اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

کتاب «نظارت استصوابی یا استطلاعی» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: کتاب نظارت استصوابی یا استطلاعی (بررسی فقهی و حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات) به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ می‌شود.

کتاب «نظارت استصوابی یا استطلاعی» منتشر می‌شود

قائم مقام انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به چاپ کتاب نظارت استصوابی یا استطلاعی -بررسی فقهی و حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات اظهار کرد: این کتاب پژوهشی در قلمرو حقوق اساسی بوده و هدف اصلی آن بررسی فقهی و حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات است.

وی افزود: این کتاب دارای هشت فصل بوده و پیشینه حقوقی نظارت استصوابی و استطلاعی، فقه و نظارت استصوابی و استطلاعی، ادله نظارت استصوابی، تفسیر نظارت بر انتخابات، ماهیت و معیار شورای نگهبان، قلمروی نظارت شورای نگهبان و انتخابات مجلس خبرگان رهبری از جمله فصل‌های این کتاب است.

محمد روحانی با اشاره به مقدمه نویسنده بر این کتاب گفت: نویسنده کتاب در ابتدای مقدمه خود آورده است که انقلاب اسلامی به برکت باورها و آموزه‌های دینی به رهبری امام خمینی(ره) آغاز و پیروز شد و اهتمام راسخ به مبانی اعتقادی اسلام و ولایت فقیه، الزام عملی به قوانین الهی و فرمان‌های ولایت فقیه ویژگی انحصاری انقلاب اسلامی است.

در مقدمه کتاب نظارت استصوابی یا استطلاعی تصریح شده است: نظام سیاسی جمهوری شیوه حکومتی ثابت و یکسانی ندارد و بر این اساس هم در کشورهای مذهبی و هم در کشورهای غیرمذهبی و لائیک این نظام وجود دارد اما شیوه آن در کشورهای مذهبی و اسلامی یکسان نیست.

در بخشی دیگر از مقدمه این کتاب با اشاره به اصل دوم قانون اساسی گفته شده است: جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او، وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین، معاد و نقش سازنده آن در سیر تکامل انسان به سوی خدا، امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی، کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا است، بنابراین انتخاب، انتصاب و عملکرد کارگزاران در حکومت اسلامی باید بر اساس این موازین و مبانی باشد.

در ادامه آمده است: یکی از راهکارهای گزینش امروزی کارگزاران انتخابات همراه با رقابت برای پیروزی بر رقیب است بنابراین نظارت بر انتخابات امری لازم است و انتخابات بدون نظارت قوی و مستقل به سلامت برگزار نمی‌شود.

در این مقدمه تصریح شده است: بیشتر صاحب‌نظران و مسئولان نظام و انقلاب اسلامی نظارت استصوابی را چیز جدیدی نمی‌دانند و معتقدند از نخستین انتخابات و از زمان حیات امام خمینی(ره) بوده ولی شماری درباره این نظارت دیدگاه متفاوتی دارند.

در بخش دیگر این مقدمه خاطر نشان شده است: دیدگاه درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات به دو دسته تقسیم می‌شود برخی تنها سیاسی است ولی برخی دیگر از دیدگاه‌ها در قالب فقهی و حقوقی مطرح می‌شود.

کتاب نظارت استصوابی یا استطلاعی -بررسی فقهی و حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات- از سوی سیداحمد مرتضایی تالیف شده و در 328 صفحه وزیری چاپ می‌شود.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول