلیون دلار است، اظهار کرد: برخی از صادرکنندگان نمی‌خواهند با گمرک کهگیلویه و بویراحمد همکاری کنند و از لحاظ  قانونی نیز اجباری بر روی آن‌ها وجود ندارد.

 محمد‌حسین حیدرپور افزود: استان‌های مرزی در حال حاضر دارای حجم بالایی از صادرات هستند و این صادرات همگی تولید خود آن‌ها نیست بلکه محصولاتی است که در گمرک آن استان‌ها ترخیص می‌شود.

وی با بیان اینکه به گمرک استان پیشنهاد شده که تسهیلات خود را برای ترغیب صادرکنندگان بالا ببرد، خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در تولید برخی کالاها از جمله پودر شیرینه‌بیان در رتبه­های بالای کشوری قرار دارد.

حیدرپور تاکید کرد: اگر چه برخی از تولیدی‌های استان محصولات خود را از سایر استان‌ها ترخیص می‌کنند اما این محصولات تولید استان است و به نام استان ثبت می‌شود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اندیشه‌های صنعت، معدن و تجارت را فرا استانی اعلام و تصریح کرد: مهم ورود ارز به کشور است حال این صادرات به اسم هر استانی باشد یا از هر گمرکی صورت گیرد.

 

* صنایع دستی استان به نام استان‌های دیگر صادر می‌شوند/ گمرک مجوز صادرات صنایع دستی ندارد

خاشی مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد از صادرات صنایع دستی این استان به اسم استان‌های دیگر خبر داد و تاکید کرد: محصولات و صنایع دستی استان نیز از طریق گمرک سایر استان‌ها صادر شده و تولید و صدور آن‌ها به نام آن استان‌ها ثبت می­شود.

برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد رفتیم، علیرضا ایزدی به خبرنگار ما گفت: گمرک استان مجوز صادرات صنایع دستی ندارد پس صادرکننده مجبور است از طریق سایر گمرکات اقدام کند.

 

* چرا کهگیلویه و بویراحمد 10 میلیون دلار صادرات داشته باشد و تنها 4 میلیون آن به نامش نوشته شود

 حال جای سؤال است، همگان درد را می‌دانند اما چرا با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن چندین کارخانه تولید محصولات صادراتی باز سهم پایینی از صادرات را دارد.

 چرا کهگیلویه و بویراحمد بیش از 10 میلیون دلار صادرات داشته باشد اما تنها 4 میلیون دلار آن به نام استان باشد؟ و بسی چراهای دیگر.

 حال که صادرات استان به کشورهای خارجی در میان آمار و ارقام گیر کرده است چه کسی به فکر این است که دست‌بافته‌های استان به نام کهگیلویه و بویراحمد صادر شود؟

 باید مسئولان بیاندیشند که وقتی تولیدکننده از امکانات این استان استفاده می­کند، حداقل محصولات را به نام کهگیلویه و بویراحمد صادر کنند.

 

----------------------------

گزارش از پیمان فرامرزی

----------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول