اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم دماوند در مجلس:

جشنواره‏ها سیب دماوند را متمایز کرد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه جشنواره‏های فیلم در دماوند به محصول سیب دماوندی رونق بخشید، گفت: توسعه کشاورزی باید با راهکارهای فرهنگی محقق شود.

جشنواره‏ها سیب دماوند را متمایز کرد

شاهرخ رامین امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که سه سال پیش، زمین‏لرزه‏ای مهیب شهرستان دماوند را لرزاند؛ اما شاید با خواندن این نوشته‏ها، اذهان به سوی لرزش زمین با شدت ریشتری بالا و البته عدم وقوع آن در آن سال سوق داده شود که باید گفت آن زلزله بیش از هر کس توسط کشاورزان زحمت‏کش و مسئولان محلی احساس شد.

رامین گفت: زمین‏لرزه‏ای که با بارش تگرگ فصلی و تخریب سیب درختی در همان اوایل فصل برداشت آغاز و به صفر رسیدن تعرفه‏های تعیین شده برای واردات محصولات کشاورزی ختم شد و به رغم تلاش‏های انجام شده و خرید تضمینی محصول سیب کشاورزان دماوندی از سوی دولت، سود چندانی نصیب این قشر قانع نشد.

نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در ادوار بعد با استفاده از تجربیات تلخ سالیان گذشته، اقداماتی اساسی در خانه ملت در قالب قانون "ممنوعیت ورود 45 قلم از انواع میوه خارجی" مصوب و اجرایی شد.

وی اضافه کرد: بدون شک نقطه عطف تلاش‏های ما برای توسعه صنعت کشاورزی و رونق در این بخش مهم از دماوند، تلاشی مضاعف برای برپایی دو جشنواره "سیب سرخ دماوند" در سومین سال برگزاری و "فیلم کوتاه و عکس طریقت" در نخستین دوره آن بود.

رامین افزود: سرانجام هر دو جشنواره کار خود را آغاز کردند؛ جشنواره‏ای هنری که نخستین دوره برگزاری خود را در دامان مهربان قله زیبای دماوند تجربه می‏کرد، با حضور 230 فیلم کوتاه و 180 عکس فعالیت خود را پی‏گرفت و از سویی جشنواره سیب سرخ دماوند نیز با تفاوتی فاحش نسبت به دو دوره گذشته خود برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: تفاوتی بارز که با یادآوری نحوه برگزاری مراسم مشابه سال‏های گذشته برای مردم ملموس‏تر می‏شود.

وی ادامه داد: هر چند در ادوار گذشته شاهد برگزاری جشنواره شکرگزاری سیب بودیم؛ اما در نهایت این همایش از یک صبح سرد و بی‏روح آغاز و در نهایت به شامگاهی کسل‏کننده ختم می‏شد؛ باربند خودرو‏ها بدون پرداخت مزد دستان پینه بسته، پیشانی سرخ از گرمای تابستان و کبود از سرمای زمستان کشاورزان پس از صرف ناهاری تامین شده از حساب بانکی کم‏بضاعت همین قشر زحمت‏کش، از سیب سرخ دماوند اشباع و راهی پایتخت می‏شد.

رامین ادامه داد: در نهایت کشاورز و مشکلات عدیده پیش روی وی می‏ماند؛ اما این‏بار نباید این روند نادرست در سال بعد از آن نیز تداوم می‏یافت.

نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو، مصرانه به دنبال تغییر وضع و سنت‏شکنی بودم که شاید کسی تا به آن روز جسارت بیانش را نیز نداشت.

وی افزود: در این دوره از جشنواره سیب، دیگر خبری از اعطای رایگان سیب دماوندی نبود؛ بلکه برپایی غرفه‏هایی به بازار عرضه محصولات ناب، مشهور و باکیفیت این شهرستان مبدل شد.

رامین گفت: دوغ خوش‏طعم آبعلی، سیب باکیفیت دو روستای همچون برادر جابان و سر بندان، دستارهای محلی گیلان، جلوه‏های گردشگری رودهن، گردوی مرغوب آبسرد، تاریخ کهن مردمان فرهنگی دماوند و در یک کلام داشته‏های بی‏حد و حصر از جمله این محصولات موجود در دامان پربرکت پایتخت سیب ایران بود.

نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کوشش برای برپایی دائمی فستیوال سیب و تثبیت دبیرخانه آن در دماوند از همان فردای آیین اختتامیه نخستین دوره آغاز و این مهم در سال بعد نیز محقق شد.

وی افزود: این اقدامات نتیجه بخش بود؛ زیرا دماوند به عنوان دومین میزبان برگزاری جشنواره سیب دماوند برگزیده و آیین اختتامیه آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان نامی کشور و قشر هنردوست منطقه برگزار شد.

رامین ادامه داد: حال شاید این پرسش در اذهان بسیاری از مردم متجلی شود که فواید برپایی این دو جشنواره نسبتا پرهزینه در دماوند چیست و پاسخ این پرسش منطقی را می‏توان در ردیف قیمت‏گذاری محصولات مختلف زراعی میادین میوه و تره‏بار جراید کثیرالانتشار مشاهده کرد.

وی افزود: سیب دماوندی که شاید در سالیان گذشته باید در فضایی مملو از یاس و نا امیدی به دنبال بازاری برای فروش بود؛ امروز در سایه برپایی جشنواره سیب از چنان جایگاه و منزلتی برخوردار است که  نام زیبنده آن را با برندی مزین به نماد مقاومت ایران زمین یعنی قله نام‏آشنای دماوند، با بهایی بیش از سایر محصولات مشابه در بازارهای عرضه مورد استقبال چشمگیر خریداران است.

رامین گفت: "سیب دماوند" با برپایی جشنواره‏های هم‏نام خود در سایه ایجاد نخستین تشکل تولیدکنندگان محصول ارگانیک کشور، علاوه بر بازارهای محلی مسیر رسیدن به بازارهای تجاری دیگر ملل جهان را می‏جوید.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول