اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی سوادکوه:

درختان سوادکوه سالانه به اندازه 86 سد، آب ذخیره می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سوادکوه با اشاره به خدمات بی‌نظیر درختان به طبیعت و انسان گفت: سالانه به اندازه 86 سد، آب توسط درختان سوادکوه ذخیره می‌شود.

درختان سوادکوه سالانه به اندازه 86 سد، آب ذخیره می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، یدالله داوودی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی برنامه‌های هفته منابع طبیعی شهرستان سوادکوه با تاکید بر این مطلب که خدمات درخت منحصر به فرد و بی‌نظیر است، گفت: مدیریت ساماندهی نزولات آسمانی یکی از خدمات بزرگ درخت است که سالانه 500 تا 2 هزار متر مکعب آب را ذخیره می‌کند و سوادکوه با دارا بودن 130 هزار هکتار جنگل سالانه بیش از 260 میلیون متر مکعب آب توسط درختان ذخیره می‌کند.

داوودی افزود: برای مدیریت 260 میلیون مترمکعب آب نیاز به ساخت 86 سد است که هزینه ساخت و تعمیرات و استهلاک آن بسیار بالا و خارج از توان مالی است.

وی مدیریت تامین اکسیژن و جذب دی اکسید کربن را از دیگر فواید درخت ذکر کرد و گفت: انسان در هر شبانه‌روز به 12 کیلوگرم هوا و یک‌ کیلو و نیم آب نیاز دارد و سالانه 24 میلیارد تن دی اکسید کربن وارد فضای زمین می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه از قدمت 50 تا 60 میلیون ساله جنگل‌های سوادکوه خبر داد و گفت: جنگل‌های پهن‌برگ از نمونه‌های برجسته و کم‌نظیر در این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: ما از لحاظ کیفیت دارای جنگل‌های ویژه هستیم و از لحاظ کمیت، ایران جزء کشورهای کم‌پوشش دنیاست.

داوودی از سرانه 62 صدم هکتاری منابع جنگلی دنیا خبر داد و گفت: سرانه منابع جنگلی کشور برابر با 17 صدم هکتار است.

وی سرانه جنگل را از شاخص‌های مهم در توسعه ذکر کرد و اظهار داشت: 10 درصد خاک کشور ما جنگلی است و میزان جهانی آن برابر با 25 درصد است.

وی با تقدیر از زحمات همکاران اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه در برگزاری مناسب برنامه‌های هفته منابع طبیعی گفت: در بهره‌برداری‌ها باید تلاش کنیم تا جنگل و درخت برای آیندگان باقی بماند و کیفیت و کمییت آن افزایش یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه خاطرنشان کرد: 40 هزار اصله نهال برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی در سوادکوه توزیع شد. درختان زینت زمین هستند و نقش کلیدی در حیات انسان دارند.

وی درخت را مظهر سلامتی و پاکی توصیف کرد و گفت: جنگل‌ها جزو انفال هستند و منابع طبیعی متعلق به همه نسل‌ها و بستر حیات است و ما منابع طبیعی را پشتوانه جهاد اقتصادی می‌دانیم و حفاظت از منابع طبیعی نیازمند عزم ملی و مشارکت عمومی است.

داوودی منابع طبیعی، مشارکت و مردم را سه رکن پایدار برای توسعه ذکر کرد و گفت: مشارکت عمومی به درستی تعریف نشده است و حفاظت از آن تنها بر عهده اداره منابع طبیعی نیست بلکه اکسیژن و فواید آن برای همگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و افزود: در شهرستان سوادکوه به ازای هر 10 هزار متر یک مامور حفاظت از منابع طبیعی وجود دارد و این در حالی است که شاخص استاندارد آن هزار نفر در هر کیلومتر مربع است و این امر بیانگر کمبود نیروی انسانی در این شهرستان است.

این مسئول افزود: از شوراها و دهیاران انتظار همکاری و همراهی داریم و آمادگی داریم تا اطلاعات و اخبار و گزارش مختلف را در اختیار آنان قرار خواهیم داد و از مسئولان شهرستانی و استانی انتظار داریم تا در توزیع اعتبارات با نگاهی ویژه به منابع طبیعی نگاه کنند.

مهدی شکوهی‌فر دهیار روستای لاجیم نیز به نمایندگی از دهیاران شهرستان سوادکوه با اشاره به این مطلب که حفاظت از عرصه ملی نیازمند به مشارکت ملی و مدیریت تعاملی دارد، گفت: مردم روستاها نشان داده‌اند از جنگل به نحو شایسته‌ای حفاظت کرده‌اند و تعامل بیشتری از مسئولان مورد انتظار است.

وی تصریح کرد: روستائیان برای رفع نیاز خود به درختان افتاده به حمایت بیشتری از مسئولان نیاز دارند.

شکوهی‌فر بیان کرد: همکاری دهیاران 48 گانه شهرستان سوادکوه نقش مهمی برای حفاظت از منابع طبیعی خواهد داشت.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول