اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری گیلان:

فرهنگ در وقوع جرم اثر تعیین‌کننده دارد

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری گیلان گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی در وقوع جرم اثر تعیین‌کننده دارد.

فرهنگ در وقوع جرم اثر تعیین‌کننده دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدجواد حشمتی پیش از ظهر امروز در نخستین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار داشت: مسئله پیشگیری از وقوع جرم در بند پنجم اصل 155 قانون اساسی از باب حاکمیتی و اجرایی به عهده قوه قضائیه گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر به صورت کلی آورده شده است افزود: مردم در این زمینه رسالت بنیادی دارند.

حشمتی نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر را ارشادی خواند و تصریح کرد: مردم در امر به معروف و نهی از منکر تذکر زبانی می‌دهند و جنبه عملیاتی آن به عهده نظام و قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری گیلان به ایجاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه اشاره کرد و بیان داشت: شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم یک سال است که تشکیل شده و با نهایی شدن قانون پیشگیری از وقوع جرم تکالیف بسیاری از دستگاه‌ها روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

وی اطلاع‌رسانی شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم را خوب ارزیابی کرد و گفت: این امر کافی نیست و عملکردها باید قابل توجه باشد.

‌حشمتی با اشاره به فراوانی و گستردگی جرایم در جامعه، خاطر نشان کرد: پرداختن به آنها نیازمند پیگیری و تلاش است ضمن اینکه برنامه‌ها در بخش‌های مختلف باید اعلام شود.

رئیس کل دادگستری گیلان بر برنامه‌ریزی ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و ابراز داشت: دادستان‌ها باید در این بحث به صورت جدی وارد شوند و سازوکارهای لازم را برای آن پیش‌بینی کنند.

وی با بیان اینکه امر پیشگیری از وقوع جرم باید به صورت اساسی پیگیری و دنبال شود یادآور شد: مسائل فرهنگی و اجتماعی در وقوع جرم اثر تعیین‌کننده دارد.

حشمتی وقوع جرم را سبب تحمیل هزینه‌های مختلف به نظام دانست و اذعان داشت: مسائل روحی و روانی از دیگر هزینه‌های وقوع جرم است که به مردم تحمیل می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه ارتکاب جرایم موجب ناامنی در جامعه می‌شود تصریح کرد: هزینه‌های وقوع جرم متوجه نظام است و کارگزاران باید در این زمینه تدبیر کنند.دستگاه‌های اجرایی در این‌باره وظیفه اساسی دارند و باید کمک کنند تا بتوان پیشگیری از وقوع جرم را مدیریت کرد.

حشمتی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در مورد ارتکاب وقوع جرم باید درگیر شوند افزود: نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی اقدام‌های مناسبی را در بحث پیشگیری از وقوع جرم انجام می‌دهند و در کاهش پرونده‌ها نقش دارند.

رئیس کل دادگستری گیلان به رسالت مهم ستاد پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: زمینه‌های ارتکاب جرم باید از افراد سلب شود.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول