اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تلخی‌های پایان‌ناپذیر چهارشنبه آخر سال

چهارشنبه‌سوزی در راه است/ روزی که هویت خویش را از دست داد

خبرگزاری فارس: ساعاتی دیگر و با نزدیک شدن به شامگاه سه‌شنبه شاهد آغاز مراسمی خواهیم بود که دیگر معنای واقعی خود را از دست داده است، به طوری که با نام بردن از آن مثلث آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس در ذهن تداعی پیدا می‌کند.

چهارشنبه‌سوزی در راه است/ روزی که هویت خویش را از دست داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چهار‌شنبه‌سوری مراسمی است که هر ساله در آخرین چهارشنبه سال مهمان خانه‌های ایرانیان است.

مراسمی که در گذشته نمادی از شادی و از بین بردن غم بوده و برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوها برگزار می‌شده، ولی امروزه و بعد از پا گذاشتن مواد محترقه به ایران جای خود را به سر و صداهای وحشتناک و سوختگی‌های شدید داده است.

چهارشنبه‌سوری را ایرانیان باستان که جشن‌های زیادی را در طول سال برگزار می‌کردند به یادگار گذاشتند.

اگر از مراسمی مانند کوزه‌شکنی، فال‌گوش‌نشینی، شال‌انداختن، آجیل مشکل‌گشا و قاشق‌زنی که دیگر جای خود را از دست داده‌اند بگذریم، مراسم آتش‌افروزی آن ممکن است دامن هر یک از ما را دربر گیرد.

به همین دلیل اصحاب رسانه در روزهای پایانی سال بیش از همیشه به دنبال مسئولان نیروی انتظامی، اورژانس و آتش‌نشانی هستند تا از تدابیری که این سازمان‌ها برای سالم برگزار شدن این مراسم اندیشیده‌اند، آگاهی یابند.

ما نیز به همین منظور و به علت آگاهی از اقدامات هر یک از این اضلاع سه‌گانه چهارشنبه آخر سال به گفت‌وگو با آنها نشستیم.

*نقاط حادثه‌خیز شهر شناسایی شده‌اند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و اطفاء حریق شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آمادگی کامل این ارگان در مقابله با خطرهای احتمالی اظهار داشت: تمامی تجهیزات عملیاتی آتش‌نشانی، 135 نفر نیروی سازمانی و چندین نفر آتش‌نشان داوطلب آمادگی کامل را برای حضور در صحنه‌های حوادث احتمالی دارند.

علی حسینی ادامه داد: نقاط حادثه‌خیز شهر شناسایی شده و بعضی از موادی که گمان می‌کردیم دارای خطر باشد را جمع‌آوری کرده‌ایم.

*تقویت تیم‌های سیار در چهارشنبه آخر سال

وی افزود: تیم‌های سیار در طول این مدت تقویت شده و برای ایستگاه‌های عملیاتی نیز برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و اطفاء حریق شهرستان بیرجند اضافه کرد: یکی از نکات مهم که در دستور کار سازمان آتش‌نشانی شهرستان بیرجند قرار دارد، آموزش اطفاء حریق به عموم مردم است تا در صورت مواجه شدن با خطرهای احتمالی بتوانند مفید واقع شوند.

*از 2 سال گذشته مراسم چهارشنبه‌سوری شهر بیرجند، کم‌خطر برگزار شده است

حسینی در رابطه با میزان حوادث اتفاق افتاده در چهارشنبه‌های پایانی سال در شهرستان بیرجند، گفت: خوش‌بختانه دو سال است که چهارشنبه پایان سال کم‌خطری را پشت سر می‌گذاریم.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته، خسارت‌های مالی و جانی سنگینی در سطح شهر بیرجند در چهارشنبه آخر سال به مردم وارد نشده است که امید است که این روند به همین ترتیب ادامه داشته و شاهد به سلامت برگزار شدن این مراسم باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و اطفاء حریق شهرستان بیرجند با اشاره به توصیه‌هایی به والدین در مورد خطرات امشب، ابراز داشت: با توجه به اینکه خطرات بیشتر از ناحیه نوجوانان و جوانان صورت گرفته و بیشتر آنها را تهدید می‌کند، والدین سعی کنند که موارد ایمنی را در نظر گرفته و با هشدارهایی که به کودکان خود می‌دهند، از بروز خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آورند.

*رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی می‌توانند میزان خطرات را کاهش دهند

حسینی ادامه داد: چنان‌‌چه حادثه‌ای برای هر یک از شهروندان اتفاق افتاد در وهله نخست باید خون‌سردی خود را حفظ کرده و سپس با تماس با شماره 125، مأموران آتش‌نشانی را در جریان بگذارد.

وی با اشاره به مهم بودن مبحث فرهنگ‌سازی در این زمینه تصریح کرد: صدا و سیما، رسانه‌های ارتباط جمعی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و آموزش و پرورش می‌توانند با فرهنگ‌سازی میزان بسیاری از حوادث اتفاق افتاده در چهارشنبه آخر سال را کاهش دهند.

*کنترل کودکان در چهارشنبه آخر سال را جدی بگیریم

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس به طرح نکات ایمنی که باید مدنظر عموم مردم قرار گیرد، پرداخت و اظهار داشت: با توجه به حضور پرشور کودکان و نوجوانان در مراسم‌های مختلف، شایسته است با برنامه‌ریزی مناسب در شب منتهی به چهارشنبه آخر سال تفریحات مناسب و سالمی را برای فرزندان خود به وجود آوریم تا از بروز خطرات احتمالی و گرفتاری‌های بعدی ایمن باشند.

محمدرضا سرمد ادامه داد: باید کودکان خویش را از پیامدهای ناگوار بازی با مواد محترقه مطلع کرده و کنترل آنها در چهارشنبه آخر سال را جدی بگیریم.

*مواد محترقه را از دسترس کودکان خویش خارج کنیم

وی اضافه کرد: باید تحرکات مشکوک فرزندان خویش در رابطه با سخت، مونتاژ و یا خریداری مواد محترقه زیر نظر داشته و اقدامات لازم را انجام دهیم.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند اتاق فرزندان، کمد و دیگر وسایلی که محل استراحت و نگه‌داری وسایل است را مهمترین مکان‌هایی دانست که می‌تواند به منظور نگه‌داری مواد محترقه توسط نوجوانان به کار گرفته شود و اضافه کرد: باید مکان‌های یاد شده را به دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده مواد آتش‌زا و یا محترقه آنها را از دسترس فرزندان خود دور کنیم.

سرمد اقلام آتش‌زا و محترقه را شامل انواع باروت، اکلیل، ترکیبات پرمنگنات، بنزین، تینر و سنگ‌های گاز ساز جوش زرد مورد استفاده در کابینت‌سازی دانست و افزود: در صورت مشاهده این موارد در منزل، اتاق، خودرو و یا کیف فرزندان خویش بلافاصله آنها را از دسترس فرزندان دور کنید.

*با فروشندگان مواد محترقه غیر مجاز، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد

وی به دستفروشان و واحدهای صنفی که اقدام به فروش مواد محترقه غیر مجاز می‌کنند، هشدار داد: در صورت مطلع شدن پلیس از این موارد، اقدامات بایسته‌ای توسط نیروی‌انتظامی صورت خواهد گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند ادامه داد: همشهریان نیز در صورت مواجه شدن با این افراد می‌توانند مراتب را از طریق تلفن 110 با پلیس درمیان بگذارند.

سرمد تصریح کرد: با توجه به اجرای مراسم چهارشنبه آخر سال در سطح شهر بیرجند، از برافروختن آتش در کنار درختان و سطح معابر شهری خودداری کرده و با اخلاق و رفتار اسلامی، ایرانی خود موجبات آسایش و آرامش شهروندان را فراهم سازیم.

*آمادگی کلیه بیمارستان‌ها برای پذیرش مصدومان احتمالی

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اقدامات و تدابیر انجام شده برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: تشکیل جلسات هماهنگی با یگان‌های امدادی و انتظامی از جمله آتش‌نشانی، شهرداری، هلال‌احمر و پلیس و آمادگی کلیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های برای پذیرش مصدومان و مجروحان احتمالی از اهم این اقدامات است.

سیدمحمدرضا حسینی تصریح کرد: هم‌چنین استقرار آمبولانس‌های اورژانس 115 در محل‌های امن در شهر برای امدادرسانی سریع‌تر به مصدومان، انجام مصاحبه و ارائه آمار مجروحان و تلفات طبق سنوات گذشته توسط کارشناسان امر از طریق صدا و سیما و جراید جمعی برای پیشگیری از سوانح و حواث احتمالی از دیگر اقدامات این نهاد است.

وی آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد خطرات احتمالی و بکارگیری مواد محترقه و آتش‌زا در مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات اورژانس بیرجند در شب چهارشنبه آخر سال برشمرد.

امید است که با تدابیر اندیشیده شده و رعایت نکات ایمنی توسط جوانان شاهد هیچ‌گونه حادثه‌ای در چهارشنبه آخر سال نباشیم.

-------------------------------------

گزارش از مجتبی افضلی‌نسب

--------------------------------------

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول