اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

آبرسانی تبریز پایلوت طرح ارتقای بهداشت جهانی در ایران شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: کلانشهر تبریز به عنوان مرکز پایلوت اجرای طرح ارتقای ایمنی آب شرب (WSP) در ایران انتخاب شده است.

آبرسانی تبریز پایلوت طرح ارتقای بهداشت جهانی در ایران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، ارسلان هاشمی اظهار کرد: با نظارت سازمان جهانی بهداشت و با هدف ارتقای ایمنی و سلامت آب شرب و همسان‌سازی کیفیت موجود با استانداردهای نوین دنیا به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به هدف کلی سازمان جهانی بهداشت از اجرای WSP اظهار داشت: این طرح اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی از طریق ارزیابی و مدیریت مخاطرات بر روی سیستم آبرسانی از مرحله آبگیری تا نقطه مصرف را شامل می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به نتایج اجرای WSP در تبریز اضافه کرد: هدف از آغاز WSP از تبریز نیز کسب تجربیات لازم در این مسیر و تبادل آن با سایر استان‌ها و کمک به کشوری شدن طرح WSP خواهد بود.

وی با اشاره به دلیل انتخاب تبریز به عنوان مرکز پایلوت این طرح گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، کلانشهر تبریز از دانش، تخصص، امکانات و تجربیات لازم و کافی برای اجرای این طرح در کشور برخوردار بوده و برای همین به عنوان مرکز پایلوت چنین طرح مهمی انتخاب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در عین حال یادآور شد: طرح WSP یک پروژه فراسازمانی بوده و با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت، کشاورزی، صنایع و سازمان محیط زیست اجرایی می‌شود و مدیریت آن در استان آذربایجان‌شرقی بر عهده مدیر دفتر محیط زیست و حفاظت کیفی شرکت آب منطقه‌ای است.

هاشمی با بیان اینکه WSP برای ارتقای کیفی آب شرب کشورهای در حال توسعه از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است، یادآور شد: اجرای چنین طرحی در برخی کشورهای در حال توسعه مانند هند و عمان به دلیل حساسیت روند کار، ناموفق بوده و از این رو، آغاز چنین حرکتی در ایران از توانمندی متخصصان داخلی و نیز عزم مسئولان برای ارتقای سلامت شهروندان حکایت دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تشریح طرح WSP گفت: حوزه‌های آبریز تا زمانی که با ناملایمات طبیعی درگیر باشند، توانایی "خودپالایی" داشته و خطری آنان را تهدید نمی‌کند اما از زمانی که پای متغیرهای دیگری مانند انسان باز شده، عواملی مانند سموم شیمیایی کشاورزی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، شیرابه‌ها و ... بر رفتار این مناطق تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با ارتقای دانش بشری، نیاز به بازبینی و ارتقای استانداردهای موجود در حوزه سلامت آب به وجود آمده و از این رو طرح ایمنی آب شرب (WSP) نیز بر این اساس تدوین و به مرحله اجرا درمی‌آید.

به گفته هاشمی، اجرای این طرح به نهادهای مرتبط با سلامت آب این امکان را می‌دهد تا ضمن شناسایی عوامل مخرب و تهدیدات حوزه آب، همواره خود را با تغییرات محیطی سازگار کرده و با به روز کردن اطلاعات و امکانات خود، نسبت به رفع مخاطرات مجموعه تحت مسئولیت خود اقدام کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در نخستین گام، سند راهبردی کیفیت آب شرب در دولت تدوین و از تیرماه امسال ابلاغ شده است، افزود: برای حسن اجرای این طرح، کمیته‌ای ویژه با حضور نمانیدگان ارگان‌های مسئول تشکیل شده و کلانشهر تبریز به عنوان مرکز پایلوت اجرای WSP انتخاب شد.

وی با تشریح فعالیت‌های انجام یافته برای این طرح در تبریز گفت: در گام نخست، کلاس ویژه توجیهی و آموزشی برای کارشناسان این طرح در تبریز با حضور نماینده سازمان جهانی بهداشت برگزار شد.

هاشمی تصریح کرد: تشکیل کمیته فنی ویژه در مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با حضور کارشناسان سازمان‌های مختلف، گام دوم از اجرای طرح WSP در تبریز بوده که مسئولیت فنی این کمیته با نماینده آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح WSP طی مراحل مختلف عملی می‌شود، اظهار داشت: توصیف سیستم، ارزیابی سیستم، بهبود و ارتقا، مدیریت سیستم، راستی آزمایی، مرور برنامه‌ریزی و برنامه‌های اجرا شده و مستندسازی، مراحل هفتگانه اجرای این برنامه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اجرای این طرح در تبریز تاکنون با پیشرفت 60 درصدی همراه بوده است، گفت: تمام مراحل WSP باید تا تیرماه 91 به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه طرح WSP هرگز متوقف نمی‌شود، یادآور شد: پس از اتمام مراحل هفتگانه، نهادهای مسئول باید همواره بر روند مسئولیت‌های محول شده در حوزه سلامت آب نظارت داشته و مخاطرات جدید را برطرف کنند.

هاشمی از اولویت‌بندی مخاطرات سلامت آب شرب در تبریز و ابلاغ آن به دستگاه‌های مسئول خبر داد و افزود: میزان اثربخشی و قابلیت اجرایی داده‌های ارائه شده با لحاظ کردن شرایط و میزان اعتبارات، فناوری‌های موجود، قوانین و سیاستگذاری‌ها از فاکتورهای مورد توجه در این طرح است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای WSP در شرایط کنونی به ویژه تحریم‌های خارجی متوقف نمی‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه با وجود توانایی متخصصان داخلی، بیش از 95 درصد امکانات مورد نیاز حوزه آب در داخل کشور تامین می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نتایج اجرای WSP تا این مرحله در سمینار اخیر کشورهای آسیایی در مسقط عمان ارائه و مورد استقبال قرار گرفت، افزود: سازمان بهداشت جهانی با اظهار رضایت از روند اجرای این طرح، تجربیات ایران را به عنوان نمونه موفق در آسیا معرفی کرده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه کیفیت آب تبریز به ویژه خط آبرسانی از استانداردهای بالای جهانی برخوردار است، تصریح کرد: اجرای WSP ضمن مراقبت از هرگونه تهدیدات و مخاطرات جدید در کیفیت آب شرب، میزان استاندارد آب آشامیدنی این منطقه را از 85 درصد به بیش از 95 درصد خواهد رساند.

انتهای پیام/و۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول