اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

حضرت زهرا(س) بنیان‌گذار خدمت به خانواده شهداست

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: در اسلام بهترین و پرافتخارترین خدمت به خانواده شهدا از سوی حضرت فاطمه(س) و به امر پیامبر(ص) انجام شده است و آن حضرت را می‌توان بنیان‌گذار خدمت به خانواده شهدا دانست.

حضرت زهرا(س) بنیان‌گذار خدمت به خانواده شهداست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران قم با اشاره به سالروز تشکیل بنیاد شهید به فرمان امام خمینی(ره)، اظهار کرد: کشته شدن در راه خداوند مرگ طبیعی و عادی نیست که برای هر کسی اتفاق بیفتد و شهدا بدون تردید ویژگی‌های شاخصی داشته‌اند که توانسته‌اند به این مرحله از قرب الهی برسند.

وی ادامه داد: طبق آیات قرآن، شهدا در واقع زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌گیرند و این رزقی که شهدا از آن بهره‌مند می‌شوند، بسیار بالاتر از چیزی است که یک انسان عادی در این دنیا از نعمت‌ها می‌تواند تصور کند.

امام جمعه قم افزود: غیر از اجر معنوی و نعمت‌هایی که در آخرت نصیب شهدا می‌شود، در این دنیا نیز نام و یاد شهدا همواره زنده و جاوید می‌ماند.

وی گفت: سنت خداوند بر این است که به گناهکاران مهلت داده شود تا باطن خود را به همه معرفی کنند، اما این فرصت از جانب خداوند با عزت آنها همراه نخواهد بود و در نهایت با وجود پیروزی‌های ظاهری چیزی جز پستی نصیبشان نمی‌شود.

سعیدی اظهار داشت: در جریان حادثه عاشورا نیز با اینکه در ظاهر لشکر امام حسین(ع) شکست خورد، اما با جاوید شدن در قلب‌های تمام آزادگان، در واقع پیروزی حقیقی میدان کربلا، اباعبدالله(ع) بود.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به مختصات کربلا داشته باشیم، متوجه می‌شویم مزار کشته‌شدگان لشکر امام حسین(ع) امروز به میعادگاه دلداد‌گان مردان خدا تبدیل شده اما از کشته‌گان لشکر یزید نشانی به جا نمانده است.

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) عنوان داشت: در مورد شهدایی که در راه اهداف نظام به شهادت رسیدند نیز همینطور است و یک تفاوت بزرگ میان این کشته‌ها و کشته‌هایی که به عنوان مثال لشکر صدام داشته، وجود دارد.

وی گفت: فعالیت‌های بنیاد شهید در واقع در راستای تفسیر مجسم این آیه از قرآن که شهدا را زنده می‌داند، در بخشی از حقیقت آن که مورد فهم بشری است، قرار می‌گیرد.

سعیدی تصریح کرد: برنامه‌های بنیاد با ابعاد مختلفی که دارد، تفسیر عملی آیات قرآن را در رابطه با موضوع شهادت در جامعه پیاده می‌سازد.

وی عنوان داشت: نکته دیگر این است که در اسلام بهترین و پرافتخارترین خدمت به خانواده شهدا از سوی حضرت فاطمه(س) و به امر پیامبر(ص) انجام شده است.

امام جمعه قم افزود: در مراسم بزرگداشت شهید سرافراز اسلام، جعفر طیار، پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) امر کرد که به امورات خانواده جعفر طیار رسیدگی کند و این موضوع برای مسلمانان یک درس بزرگ دارد.

وی خاطرنشان کرد: توجه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما نشان می‌دهد که رسیدگی به امور خانواده شهدا یک ضرورت و یک ارزش است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سعیدی ابراز داشت: حضرت زهرا(س) پس از شهادت جعفر طیار تا سه روز برای خانواده وی غذا فراهم کرد و در این مقطع نخستین سنت رسیدگی به امور خانواده شهدا از سوی پیامبر(ص) گذاشته شد.

وی افزود: کمک‌رسانی، خدمت به خانواده شهدا و حفظ کرامت آنها یکی از رسوم اصیل اسلامی است که در حال حاضر در جامعه ما باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.

امام جمعه قم گفت: خدمتگزاران خانواده شهدا در جامعه ما باید حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار داده و ارزش کار خود را بسیار والاتر از ارزش‌های مادی بدانند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از درس‌هایی که سیره رسول اکرم(ص) برای دست‌اندرکاران بنیاد شهید می‌تواند داشته باشد، توجه به سرداران و نخبگان شهید است.

سعیدی ابراز داشت: رسول گرامی اسلام(ص) هنگامی که از جنگ احد بازمی‌گشت، هنگامی که کم‌توجهی مسلمانان به شهادت حمزه را دید از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و به تمام ما این درس را داد که در میان شهدا، آنهایی که نخبه هستند، باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرند.

وی در پایان اذعان کرد: درس دیگری که از سیره حضرت زهرا(س) در جریان شهادت حمزه به ما می‌دهد این است که همان طوری که حضرت زهرا(س) از تربت حمزه تسبیح درست کرد و به خانه برد، ما نیز باید تلاش کنیم نماد شهدا را در خانه‌های خود وارد کنیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول