اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

قیطاسی: شیوع نارسایی قلبی در خراسان‌جنوبی بالاست

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به شیوع بالای نارسایی قلبی در استان، مصرف برخی داروها و تأثیرات آن بر اختلال دید رنگی در یک تحقیق علمی بررسی شد.

قیطاسی: شیوع نارسایی قلبی در خراسان‌جنوبی بالاست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هدی قیطاسی صبح امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی اثر مصرف دیگوکسین در بروز اختلال دید رنگی اظهار کرد: دیگوکسین دارویی است که در درمان نارسایی قلبی استفاده می‌شود و عوارض مختلفی از جمله اختلال دید رنگی دارد.

وی با اشاره به تحقیق انجام شده خود و همکارانش ادامه داد: با توجه به شیوع بالای نارسایی قلبی در استان و جایگاه مصرف دیگوکسین در این بیماران بر آن شدیم تا این مطالعه را انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این مطالعه به صورت موردی در سال‌های 1388-1387 در بیمارستان ولی‌عصر بیرجند انجام شد و گروه مورد 59 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بودند که حداقل یک سال دیگوکسین خوراکی مصرف می‌کردند.

قیطاسی اضافه کرد: گروه شاهد 59 نفر از بیماران غیر قلبی مراجعه‌ کننده به بیمارستان یا همراهیان بیماران که دیگوکسین مصرف نمی‌کردند انتخاب شده و از نظر سن و جنس با هم همگن شدند.

وی با بیان اینکه هر دو گروه از نظر دید رنگی با تست Ishihara بررسی شدند، اظهار داشت: از گروه مورد یک نمونه خون وریدی برای سنجش سطح سرمی دیگوکسین گرفته شد و سپس اطلاعات کدبندی شد و آنالیز آماری انجام شد.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در این مطالعه فراوانی نسبی اختلال دید رنگی در گروه مورد 6.8 درصد، در گروه شاهد 1.7 درصد بود که از نظر آماری معنی‌دار نبود.

قیطاسی با بیان اینکه میانگین سنی و جنس در دو گروه و فراوانی اختلال دید رنگی به تفکیک سن و جنس اختلاف معنی‌داری نشان نداد، گفت: سطح سرمی دیگوکسین در 5.1 درصد بیماران مورد مطالعه غیر نرمال بود و بین میانگین سطح سرمی دیگوکسین و اختلال دید رنگی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.

وی به نتیجه‌گیری از این تحقیق پرداخت و افزود: در مطالعه ما بین سطح سرمی دیگوکسین و اختلال دید رنگی ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد و باید مطالعات وسیع‌تری در این مورد انجام شود.

این پژوهش با همکاری تعدادی از متخصصان پزشکی از جمله محمدحسین داوری، طوبی کاظمی، هانیه افرازنده و هدی قیطاسی انجام شده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول