اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش ملی فرهنگ و ایثار در قم برگزار شد

آیت‌الله جوادی‌آملی: ایران با خون شهدا طیب شد

خبرگزاری فارس: همایش ملی فرهنگ و ایثار با حضور علما و فضلای حوزه و دانشگاه و با پیام آیت‌الله جوادی‌آملی برگزار شد.

آیت‌الله جوادی‌آملی: ایران با خون شهدا طیب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همایش ملی فرهنگ و ایثار پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله اراکی و پیام آیت‌الله جوادی‌ آملی در سالن همایش‌های دانشکده اصول ‌دین برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این پیام آمده است: ترجیح ایثار بر استنثار از مهم‌ترین دستورهای اخلاقی است که نظام اسلامی آن را دالان انتقالی از جاهلیت به عقلانیت قرار داد، البته ایثار دیگران بر خود از سنخ تقدیم باقی بر فانی، و رهایی از تلخی دنیا و رسیدن به شیرینی آخرت است، چه اینکه استنثار مغرور گذرا شدن و از جمال و جلال پایدار محروم گشتن است و این اصل ره‌آورد همه پیامبران خداست، اثر مشهود چنین ایثار کرامت بر دنائت را می‌توان در طمع اعراب جاهلی در شکار سوسمار و زهد عرب متمدنی که تمدن خود را در تدین جستجو می‌کرد از آهو و تیهو در حرم و حال احرام بررسی کرد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: فراز خیر ایثار و فرود خطیر استنثار را می‌توان چنین تحلیل کرد که در ایثار عوض و معوّض هر دو به انسان بر می‌گردد و در استئثار هر دو به ابلیس واگذار می‌شود، خیر آن در استقلال و حریت است و خطر این در وابستگی و بردگی است، داد و ستد با خدا، فروش جان و مال به حضرت باری تعالی مایه حفظ هویّت و تکامل آن و حیات جاودانه انسان با چنان روح متکامل آزاد خواهد بود.

در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: تجارت با ابلیس و فروش ایمان و کرامت به او پایه خسارت سرمایه و سبب سلطه او بر جان و تمام شئون جارحه‌ای و جانحه‌ای بشر می‌شود در این حال تهدید شیطان به احتناک عملی می‌شود، ثمره شیرین ایثار را می‌توان در ولایت الهی مشاهده کرد به طوری که خدا مؤمنان اهل ایثار را از هر تیرگی و تاریکی رهایی بخشوده و به ساحت نور می‌رساند و میوه تلخ استئثار را می‌شود در ولایت ابلیسی بررسی کرد به طوری که طاغوت مباهیانِ به تباهی را از هر ضیاء و نوری محروم ساخته و به چاه تاریکی می‌کشاند.

در ادامه این پیام بیان شده است: مرگ در فرهنگ قرآن عبارت از تحوّل و دگرگونی است و انسان در پایان زندگی دنیا با مرگ برخورد می‌کند و آن را هضم کرده و می‌میراند و با عنایت الهی برای ابد می‌ماند و راز ماندگاری انسان را می‌توان از هاضم بودن وی و مهضوم بودن مرگ، نه به عکس آن استنباط کرد. شهادت در راه خدا آثار حیات‌بخش فراوانی دارد که مرگ شهید با مردن دیگران از لحاظ حیات‌بخشی متمایز خواهد بود، شهید در حالی که آگاه از وضع خویش است وارد برزخ می‌شود و متوقّعانه از خدا بشارت همراهی و همنوای همفکری‌های خود را از خدا می‌طلبد و چون خودش از لوث طبیعت منزّه و از روث دنیای دنیّ مبرّاست، عصر خود را پاک و زمان و زمین خویش را طیّب می‌کند.

در بخش پایانی این پیام تصریح شده است: کشوری که همانند ایران اسلامی با دِمای شهدا طیّب شد زمینه مساعدی برای باروری معارف عقلی و نقلی و پرورش مردان و زنان عفیف و مجاهد و دولت و ملت عقل محور و عدل مدار و پیروان راستین قرآن و عترت است، استقلال، آزادی و رهبری خاورمیانه بیدار است.

همچنین در پایان این همایش از 10 مقاله برتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول