اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور خبر داد

برگزاری نخستین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی «حوزه و انتخابات»

خبرگزاری فارس: معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نخستین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «حوزه و انتخابات» در راستای اجرای منویات رهبری برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی «حوزه و انتخابات»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام هادی حسین‌خانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: برپا کردن کرسی‌های آزاداندیشی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بوده و به همین دلیل کارهای خوبی نیز در سطح حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر انجام کارهای عملی در زمینه ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی افزود: حوزه‌های علمیه نیز در این راستا اقدام به برنامه‌ریزی کرده و مقرر شده است که هر یک از معاونت‌های این مرکز اقدام به برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در زیرمجموعه‌های خود کنند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: پنج موضوع در معاونت تهذیب در نظر گرفته شده است که متناسب با عناوین مورد بحث این معاونت است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی در مدرسه فیضیه با عنوان «حوزه و انتخابات» گفت: بحث‌های مطرح شده در این جلسه شامل جریان‌های سیاسی موجود در کشور و موضع‌گیری روحانیون و حوزه‌های علمیه در این زمینه است.

حسین‌خانی ادامه داد: شش نفر از طلاب و روحانیون داوطلب برای شرکت در این جلسات که قبلا چکیده مطالب خود را ارائه کرده‌اند در این جلسه هر یک حدود 10 دقیقه به ایراد سخنرانی می‌پردازند و پس از آن نیز داوری مطالب توسط آیت‌الله کعبی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت خواهد گرفت.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی شامل بحث‌های فکری خواهد بود اظهار کرد: برخی دغدغه‌ها موجب شد که این کار قبل از انتخابات صورت نگیرد تا شائبه حمایت یا تخریب هیچ یک از نامزدها به وجود نیاید.

وی افزود: پنج عنوان جلسات آزاداندیشی معاونت تهذیب شامل روحانیون و فعالیت‌های سیاسی، وحدت شیعه و سنی (اصول، بایدها و نبایدها)، نقش قرآن در اجتهاد امروز و درس‌های حوزه، حوزه دولتی یا دولت حوزوی (بررسی راهکارها و چالش‌های تعامل حوزه و نظام با حفظ استقلال حوزه) و نیز حوزه و هنر خواهد بود.

حسین‌خانی با بیان اینکه معاونت تهذیب دارای مسئولیت‌های عمده‌ای از جمله تربیت اخلاقی و مسائل فرهنگی است گفت: مسائل فرهنگی شامل موضوعات سیاسی و اجتماعی نیز شده و دلیل در نظر گرفتن آن سلامت مسائل سیاسی در فضاهای حوزوی است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور فعالیت‌های قرآنی و حدیثی را از دیگر وظایف معاونت تهذیب دانست و تصریح کرد: گروه سیاسی معاونت تهذیب در زمینه بصیرت‌افزایی تشکیل شده و متونی را با همین موضوع تهیه کرده و به مدارس گوناگون ارسال می‌کند.

وی با اشاره به ارسال بیش از 40 مقاله توسط طلاب به دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی معاونت تهذیب حوزه علمیه گفت: کارشناسان این مرکز پس از بررسی چکیده مقالات اقدام به انتخاب شش مورد از این مقالات کرده و از نویسندگان آنها برای ارائه مطالب خود دعوت کرده‌اند.

حسین‌خانی با تاکید بر عدم نام بردن از اشخاص و زیر سئوال بردن اصول قانون اساسی در مقالات به عنوان خطوط قرمز انتخاب توسط داوران افزود: کرسی‌های آزاداندیشی در راستای اجرای منویات رهبری است و ایشان نیز تاکید فراوانی بر سالم بودن فضای این کرسی‌ها داشته‌اند، بنابراین شاخص‌های موجود بر این اساس تعیین شده تا هیچ‌گونه افراط و تفریطی صورت نگیرد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطر نشان کرد: هدف معاونت تهذیب، بیان آزادانه آراء و اندیشه‌های طلاب حوزه‌های علمیه توسط خود آنهاست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه تخصصی برگزار شدن کرسی‌های آزاداندیشی گفت: ایشان تاکید کرده‌اند که جای این جلسات در تلویزیون نبوده و مجامع علمی مانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید نسبت به تشکیل آن اقدام کنند، بنابراین رسانه‌ای نشدن جلسات در شرایط کنونی اولویت دارد.

حسین‌خانی ابراز کرد: نخستین جلسه کرسی‌های آزاداندیشی نیز بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد تا جنبه علمی و تخصصی کار حفظ شده و رسانه‌ای نشدن مباحث مطرح شده نیز محقق شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: شاخصه مقالات ارائه شده عدم نام بردن از اشخاص است اما بیان و تشریح افکار و اندیشه‌ها مشکلی ندارد.

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول