اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه سال نو صورت گرفت

حضور گروه‌های نوروزخوان در محلات قدیمی آمل

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن بوم و سرود آمل از حضور گروه‌های نوروزخوان در محلات قدیمی این شهر خبر داد.

حضور گروه‌های نوروزخوان در محلات قدیمی آمل

حشمت‌الله ایاز در حاشیه نوروزخوانی در محله اسپه‌کلای آمل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به اینکه نوروزخوانی یا بهارخوانی، گونه‌ای از آوازخوانی است که در گذشته در ایران رواج داشته ‌است، تصریح کرد: در حال حاضر این گونه آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان رواج دارد.

وی بیان کرد: در این برنامه افرادی که به آنها نوروزخوان گفته می‌شود پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خوانند.

ایاز گفت: این اشعار اکثرا به زبان‌های طبری و گیلکی بوده و بیشتر به صورت ترجیع بند، توسط یک یا چند شخص همزمان خوانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم نوروزخوانی به صورت ویژه با حضور دو گروه نوروزخوان مطرح از 24 اسفند به مدت پنج روز در آمل صورت می‌گیرد.

ایاز اظهار داشت: این برنامه از ساعت 17 تا 20 در مسیرهای پرتردد برنامه‌ریزی شده است.

رئیس انجمن بوم و سرود آمل با اشاره به حضور نوروزخوانان در محلات قدیمی آمل یادآور شد: این گروه‌ها در میدان قائم به سمت میدان مرکزی شهر، منطقه مسکونی و بازار پایین بازارآمل، پل معلق به سمت میدان 17 شهریور، منطقه رضوانیه، خیابان امام رضا (ع)، کوچه برزگر، منطقه اسپه‌کلا و میدان قائم به سمت پلیس راه آوای بهاری سر می‌دهند.

ایاز از استقبال مردم از سنت‌های قدیمی خبر داد و گفت: هر زمان که آیین‌های سنتی برای مردم عرضه شده از آن استقبال زیادی صورت گرفته است.

انتهای ‌پیام/ی20/چ3000

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول