اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بزرگترین رخداد فرهنگی کشور در نوروز 91

دومین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی در قزوین برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی کودکان دیروز و امروز در قزوین این اتفاق را بزرگترین رخداد فرهنگی کشور در نوروز برشمرد.

دومین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی در قزوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سعید وزیری‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره امسال در فضایی به مساحت دو هزار هکتار در سرای سعدالسلطنه از سوم تا یازدهم فروردین ماه صبح‌ها از ساعت 10 صبح تا 13 و بعداز ظهرها از ساعت 16 تا 22 آماده استقبال از مردم است اما در روزهای جمعه به دلیل جلوگیری از تقارن برنامه با آئین نماز جمعه، جشنواره صبح تعطیل است.

وزیری‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته اولین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی کودکان دیروز و امروز با رویکرد ملی در کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه اتفاق افتاد افزود: شورای شهر به عنوان سیاست‌گذار کلان، شهرداری با تمام زیرمجموعه‌های آن و میراث فرهنگی سه دستگاه اصلی متولی برگزاری این برنامه هستند.

وی اذعان کرد: علی‌رغم اینکه برگزاری برنامه در نوروز کار دشواری است برگزاری جشنواره در نوروز 90 توانست بازدید 100 هزار نفر از شهروندان داخل و خارج از استان را به دنبال آورد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی میانگین ساعات بازدید از نمایشگاه را در سال گذشته دو تا سه ساعت ذکر کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال این مدت یک ساعت افزایش یابد.

وزیری‌نژاد اهداف برگزاری این جشنواره را در قالب چهار محور عنوان کرد و با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شهرداری تبدیل کردن استان به قطب گردشگری کشور از طریق اجرا و تکرار برنامه‌های این‌چنینی است افزود: معرفی سعدالسلطنه از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است که با احیای بازی‌های بومی و محلی و نیز معرفی آنها به خانواده‌ها، در ذهن افراد تلنگری برای مقابله با اسباب بازی‌های مخرب غربی ایجاد می‌کند اما در صورت برگزاری این برنامه در محیطی شاد آن دوچندان می‌شود.

وی معرفی اسباب بازی‌های قدیمی کشور به خانواده‌ها و آگاهی دادن به آنها پیش از انتخاب و خرید اسباب بازی را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی با اشاره به اینکه در طول مدت برگزاری این جشنواره در محور راسته وزیر و در بخشی از سعدالسلطنه خدمات فرهنگی و هنری ویژه کودکان در پنج محور به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود، تصریح کرد: انجام این اقدامات حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی و استفاده از تجربیات هنرمندان و کارشناسان حوزه کودک است.

وزیری‌نژاد گفت: غرفه موضوعات دینی برای کودکان با معرفی آشنایی بیشتر با مفاهیم دینی و قرآنی و نیز قصص انبیا که مهم‌ترین سرفصل از هر برنامه‌ای محسوب می‌شود در این برنامه نیز با حضور گروه‌های ویژه‌ای از قم و قزوین با رویکرد کودکانه به بیان جذاب مفاهیم می‌پردازد.

وی اذعان کرد: دیگر غرفه این جشنواره غرفه هنری و خلاقانه است که شامل موارد عدیده از جمله گریم، نقاشی و کلاژ، اریگامی، کاغذتا، تئاتر خلاق، اتاق بازی و خلاقیت از جمله آنها است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی بیان کرد: غرفه بازی‌های ورزشی و سرگرمی نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد و در آن مسابقه تعادل اعصاب، بازی‌های فکری و بازی‌های بومی و محلی استان و شهر قزوین به اجرا در می‌آید.

وزیری‌نژاد، شهرشناسی و آشنایی کودکان با مباحث شهری با محوریت معرفی آثار و مفاخر قزوین را غرفه دیگری از این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: غرفه سلامت و روانشناسی حوزه کودک نیز بخشی است که خانواده‌ها را با تأثیر اسباب بازی‌ها بر روند رشد خلاقیت کودک آشنا می‌کند و در آن علاوه بر مشاوره تغذیه، سلامت و ویزیت رایگان کودکان، سایت‌های مربوط به کودکان، مسائل تهدید کننده کودک در جامعه کنونی و نیز مشاوره جهت انتخاب و خرید اسباب بازی به خانواده‌ها انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه در کنار خدمات متنوع ارائه شده مهارتی، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانه‌ای و بخشی نیز برای فروش اسباب بازی در نظر گرفته شده است ادامه داد: یکی از نقاط جذاب این جشنواره در مقایسه با سال گذشته ایجاد موزه اسباب‌ بازی‌های قدیمی در دو بخش کشوری و بخش مخصوص قزوین با دارا بودن بیش از 300 اسباب بازی قدیمی است که در سرای سعدالسلطنه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این مقام مسئول عنوان کرد: همچنین هزار اثر نیز از میان اسباب‌ بازی‌های قدیمی نقاط مختلف کشور به نمایش در می‌آید و در کنار آن بخشی هم به ساخت اسباب بازی قدیمی اختصاص یافته است.

وزیری‌نژاد تصریح کرد: قسمت دیگری از نمایشگاه به آثار کودکان دیروز اختصاص یافته و در آن یکی از شهروندان قزوینی که آثار نفیس از مدارس قزوین در 30 تا 40 سال گذشته همچون میز و نیمکت‌های آن زمان را در اختیار دارد این آثار را به نمایش می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: خاطره‌گویی کودکان دیروز و امروز و نیز نمایش 200 قطعه عکس از کودکان دیروز بخش دیگری از فعالیت این غرفه را در بر دارد که عکس‌هایی از بزرگان قزوین نظیر شهید رجایی نیز در آن به چشم می‌خورد و به خصوص برای کودکان دیروز جذابیت خاصی دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی قزوین به برنامه‌های جنبی این جشنواره اشاره و خاطر نشان کرد: در مدت برگزاری جشنواره به طور میانگین روزانه پنج برنامه هنری برای کودکان و خانواده‌ها در قالب خیمه شب‌بازی نمایش‌هایی با موضوع نوروز، هویت شهری، معرفی اثرات مخرب اسباب بازی‌های غربی بر کودکان در قالب نمایش روی دو استیج اجرا می‌شود.

وزیری‌نژاد با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کنار دومین جشنواره ادامه داد: به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی نمایشگاه صنایع دستی در کنار این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی برپا می‌شود که سال گذشته در موزه چهلستون برپا شد و امسال نمایندگان 11 استان در 40 غرفه در راسته قیصریه سرای تاریخی سعدالسلطنه آثار خود را به بازدید کنندگان عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی جشنواره اسباب بازی، سه استان و در بخش بازی‌های بومی و محلی هشت استان برای اجرای برنامه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با به تن کردن لباس‌های سنتی و محلی حضور می‌یابند و با احتساب 11 استان شرکت کننده در نمایشگاه صنایع دستی تعداد استان‌های حاضر به 22 مورد می‌رسد.

این مسئول فرهنگی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با صدا و سیمای مرکز قزوین شخصیت عروسکی خان‌بابا روزانه یک ساعت به اتفاق شخصیت‌های سه استان دیگر کشور به اجرای برنامه می‌پردازد.

وزیری‌نژاد تصریح کرد: امسال هم در جشنواره علاوه بر توزیع ویژه‌نامه جشنواره، اولین ویژه‌نامه کودک و نوجوان در راستای معرفی اهداف مدیریت شهری به کودکان در جشنواره توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها حق انتخاب برنامه را از میان برنامه‌های اجرایی خود دارند به این ترتیب که در هر روز برنامه روز آینده آن اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول