اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

شاه‌سیاه: ریشه مشکلات زناشویی فقدان صمیمیت بین زوجین است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی قم گفت: بر اساس یک تحقیق انجام شده ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی، فقدان صمیمیت و مشکلات ارتباطی بین زوجین است.

شاه‌سیاه: ریشه مشکلات زناشویی فقدان صمیمیت بین زوجین است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مرضیه شاه‌سیاه امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه تحقیقی اظهار کرد: ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی، فقدان صمیمیت و مشکلات ارتباطی بین زوجین است و روابط صمیمانه یکی از نیازهای اساسی انسان است.

وی ادامه داد: صمیمیت یک نیاز اساسی انسانی و به عنوان نزدیکی، تشابه و رابطه شخصی دوست داشتنی با شخص دیگر است.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی قم افزود: ایجاد و حفظ روابط صمیمانه در جریان ازدواج یک مهارت و هنر است که علاوه بر سلامت روانی و تجارب سالم اولیه، نیازمند کسب مهارت‌ها و انجام وظایف خاصی است.

شاه‌سیا هدف پژوهش خود را بررسی و مقایسه تأثیر آموزش گروهی زوجین با شیوه شناختی رفتاری و ارتباط درمانی بر صمیمیت زوجین شاهد و ایثارگر عنوان کرد و بیان داشت: روش تحقیق نیمه تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد.

وی تصریح کرد: جامعه ‌آماری این پژوهش شامل تمام زوجین شاهد و ایثارگر شهر اصفهان در سال 87 و نمونه شامل 50 زوج بود که از بین مناطق سه‌گانه بنیاد شهید شهر اصفهان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند.

شاه‌سیا گفت: هر دو گروه به پرسشنامه صمیمیت زناشویی به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون پاسخ دادند و داده‌های تحقیق تجزیه و تحلیل شد.

وی افزود: نتایج نشان داد که آموزش گروهی زوجین بر اساس نظریه شناختی رفتاری، بر صمیمیت تأثیر معنی‌دار داشته است و آموزش گروهی به شیوه شناختی رفتاری سبب افزایش صمیمیت فیزیکی، ارتباطی، مذهبی و کلی شده است.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی قم در نتیجه‌گیری این پژوهش گفت: ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی، فقدان صمیمیت و مشکلات ارتباطی بین زوجین است و روابط صمیمانه یکی از نیازهای اساسی انسان است.

شاه‌سیا گفت: آموزش به شیوه شناختی رفتاری سبب افزایش صمیمیت و در نتیجه رضایت زناشویی را ارتقا می‌بخشد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول