به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان زیرساختها همیشه دغدغه مسئولان استان گلستان است و عموما نیز همه چالشها به مهیا نبودن زیرساختها مربوط میشود، وگرنه همه چیز آرام و به خوبی و خوشی رو به جلو در حرکت است و تنها مشکل زیرساختها هستند که اصولا مهیا نمیشوند.
در چند سالی که حرفه خبرنگاری را در پیش گرفتهام نشده که سوال چالشی را از مدیری بپرسم و او در جواب نگوید که این مسئله به مهیا نبودن زیرساختها در استان مربوط میشود.
تمام چالشهای استان از فرهنگ، آموزش، صنعت، تجارت، کشاورزی و... به عدم زیرساختها مرتبط است.
حال این سوال در ذهن ما پیش آمده که این زیرساخت چیست و چه کسانی آن را باید محقق کنند؟
شب گذشته برای بدرقه حاجیان به فرودگاه گرگان رفتیم، تقریبا بالای هزار ماشین وارد محوط این فرودگاه شد در حالی که پارکینگ فرودگاه تنها ظرفیت محدود خودرو را داشته است و باقی خودروها به بیابان بیآب و علف تاریک نزدیک فردوگاه برای پارک هدایت شدند که تمام آن مسیر با توجه به بارانی که باریده بود گلآلوده بود و تمام ماشینها، و سواران آن سراپا گل شدند تا با سراپای گلی به بدرقه حاجی خود روند.
عموما در مراسم استقبال دسته گل میآورند شاید مدیر فرودگاه با خود فکر کرد که در یک خلاقیت حاجیهای گلستانی با لباسهای گلآلوده فرزندانشان بدرقه شوند تا در این چند روز سفر خاک وطن در وجودشان طنینانداز باشد.
حال آنچه برای ما مورد تاکید میتواند قرار گیرد این است که برای هر ماشینی که وارد فرودگاه گرگان میشود برای مدت 10 دقیقه 500 تومان هزینه دریافت میکنند اما چرا در قبال این پول دریافتی خدمات ارائه نمیدهند؟
شاید این مسئله نیز به مهیا نبودن زیرساختها برمیگردد!!!.
به هر حال در این روزها دیواری کوتاهتر از زیرساختها پیدا نمیشود، اما چرا مسئولان قبل از اینکه زیرساختها را مهیا کنند، اقدام به ساخت بنا میکنند؟!!!
فرودگاه گرگان از ارائه ابتداییترین خدمات که همان سرویس بهداشتی است عاجز مانده و کسانی که شب گذشته برای بدرقه حاجیها رفته بودند، به بهترین شکل رفتند و در بدترین صورت برگشتند تا آنها نیز از مهیا نبودن بستر مناسب و زیرساختی مطابق با شأن فرودگاه مرکز گلستان بگویند.
از این بگذریم، ما خبرنگاران در عرصه کاری خود گذشتن را به خوبی یاد گرفتهایم چون اگر هم نگذریم چیزی درست نخواهد شد.
کمی آن طرفتر از فرودگاه گرگان، نمایشگاه بینالمللی این شهر قرار دارد و تقریبا هفت سالی است که فاز یک آن مورد بهرهبرداری قرار گرفته و در فازهای دیگر هنوز هیچ پیشرفتی نداشته است.
با خود فکر کردیم دغدغه هیئت مدیره این نمایشگاه چه میتواند باشد که بعد از هفت سال از افتتاح هنوز در فاز یک است.
برای همین در فروشگاه بهاره که هر سال در این نمایشگاه برگزار میشود از یک غرفهدار، که فضای کوچکی را هم اجاره کرده بود پرسیدیم، برای این 10 روز چقدر هزینه پرداخت میکنید و او در جواب گفت: 500 هزار تومان
اگر بخواهیم در کل غرفهها این رقم را ضرب کنیم برای 10 روز مبلغ زیادی خواهد شد، البته این 500 هزار تومان با سوبسیت است و مبلغ دیگری نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت به آن افزوده خواهد کرد تا این هیئت مدیره را راضی نگه دارد.
با توجه به اینکه در طول سال فروشگاههای زیادی در این مکان دایر میشود پس درآمد خوبی را به همراه دارد اما چرا بعد از هفت سال در فاز یک قرار دارد؟
معاون برنامهریزی گلستان محقق نشدن شروع فازهای دیگر نمایشگاه را در تملک زمینهای اطراف دانست و گفت: به زودی مشکلی که در این راستا داشتهاند با پیگیریهای فرمانداری حل خواهد شد و شاهد شروع فازهای دیگر این مجموع خواهیم بود.
نمیدانم این بار باید چه چیز را مسئول وجود این چالش بدانیم هفت سال ساختمانی در شهر گرگان بنا شده که فلان میلیارد هزینه را از مردم میگیرد اما هنوز نتوانسته تملک زمینهای اطراف را برای ساخت فازهای دیگر مجموعه به دست آورد و گلستانیها باید در برگزاری هر نمایشگاهی از عدم ارائه خدمات مناسب در نمایشگاه بینالمللی بگویند.
در همه جای دنیا مرسوم است که اول موانع را برطرف میکنند و بعد به دنبال ایجاد پروژهای هستند اما انگار این مسئله در استان ما به گونه دیگر رقم خورده است یعنی اول پروژه را میسازند و بعد متوجه میشوند که زمین مناسب این کار را ندارند، برای همین است که اکثر پروژهها در فاز اول باقی میماند تا شاید روزی و روزگاری با مهیا شدن زیرساختها ساختمانهایی چون فرودگاه و نمایشگاه بینالمللی گلستان بتوانند همه خدمات رفاهی که لازمه یک پروژه است را به مردم ارائه دهند البته اگر تا آن موقع ساختمانهای ساخته شده فرسوده نشده باشند.
=========
هنگامه خاندوزی
=========
انتهای پیام/ی10/د1000