به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام احمد زادهوش در همایش علمی کاربردی بشیران جوان که پیش از ظهر امروز در ساختمان مرکزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: پشتوانه اصلی امر تبلیغ، مفاهیم قرآن و حدیثی هستند.
وی با تاکید بر بهرهگیری صحیح طلاب از این دو سرمایه جاویدان اسلامی افزود: این امر سبب کاربردی شدن تبلیغ دینی خواهد شد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه انواع شیوههای تبلیغی بدون استفاده از مباحث قرآنی و روایی کاربردی نخواهند داشت، گفت: شیوههای تبلیغی رسول گرامی اسلام(ص) تاثیر فراوانی در جذب مردم به دین الهی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) در اوایل رسالت خود و پس از بیان معارف الهی برای مردان، همان مباحث را برای زنان نیز مطرح میکردند و یا به تناسب اماکن و موضوعات خاص، مثالهای کاربردی برای امت خویش میآوردند.
زادهوش با بیان اینکه برخی شیوههای تبلیغی پیامبر با وجود سادگی و زمان کمی که داشتند تاثیر فراوانی بر مردم میگذاشتند، گفت: یکی از مثالهای جالب توجه در این میان، جمع شدن هیزم برای روشن کردن آتش در بیابان بود که پیامبر اسلام(ص)، جمع شدن گناهان را نیز مانند جمع شدن هیزم و تشکیل انبوهی از آن دانستند.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از نقیصههای جدی تبلیغ در شرایط کنونی این است که بخش مهمی از منابر و سخنان از مباحث قرآنی غنی نبوده و مباحث دیگری جایگزین آن شدهاند در حالی که مایه اصلی تبلیغ باید مفاهیم قرآنی و حدیثی باشد و این امر نیازمند مانوس بودن طلاب با قرآن و روایات است.
وی با بیان اینکه باید تعداد مبلغ بیشتری در حوزههای علمیه تربیت شوند، گفت: روحانیون باید خود به دنبال این مسائل باشند و با مطالعه آثار قرآنی خود را مجهز سازند.
زادهوش ابراز کرد: انس با قرآن و روایات موجب پاسخگویی بهتر به دیگران خواهد شد هر چند لازم نیست تمام آیات کتاب آسمانی را حفظ کرد اما دست انسان را برای جواب دادن به سئوالات مختلف باز میگذارد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام موضوعات مورد ابتلا بشر در قرآن و روایات وجود دارد، افزود: گام نخست در تبلیغ باید با بهرهگیری از مفاهیم قرآن و حدیث برداشته شود تا در ادامه موجب پیشرفت مبلغان در ارتباط با دیگران و هدایت آنها شود.
انتهای پیام/و۲۰