اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان همدان همچنان منتظر اختصاص اعتبار فرهنگی هستند

اختصاص فقط «‌30» درصد اعتبار فرهنگی همدان در سال «90»

خبرگزاری فارس: در گیروداری که همه ادارات و سازمان‌ها گزارش ‌اختصا‌ص صددرصدی اعتبارات را در زمینه‌های مختلف می‌دهند، مظلومیت اعتبارات شاخص‌های فرهنگی استان همدان و عدم پیگیری توجه به آن، رخ می‌نماید.

اختصاص فقط «‌30» درصد اعتبار فرهنگی همدان در سال «90»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فرهنگ سنگ زیربنای هویت و منیت یک جامعه محسوب می‌شود که با این وصف نیازمند توجه و اهتمام خاصی در زمینه رشد و تعالی است و همواره باید مورد توجه و تأکید مسئولان امر قرار بگیرد.

در جوامع کنونی ردیف‌های مختلف بودجه برای مباحث، عمران، آبادانی و فرهنگسازی مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد که در این زمینه عنایت به برنامه‌ها و راهبردهای فرهنگی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است و دولتمردان همواره کوشیده‌اند به هر قیمت و اعتباری که شده، رشد و بالندگی فرهنگ جامعه خود را در نوک پیکان اهداف لحاظ کنند که ایران اسلامی نیز از این دور، مستثنی نبوده و نیست.

فرهنگ غنی ایران اسلامی به حدی است که در جو کنونی، بسیاری از کشورها به الگوبرداری و تأسی از آن سوق یافته‌اند و با این وصف این فرهنگ لایق ماندگاری و تعالی بیش از این است که این مهم نیز تدابیر و برنامه‌های مختلف و منسجم فرهنگی را طلب می‌کند.

با توجه به اجرایی نشدن برخی از برنامه‌های فرهنگی در استان همدان نسبت به سال گذشته، به این رسیدیم که با وجود اینکه روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم، تنها 30 درصد از اعتبارات فرهنگی استان همدان در سال 90 تحقق پیدا کرده است.

بر این اساس به سراغ یکی از مدیران فرهنگی استان که مرتبط با بحث فرهنگ غنی اسلامی نیز هست، رفتیم.

*هنوز هم منتظر تخصیص 70 درصد باقیمانده اعتبارات فرهنگی هستیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه اعتبارات فرهنگی پیش‌بینی شده سال 90 در استان نیز موید بسیار خوبی بود، ابراز داشت: تا این لحظه فقط 30 درصد اعتبارات و شاخص‌های فرهنگی تحقق پیدا کرده که در حد همین 30 درصد نیز برنامه‌های بسیار ارزشمندی چون اعزم مبلغ، همایش پیرغلامان، کنگره شعر عاشورایی و ... اجرایی شد اما این عدم اختصاص کامل اعتبارات 20 درصد برنامه‌ها را با چالش مواجه کرد.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه در حال حاضر با اینکه بیش از 11 ماه از سال 90 می‌گذرد، ما هنوز هم منتظر اختصاص 70 درصد باقیمانده اعتبارات فرهنگی تبلیغات اسلامی استان هستیم، تصریح کرد: این عدم اختصاص اعتبار به لحاظ مدیریت و برنامه‌ریزی، یک نقص است چون بر این مبنا زمان مفید اجرای کارها از دست رفته اما اگر اکنون نیز اختصاص داده شود تا 31 فروردین بخشی از این نقصان قابل جبران است.

این مقام مسئول در ارتباط با خانه‌های قرآن نیز خاطرنشان کرده بود که با توجه به اینکه بیش از 30 درصد اعتبارات سال 90 اختصاص نیافته و ابلاغ نشد ما به صورت ابتکاری از اعتبارات مرکز استفاده کردیم و بر این اساس توانستیم 80 خانه قرآن را در همدان احیا کنیم که درصورت ابلاغ مابقی اعتبارات، ادامه می‌دهیم اما در غیر این صورت اصراری بر احداث خانه‌های قرآنی نداریم.

با توجه به مرتبط بودن بحث عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی در استان همدان، با معاون برنامه‌ریزی استانداری، با وی نیز به گفت‌وگو نشستیم.

*در سال آینده هم این 70 درصد را می‌دهیم و هم اعتبار سال 91 را

علی‌حیدر نوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: این درست است که تاکنون فقط 30 درصد از اعتبارات فرهنگی استان همدان را پرداخت کرده‌اند.

وقتی از معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان سئوال کردیم که پس 70 درصد باقیمانده از اعتبارات فرهنگی استان همدان چه شد؟، در پاسخ عنوان کرد: ما نیز همچنان منتظر هستیم که این رقم قابل توجه تا پایان سال تخصیص پیدا کند و در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

از نوری پرسیدیم که این عدم تخصیص 70 درصدی اعتبارات به چه نهاد یا مسئولی مربوط می‌شود، تصریح کرد: این بحث براساس سیاست‌های کلی کشور است به ما ربطی ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر سال بعد بودجه‌ای در زمینه اعتبارات فرهنگی اختصاص داده شود، تکلیف این 70 درصد سال 90 چه می‌شود؟، گفت: هدف ما این است که این 70 درصد در اولویت قرار بگیرد یعنی هم این را می‌دهیم و هم اعتبارات فرهنگی که برای سال 91 در نظر گرفته می‌شود اما این 70 درصد، در اولویت است.

*اجرایی نشدن طرح شبکه ملی تبلیغی مدارس استان به دلیل عدم اختصاص اعتبار از سوی استانداری

مسئول گروه فرهنگی تبلیغی سراج همدان نیز در زمینه این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: شبکه ملی تبلیغی مدارس استان که مصوبه وزارت کشور در استان همدان بود به هیچ عنوان در سال جاری اجرایی نشد.

علی‌اصغر گرجی دلیل عدم اجرای طرح شبکه ملی تبلیغی مدارس در استان همدان در سال جاری را عدم اختصاص بودجه به این طرح عنوان کرد و افزود: این بودجه می‌بایست از طریق استانداری همدان به سازمان تبلیغات اسلامی استان پرداخت می‌شد و تبلیغات منیز در اختیار گروه سراج می‌گذاشت که متأسفانه تا این لحظه محقق نشده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده توسط گروه سراج برای تخصیص اعتبار این طرح در استان، تصریح کرد: با مذاکراتی که با سازمان تبلیغات داشتیم، سازمان تبلیغات بیان می‌کند که ریالی از این اعتبار از سوی استانداری پرداخت نشده است.

مسئول گروه فرهنگی تبلیغی سراج همدان با بیان اینکه اعتبار این طرح از سوی وزارتخانه مصوب شده است، گفت: این طرح جزو ردیف‌های بودجه سازمان تبلیغات نیز آورده شده و مجری آن نیز دبیر استانی این طرح در نظر گرفته شده است اما ردیف اختصاصی بودجه‌ای که از سوی استانداری برای سازمان تبلیغات در زمینه این طرح در نظر گرفته شده رقم"صفر" است.

 

*آقایان به فکر تخصیص اعتبارات فرهنگی باقیمانده باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز ضمن تأیید تخصیص 30 درصد از اعتبارات فرهنگی سال 90، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: در مرحله نخست اختصاص اعتبار فرهنگی به آموزش و پرورش، 200 میلیون تومان اخذ شده است.

عباس حسنی‌محتشم با بیان اینکه در اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در حال حاضر به دنبال اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی هستیم، گفت: با توجه به اینکه در حوزه پرورشی نیز اتفاقات مهمی رخ داده است و در مقوله جنگ نرم، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر ورود پیدا کرده‌ایم باید در این زمینه‌ها نیز اعتباراتی را اخذ کنیم.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه عدم اختصاص اعتبار در نظر گرفته شده تا اسفندماه روند اجرای برخی از برنامه‌های آموزش و پرورش را با مشکل مواجه کرده است، عنوان کرد: با این وصف آقایان باید به فکر تخصیص اعتبارات باقیمانده در زمینه مباحث فرهنگی باشند و ما در حال رایزنی هستیم تا از مجموعه استانداری اعتبارات را اخذ کنیم.

*فرهنگ جریانی سیال و نیازمند برنامه‌های پویا و مستمر است

گرچه ما علت دقیق عدم اجرای تعهد اعتبارات فرهنگی را متوجه نشدیم اما این سئوال برای ما ایجاد شد که چطور ممکن است طی یک سال تنها 30 درصد اعتبارات فرهنگی تخصیص پیدا کند اما در سال آینده‌اش، 70 درصد باقیمانده را توأم با اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص دهند چون اگر می‌توان دو اعتبار هنگفت دو سال را در یک زمینه یک جا تخصیص داد، چرا دور تسلسل؟

مقوله فرهنگ نباید به بحت راکد و ایستایی تبدیل شود که اگر سایر ردیف‌های بودجه ای اجازه داد، مورد توجه قرار گیرد بلکه این مهم از جمله اولویت‌های اساسی دینی و کشوری ما قلمداد می‌شود.

اگر چه تبلیغات اسلامی استان همدان با جذب اعتبار از مرکز برنامه‌های دینی و فرهنگی غنی را در سال 90 به منصه ظهور رساند اما اینکه اجرای روند 20 درصد از برنامه‌های این سازمان در این سال با چالش مواجه شود، خود گویای نقش مؤثر تخصیص اعتبارات فرهنگی است که غذای روح جوانان این استان را تأمین می‌کند.

اجرایی نشدن بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در استان همدان به دلیل عدم تخصیص اعتبار سبب می‌شود که در سال آینده انرژی، وقت و هزینه بیشتری صرف اجرای برنامه‌های تقویمی 90 شود که به نوبه خود فرصت اندیشه در باب غنی‌سازی فرهنگ دینی و اجتماعی را خواهد گرفت.

= = = = = = = = = =

گزارش : زهرا مرادوند

= = = = = = = = = =

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول