اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چهارشنبه‌سوری، آتشی که یک عمر می‌سوزد

خبرگزاری فارس: قرن‌هاست که هر چهارشنبه آخر سال بنا به رسم دیرین ایرانیان گرامی داشته می‌شود، اما چند سالی است که این رسم گرانبها به انحراف می‌رود.

چهارشنبه‌سوری، آتشی که یک عمر می‌سوزد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، امروزه بر هیچ ایرانی پوشیده نیست که ایران و ایرانی در همیشه تاریخ به تمدن و فرهنگ چندین هزار ساله شناخته می‌شود و نام این سرزمین با نام مفاخر ادبی علمی جهان عجین شده است.

در واقع تاریخ درخشان ایرانیان در پهنای تاریخ به دلیل موقعیت سنجی و دانایی این مردم بوده که رسوم و ضرب المثل‌های مانده از آن روزگار، نشان از این دوراندیشی و تعقل پدران ما دارد.

احترام به پدر و مادر، دفاع از آب و خاک، قسم به نون و نمک، صله رحم، جوانمردی و دستگیری از بینوایان و همچنین رسوم زیبای باستانی چیزهایی است که از آن روزگار افتخارآمیز برای روشنگری نسل امروز ما برجای مانده است.

یکی از این رسوم باستانی رسم پرطرفدار چهارشنبه‌سوری است که پدران ما این رسم را از پدرانشان آموخته و به ما یاد دادند.

دیدار از خویشان و شب‌نشینی یکی از آداب این شب است که با روشن کردن یک آتش نیز همراه بود.

* فرزندسالاری یکی از دلایل آسیب‌های چهارشنبه‌سوری

در این رسم دیرینه با گفتن عبارت "سرخی تو از من و زردی من از تو " این اعتقاد بود که سال خوبی در آینده خواهند داشت.

آتشی که در این مراسم روشن می‌شد از آنجایی که با کنترل خانواده و بزرگ‌ترها بود و در آخر نیز خاموش می‌شد کمترین خسارت به سلامتی افراد را داشت.

در واقع دلایل دوام این رسم قدیمی تا به امروز را باید در نوع تربیت نسل‌های گذشته جستجو کرد چرا که درست از زمانی که سیستم تربیتی ما به سوی فرزندسالاری پیش رفت، کنترل فرزندان از همه جهات سخت‌تر شد که یکی از صحنه‌های نمایش عواقب فرزندسالاری خسارات جانی و بدنی در چهارشنبه سوری است.

توضیح این مساله که بیشتر اتفاق‌هایی که در شب چهارشنبه آخر سال منتج به کوری، قطع عضو و حتی مرگ می‌شوند دور از چشم والدین و حتی با مخالفت آنان اتفاق می‌افتد نیز سر خود انجام شدن این آتش بازی‌ها را نشان می‌دهد.

آسیب‌دیدن 3 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چهارشنبه‌سوری که بیشترین مجروحیت‌ مربوط به صدمات چشم، پارگی‌ و سوختگی‌های سر و صورت، شکستگی‌های فک و صورت و صدمات سینه است به خوبی اهمیت این مساله را نمایان می‌کند.

کمی تامل در این مساله نشان می‌دهد که اتفاقات ناگواری که در این سال‌ها پس از پدیده فرزندسالاری شایع شده همانند طلاق، اعتیاد در سنین پایین و دیگر مسائل نوجوانان و جوانان در همین چهارچوب قابل بررسی است و این مسائل در زمانی اتفاق می‌افتد که سطح سواد و آگاهی عمومی قابل قیاس با دوران گذشته نیست.

* از ترقه‌های دست‌ساخته تا محصولات وارداتی چینی و هندی

سال‌های آغار این انحراف از رسوم قدیمی در اواخر دهه 50 شمسی اتفاق افتاد که جرقه‌های ترقه اولین جرقه این بدعت را بنا نهاد.

ترکیب موادی به نام اکلین و سورنج در سال‌های بعد موجب ایجاد صدای مهیب‌تر می‌شد که این مساله موجب جذب جوانان و به ویژه نوجوانان زیادی معمولا در شهرهای بزرگ می‌شد.

در سال‌های اوج استفاده از این مواد رسم زیبای چهارشنبه‌سوری که می‌توانست با دیدار از اقوام ادامه یابد به بیراهه رفت و به فراموشی سپرده شد تا رسوم هندی جای آداب زیبای ایرانی را بگیرد.

چه چشم‌های زیادی که به دنبال تخلیه هیجانات کاذب و خطرناک و ندیدن چهارشنبه‌سوری آرام در این راه تخلیه شد.

با ورود ترقه‌های چینی و هندی از ابتدایی‌ترین تا انواع مهیب‌تر آنان، راه را برای صنعتی‌سازی این انحراف و سودجویی برخی باز کرد.

مماشات متولیان با واردکنندگان، فروشندگان و استفاده‌کنندگان از مواد محترقه در سال‌های گذشته باعث شد تا این مساله با وجود خطرات آن به راحتی رو به فراگیر شدن برود.

* افزایش تعداد مصدومان در مازندران

نگاهی به تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری در مازندران نشان می‌دهد که بر اساس اعلام مسئولان در سال ۸۸ در مجموع ۲۹ نفر در استان مصدوم شدند که از این تعداد پنج مورد بستری و یک مورد اعزام به تهران بود و بقیه در اورژانس مداوا شدند.

بر اساس این آمار، بیشترین میزان مصدومیت در این سال مربوط به دست، پا، صورت و چشم بوده است. همچنین سال گذشته این تعداد با 10 نفر افزایش به 39 نفر رسید که دو مورد ضایعه چشمی در بین آسیب دیدگان بودند.

بر اساس آمار ارائه شده از کشور گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال با۵۰ درصد، بیشترین مصدومان این حوادث هستند و پس از آن گروه ۱۰ تا ۲۰ سال با ۳۵ درصد آسیب در ردیف دوم مصدومیت قرار دارند و اسفناک‌ترین مسئله این است که برخی ضایعات چهارشنبه‌ آخر سال هرگز درمان نمی‌شوند و هرگز

وضعیت گذشته خود را به دست نخواهند آورد به طوری که با انجام صدها عمل جراحی بازسازی و ترمیمی، وضعیت اولیه اندام این مصدومان باز

نخواهد گشت.

* مثلث رسانه‌ها، خانواده و مسئولان

اهمیت رسانه در آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی زمانی مشخص شد این مساله با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی و قوه قضائیه تنها زمانی جلوی سیل عمومی نوجوانان به این مساله گرفته شد که رسانه‌ها ورود جدی پیدا کردند.

رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها با نشان دادن زوایای پنهان این هیجان خطرناک توانستند همپای مسئولان انتظامی و قضایی نقش ایفا کنند تا بالاخره در این سال‌ها شاهد این باشیم که آمار آسیب‌دیدگان هر سال کمتر می‌شود.

به گواه بسیاری خانواده به عنوان ضلع سوم این مثلث، نخستین نقش را در جلوگیری از این معضلات جبران ناپذیر دارد و می‌تواند به موازات مسئولان به بهبود این وضعیت کمک کند.

* شهرهای کوچک‌تر نیز دیده شوند

تخلیه هیجان جوانان و نوجوانان یکی از راه‌های کم رغبت کردن جوانان به این اعمال مخاطره‌آمیز است که شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ چند سالی است که به آن روی آورده‌اند.

در این شهرها محل‌هایی برای انجام آتش‌بازی‌های کم‌خطر دیده شده و افراد با آموزش‌هایی که می‌بینند می‌توانند از این محیط‌ها و لوازم کم‌خطر استفاده کنند، اما این کار نیز نکته ضعفی دارد و دیده نشدن شهرهای کوچک‌تر در تخلیه هیجانات این قشر پرتحرک از جامعه است کار جالبی نیست و سئوالی که پیش می‌آید این است که مگر این نوجوانان و جوانان نیاز به تخلیه هیجانات درونی خود ندارند.

و در پایان ذکر این نکته ضرورت دارد که باید از زحمات همه نقش‌آفرینان در این مساله تشکر کرد و یادآوری کرد که ایجاد یک وحدت رویه در همه نقاط کشور برای این منظور برای مسئولان لازم است چون همه ما در قبال حفظ سلامتی افراد، جامعه و رسوم پیشینیان مسئولیم.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول