اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

همایش مهندسی نام‌گزینی در رشت برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش مهندسی نام‌گزینی برای نخستین بار در کشور در مرکز گیلان برگزار شد.

همایش مهندسی نام‌گزینی در رشت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت مدیر کل ثبت احوال گیلان پیش از ظهر امروز در نخستین همایش مهندسی نام‌گزینی در مجتمع خاتم‌الانبیا (ص) این شهر با بیان اینکه ثبت احوال سازمانی حاکمیتی است اظهار داشت: نقش سازمان ثبت احوال در توسعه کشور زیربنایی، بسیار اساسی و بنیادی است.

زاهد خندستانی سازمان ثبت احوال را از نظر حقوقی مستقل دانست و افزود: سازمان ثبت احوال به لحاظ تشکیلاتی و اداری تابع وزارت کشور است.

وی با اشاره به ثبت وقایع چهارگانه در ثبت احوال کشور بیان داشت: ثبت ولادت، تنظیم سند ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی فوت، ثبت ازدواج، ثبت طلاق و برخی تحولات، ثبت تغییر نشانی و ثبت مالکیت از جمله وظایف سازمان ثبت احوال است.

این مسئول ایجاد پایگاه عظیم جمعیتی کشور، صدور کارت شناسایی ملی، صدور کارت ملی هوشمند، تولید و انتشار آمارهای حیاتی، تهیه اسناد مدیریتی و صدور مکانیزه آنها و همچنین تعویض شناسنامه‌هایی که در دست مردم قرار دارد را از دیگر وظایف سازمان ثبت احوال برشمرد.

وی تنظیم رویکرد سازمان ثبت احوال را طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله کشور عنوان کرد. سازمان ثبت احوال به صورت توانمند، اثربخش و توسعه‌گرا در عرصه خدمات الکترونیک در جامعه فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول نام‌گزینی را پایه و مبنای هویت انسان دانست و تصریح کرد: انتخاب نام تنها یک واژه نیست بلکه عنصر فرهنگی و نوعی آرمان‌خواهی است که خانواده‌ها برای فرزندان خود جستجو می‌کنند.

مدیر کل ثبت احوال گیلان، برگزاری نخستین همایش مهندسی نام‌گزینی را با همکاری دانشگاهیان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: ارتقای سطح آگاهی عمومی از طریق معرفی ارزش‌های حاکم بر نام و نام‌گزینی از جمله اهداف این همایش است.

وی تقویت روحیه خودباوری و انسجام اجتماعی با تکیه بر شخصیت‌های مذهبی، مفاخر علمی، فرهنگی و اجتماعی را از جمله اهداف همایش بیان کرد.

خندستانی معرفی سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک نهاد تاثیرگذار فرهنگی و نقش آن در تقویت هویت ملی، ترویج نام‌های اصیل اسلامی و ایرانی و تعیین شاخص‌های اصلی مهندسی فرهنگ نام‌گزینی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش ذکر کرد.

وی هویت‌های ایرانی، انتخاب نام دلیل معناشناسی، هویت نام و... را از جمله محورهای همایش مهندسی نام‌گزینی عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه دبیرخانه این همایش حدود چهار ماه قبل در ثبت احوال استان تشکیل شد خاطر نشان کرد: 22 مقاله از سراسر کشور واصل شد که توسط کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفت و تعدادی از آنها در این همایش ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس ثبت احوال کشور در سال 1297 شمسی نخستین شناسنامه در تهران به نام فاطمه صادر شد افزود: از سال 1304 نیز در گیلان نخستین شناسنامه با نام جلال‌الدین صادر شد.از بدو تاسیس ثبت احوال تاکنون 4 میلیون و 46 فقره نام به ثبت رسید و سند ولادت صادر شده است.

خندستانی بیشترین فراوانی نام پسر در گیلان را محمد، علی، حسین، مهدی و رضا عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین فراوانی نام در بین دختران نیز فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب بوده است.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول