اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای دریافت مهر اصالت یونسکو صورت گرفت

تایید 25 اثر صنایع دستی گلستان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با توجه به داوری منطقه‌ای محصولات صنایع دستی برای تایید و ورود به داوری نهایی یونسکو، 25 اثر صنایع دستی گلستان تایید شد.

تایید 25 اثر صنایع دستی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، رضا پورمهدی با اشاره به اینکه این داوری با حضور کارشناسان صنایع دستی کشور در شیراز برگزار شد اظهار داشت: از 32 اثر صنایع دستی شرکت داده شده از استان گلستان، 25 اثر در رشته‌های گلیم‌بافی، پلاس‌بافی، زیورآلات ترکمن، سازکتول، نمدمالی، خراطی، تراش سنگ، سوزن‌دوزی شاهکوه گلدوزی، سوزن‌دوزی بلوچ، جاجیم‌بافی، سوزن‌دوزی ترکمن تایید و به مرحله داوری نهایی راه یافتند. 

وی همچنین اشاره کرد: 15 هنرمند برای خلق این 25 اثر صنایع دستی همت گمارده و محصولات صنایع دستی خود را ارائه دادند.

پورمهدی در ادامه ابراز داشت: در این داوری هشت استان و 235 اثر شرکت داده شده بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: نشان مرغوبیت صنایع دستی یونسکو هر دو سال یک بار به آثاری تعلق می‌گیرد که بر اساس معیارهای تعریف شده تولید می‌شوند محصولی که موفق به دریافت این نشان می‌شود از بالاترین سطح مرغوبیت در صنایع دستی برخوردار است.

وی با اشاره به شش معیار ارزیابی آثار صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت گفت: هیئتی از متخصصان ‌بین‌المللی در یونسکو محصولات را بر اساس مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی، احترام به محیط زیست و مسئولیت اجتماعی بررسی می‌کنند.

پورمهدی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد دقیق و سخت‌گیرانه در ارزیابی صنایع دستی، هر محصولی که به وسیله این نشان تصدیق شود از مزیت‌های دریافت گواهی مرغوبیت، آموزش و ظرفیت‌سازی، برپایی نمایشگاه و ابزار ارتباطی و تبلیغاتی بهره‌مند می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش صنایع دستی نقش مهمی در توسعه اقتصاد محلی و فقرزدایی ایفا می‌کند، هدف این برنامه ایجاد معاشی پایدار برای سازندگان صنایع دستی، از طریق تامین بازارهای جدید است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان اذعان داشت: این امر با ایجاد شبکه توسعه یافته‌ای از سازندگان صنایع دستی و خریداران از جمله بخش اعظم بازار، با برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارهای تجاری امکانپذیر می‌شود.

انتهای پیام/ن۳۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول