اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پیشگیری قوه قضائیه خبر داد

تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم در کشور خبر داد.

تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت یدالله عسگری پیش از ظهر امروز در نخستین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار داشت: امروزه در دنیا پذیرفته شده که پیشگیری مربوط به یک سازمان نیست و قوه قضائیه به ‌تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد.

وی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را نیازمند قانون عنوان کرد و افزود: در مدیریت پیشگیری فرآیند پیش‌بینی و شناسایی عوامل خطر وقوع جرم و به‌کارگیری و هدایت مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی به منظور پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی مدنظر بوده که به عنوان تعریف مدیریت پیشگیری مطرح است.

عسگری مدیریت پیشگیری از وقوع جرم را جمعی و فرآیندی خواند و تصریح کرد: مجموع منابع مادی و انسانی کشور در مدیریت پیشگیری از وقوع جرم به‌کار گرفته می‌شود و شامل پنج فرآیند است.

مدیرکل پیشگیری قوه قضائیه پیش‌بینی خطر وقوع جرم را نخستین گام نامید و خاطر نشان کرد: شناسایی علت‌ها و عوامل در گام بعدی پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد.

وی بر علت‌شناسی و آسیب‌شناسی پیش‌بینی خطرها تاکید کرد و ابراز داشت: پیدا کردن راهکارها متناسب با علت‌ها گام سوم پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود.

عسگری با بیان اینکه برای علت‌ها باید برنامه‌ریزی کرد گفت: ارزیابی و نظارت بر اجرای طرح حائز اهمیت است.

مدیرکل پیشگیری قوه قضائیه به تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم در کشور اشاره کرد و بیان داشت: قانون این شورا مراحل نهایی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام طی می‌کند و در آینده به تصویب می‌رسد.قرار است در این شورا تمام دستگاه‌ها در بحث پیشگیری از وقوع جرم مشارکت داشته باشند.

عسگری با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها متولی امر پیشگیری هستند یادآور شد: بسیاری از اقدام‌ها به دلیل خنثی کردن تلاش‌های یکدیگر به نتیجه نمی‌رسد.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایجاد شورای پیشگیری از وقوع جرم را از مواردی عنوان کرد که در قانون پیش‌بینی شده است و اذعان داشت: مجلس شورای پیشگیری از وقوع جرم را تصویب کرده و با ایرادهایی که شورای نگهبان به آن وارد دانسته در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه بحث‌های مقدماتی شورای مذکور در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده است افزود: موارد در کمیته‌های مشورتی مصوب شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده به تصویب برسد.

به گفته عسگری به موجب این قانون در تمام کشور شورای پیشگیری از وقوع جرم به ریاست رئیس قوه قضائیه تشکیل می‌شود.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم در کشور خبر داد و تصریح کرد: این سازمان بازوی اجرایی شورای پیشگیری از وقوع جرم است و معاون قوه قضائیه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان‌ها به ریاست رؤسای دادگستری تشکیل می‌شود بیان داشت: این شورا در شهرستان‌ها نیز تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول