اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد؛

نبود اهرم قوی برای برخورد با تخلفات بازار نوروزی

خبرگزاری فارس: با وجود اعلام قیمت واحد برای اقلام پرمصرف از سوی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی همچنان شاهد بالا رفتن قیمت این اقلام در بازار استان هستیم و به نظر می‌رسد اهرم قوی و کارآمدی برای برخورد با تخلفات صنفی وجود ندارد.

نبود اهرم قوی برای برخورد با تخلفات بازار نوروزی

 به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 90 شاهد غیر واقعی بودن قیمت‌ها حتی در اقلام پرمصرف ایام نوروز در بازار استان آذربایجان غربی هستیم که‌ این امر سبب نارضایتی مردم از برخی دستگاه‌های نظارتی استان شده است.

با وجود بازرسی‌هایی که به صورت متناوب از واحدهای صنفی انجام می‌گیرد همچنان شاهد نبود برچسب بر روی کالاها به ویژه پوشاک، کیف و کفش هستیم که این وضعیت در برخی از مناطق شهر ارومیه از جمله مراکز خرید بالا شهر ارومیه قوت بیشتری به خود گرفته است.

با وجود اینکه مجمع امور صنفی و سازمان بازرگانی در نشست‌های خبری و جلسات مختلفی که با حضور مسئولان استانی به منظور تنظیم بازار تشکیل می‌دهند آمارهای مختلفی از میزان بازرسی‌ها ارائه می‌کنند ولی همچنان شاهد نصب نکردن برچسب بر روی کالاها، متفاوت بودن قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر و نبود و یا کمبود برخی از اقلام به ویژه گوشت قرمز به قیمت تعاونی که مسئولان بازرگانی استان از ماه‌های قبل وعده ذخیره و توزیع 441 تنی آن را در استان می‌دادند مواجه هستیم.

از سوی دیگر شاهد هستیم در روزهای گذشته سازمان بازرگانی به کمک دیگر دستگاه‌های اجرایی استان به منظور تنظیم بازار و واقعی کردن قیمت اقلام پرمصرف اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا کرد ولی آنچه در این نمایشگاه‌ها ذهن را بیشتر از هر چیز دیگری به خود مشغول می‌کرد پایین بودن کیفیت کالاهایی بود که توزیع می‌شدند که از آن جمله می‌توان به درجه یک نبودن میوه‌های توزیعی به ویژه پرتقال و کوچک بودن مرغ‌های یخ زده براثر سودجویی و روانه جوجه‌هایی که برای روانه به بازار به خوبی رشد نکرده‌اند اشاره کرد.

اجناسی که در نمایشگاه در معرض دید قرار می‌گیرند باید از لحاظ کیفیت و قیمت نسبت به بازار بهتر باشد تا نظر مردم را جلب نماید ولی نمایشگاه بهاره ارومیه این قوت را نداشت به طوری که در نمایشگاه بهاره امسال ارومیه با وجود اینکه شاهد تخفیف 10 درصدی در برخی کالاها بودیم ولی به دلیل پایین بودن کیفیت کالاها هیچ شور و شوقی در مردم برای مراجعه نبود.

توزیع روغن نباتی به قیمت تعاونی آن هم فقط در نمایشگاه مرکز استان و توزیع برنج فقط در نمایشگاه‌هایی که مردم رغبت چندانی برای حضور در آنها ندارند نیز مشکل دیگری است که مردم را بیش از پیش نگران و ناراحت کرده است.

 

 *گوشت قرمز دیرتر از موعد مقرر جذب شد

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: از ابتدای آغاز طرح نوروزی تا هفته گذشته 20 هزار و 784 بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام گرفته است.

جعفر صادق اسکندری تصریح کرد: در این راستا یک هزار و 477 پرونده تخلف برای واحدهای صنفی و غیرصنفی متخلف در استان تشکیل شده است و تعداد تخلفات مکشوفه نیز یک‌هزار و 677 مورد است.

وی ارزش ریالی پرونده‌های متشکله را بیش از 9 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در مدت زمان مذکور 601 گزارش مردمی دریافت شده که از این تعداد 146 مورد به عنوان متخلف شناسایی شدند.

اسکندری سهمیه گوشت قرمز استان را 441 تن اعلام کرد و گفت: از این میزان 60 تن جذب و در بازار توزیع شده است و 20 تن دیگر نیز در راه است.

وی با بیان اینکه هر کیلو گوشت قرمز به قیمت 9 هزار و 350 تومان به فروش می‌رسد، اظهار کرد: سعی می‌شود سهم گوشت قرمز استان هر چه سریعتر جذب و در بین مردم توزیع شود.

این مسئول با بیان اینکه ذخیره‌سازی این گوشت‌ها را شرکت پشتیبانی دام و طیور استان به عهده دارد، افزود: به محض جذب گوشت قرمز، بسته به شرایط در مناطق پرتردد شهر توزیع گوشت قرمز خواهیم داشت.

 

*برنامه‌های بازرسی از واحدهای صنفی افزایش یابد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان گفت: در توزیع میوه ایام نوروز با مشکل خاصی مواجه نیستیم و استان آذربایجان غربی از نظر میوه تأمین بوده و در این راستا پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با تأکید بر نظارت هر چه بیشتر در بازار، تصریح کرد: باید در بحث نظارتی به صورت جدی وارد شویم. گزارش‌ها حاکی از نواقصی در بازار است که باید مشکلات را رفع کنیم.

دیزج‌نژاد از بالا بودن قیمت البسه در بازار استان انتقاد کرد و افزود: درج نکردن قیمت بر روی البسه و بالا بودن قیمت‌ها به یکی از مشکلات عمده در این زمینه تبدیل شده است که با افزایش برنامه‌های بازرسی می‌توان این مشکل را رفع کرد.

وی با بیان اینکه ماه‌های گذشته کمبودی در میزان روغن داشتیم، گفت: رفع این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی و تمهیدات ویژه‌ای است که باید از سوی سازمان بازرگانی اعمال شود.

این مسئول با بیان اینکه در ماه‌های آینده شاهد کمبود مرغ در بازار استان هستیم، گفت: حتی اگر قیمت مرغ در بازار افزایش یابد باید اقدامات لازم در زمینه وجود مرغ در بازار برای ماه‌های آینده انجام شود.

دیزج‌نژاد ادامه داد: برای مدیریت قیمت مرغ در ماه‌های آینده خروج مرغ از استان ممنوع شده است و برای رفع این معضل باید امکان واردات مرغ از سایر استانها را تسهیل بخشیم.

 

* قیمت مرغ براثر کمبود مرغ در بازار رو به افزایش است

مدیر شرکت پشتیبانی مرغ و طیور آذربایجان غربی گفت: براثر افزایش نهاده‌های دامی و کمبود مرغ در بازار استان قیمت مرغ در آذربایجان غربی افزایش یافته است.

عبدالله اطهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکه روزانه یک‌میلیون و 781 قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود، تصریح کرد: براساس آمار سازمان جهادکشاورزی روزانه 170 تا 180 تن تولید داریم ولی در حال حاضر میزان تقاضا در بازار زیاد است.

وی با بیان اینکه میزان جوجه‌ریزی در سامانه دام و طیور ثبت می‌شود، افزود: افزایش قیمت مرغ در استان طی روزهای گذشته ناشی از افزایش نهاده‌های دامی بوده چرا که در سطح کشور در دو هفته گذشته شاهد افزایش نهادها بودیم. وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل این است که اگر به این منوال پیش رویم گله‌های مادر بر اثر بالا بودن قیمت‌های نهاده‌ها از چرخه حذف شوند.

این مسئول با بیان اینکه با کمبود نهاده‌ها نباید اقدامات خود را زیر سؤال ببریم، گفت: باید این وضعیت بهبود یابد.

اطهری با تأکید بر جلوگیری از بحران ناشی از کمبود مرغ در ماه‌های آینده، گفت: ظرفیت 5 هزار تا 6 هزار تنی گوشت مرغ باید ذخیره‌سازی شود تا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

افزایش قیمت مرغ و برخی دیگر از اقلام پرمصرف نوروز فقط بخشی از مشکلات بازار نوروزی استان است. این در حالی است که کرایه حمل و نقل از سوی پایانه‌های حمل بار نیز در روزهای گذشته افزایش یافته و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت‌ها به صورت کذایی می‌شود که امید است مسئولان استان با انجام بازرسی‌های متناوب و اعمال قوانین کارآمد و صحیح گام مؤثری در تنظیم بازار استان بردارند.

انتهای پیام/س10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول