اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری استان یزد:

فضای مجازی زمینه برای وقوع جرم را فراهم می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون دادگستری استان یزد گفت: فضاهای مجازی از جمله اینترنت، ماهواره‌ها و ... با تبلیغ ناهنجاری‌ها، زمینه وقوع جرم در جامعه را فراهم می‌کنند.

فضای مجازی زمینه برای وقوع جرم را فراهم می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، سید علی‌اصغر رفاهی ظهر امروز در ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم در بافق با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر نهادها و دستگاه‌های اجرایی به پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه اظهار داشت: از مهم‌ترین اقدامات دستگاه قضائی کشور تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم است که در برخی از شهرستان‌های استان دایر شده است.

وی با اشاره به برخی از شاخص‌های جرائم در استان یزد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی صحیح و مناسب برای حل مسائل و موضوعات مختلف در جامعه قبل از وقوع و کاهش برخی از موارد شاخصه‌های جرم، امری ضروری است.

رفاهی با بیان اینکه هیچ خلأ قانونی در زمینه پیشگیری از جرم وجود ندارد، تصریح کرد: قانون اساسی به عنوان یک قانون مادر در سطح کلان در بند پنج اصل 156 به موضوع پیشگیری از وقوع جرم پرداخته است و لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

معاون دادگستری استان یزد با اشاره اقدامات دستگاه قضا در این باره بیان کرد: تشکیل ستادی با عنوان پیشگیری و حفاظت از وقوع جرم در زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم بیانگر توجه بیشتر دستگاه قضا به این موضوع مهم است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک ضرورت باید جدی‌تر دنبال شود، عنوان کرد: از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم اجرای کارگاه‌های علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی در بیش از 20 استان کشور است.

رفاهی با تشریح نحوه اجرای این کارگاه‌ها افزود: این کارگاه‌ دارای پنج کارخواسته است که در تمام شهرستان‌ها بررسی می‌شود و نتیجه این کارگاه‌ها با حضور مسئولان این شهرستان‌ها در مرکز استان بررسی خواهد شد.

معاون دادگستری استان یزد تصریح کرد: در کارخواسته‌ها ابتدا جرائم شناسایی شده و پس از بررسی علل و عوامل انجام آن راهکارهای پیشگیری از این جرائم پیشنهاد می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به آمار و اطلاعات موجود در هر شهرستان، پنج آسیب یا جرم بررسی می‌شود که در شهرستان بافق موضوع ایراد ضرب و جرح عمدی بررسی شد.

رفاهی در ادامه به موارد پیشگیری از وقوع جرم اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری‌های موجود در زمینه فرهنگی اجتماعی، امنیتی و حقوقی قضایی، اولویت دستگاه قضا پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و در دستور کار این دستگاه است.

وی نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم را بسیار مهم دانست و افزود: در بحث پیشگیری از وقوع جرائم هم اگر مردم به نحو مناسب مشارکت داشته باشند، به طور قطع بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی که متاسفانه کم و بیش وجود دارد، مهار می‌شود.

معاون دادگستری استان یزد همچنین با اشاره به تاثیر فضای مجازی در وقوع جرائم خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که دشمن در حال برنامه‌ریزی است تا بتواند از طریق جنگ نرم و ماهواره‌ها، بنیان خانواده‌ها را متزلزل کند، توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی در مراکز آموزشی و مدارس و ... ضروری است.

رفاهی بر ضرورت توجه به آموزه‌های دینی و اعتقادی در کاهش جرائم در بین مردم تاکید کرد.

فرماندار بافق نیز در کارگاه علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرائم با تاکید بر ضرورت اقدام پیشگیرانه در زمینه وقوع ناهنجاری‌های اجتماعی در این شهرستان گفت: با توجه به بافت اجتماعی شهرستان بافق و کارگری بودن این شهرستان، باید نگاه ویژه‌ای به شهر داشت.

حسین ندافیان با اشاره به استعدادهای معدنی بافق افزود: وجود ذخائر معدنی در این شهرستان از یک سو و عدم توسعه مورد انتظار مردم از سوی دیگر موجب نارضایتی‌هایی شده که در ایجاد برخی از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی در شهرستان موثر بوده است.

وی با اشاره به نقش توسعه در تغییر ساختار جرائم یادآور شد: امروزه توسعه تغییراتی را در جامعه به وجود آورده است که به همان میزان در بحث جرم نیز شکل تمایل آن متفاوت شده است.

فرماندار بافق با اشاره به ضرورت نقش پیشگیری اجتماعی از بزهکار شدن افراد خاطرنشان کرد: پیشگیری اجتماعی به دلیل ویژگی که به همراه دارد اگر با اجرای درست همراه باشد تاثیر زیادی در کاهش بزهکاری به دنبال خواهد داشت.

ندافیان پیروی از قوانین شرعی و توجه به اعتقادات و فرامین اسلامی را مهم‌ترین عامل پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دانست و گفت: اسلامی بودن و پایبندی به اعتقادات در کشور ایجاب می‌کند که همواره نسبت به سایر کشورها در زمینه جرم وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی توجه ویژه مسئولان برای تهیه مدون و همه‌جانبه برنامه‌های پیشگیری از جرم به ویژه پیشگیری اجتماعی را خواستار شد.

به گزارش فارس، ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی با حضور معاون دادگستری استان یزد، مسئولان قضایی، فرماندار و مسئولان شهرستان بافق به مدت یک روز در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول