اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور:

روند افت آب سفره‎های زیرزمینی نگران‏کننده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور گفت: روند نشست زمین و افت آب سفره‌های زیرزمینی در کشور به شدت نگران‌کننده است.

روند افت آب سفره‎های زیرزمینی نگران‏کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، محمد درویش در همایش «چالش‌های فرهنگی اجتماعی و پتانسیل‌های آموزشی با محوریت منابع طبیعی» در این دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات موجود از محیط زیست تنها معادل 15 درصد از کل آن است.

وی افزود: گونه‎های گیاهی و جانوری کشف نشده‎ای وجود دارد که ممکن است بر اثر توسعه ناپایدار و بی‌توجهی به محیط زیست، در احداث و بارگذاری سدها، مراکز صنعتی و ‌جاده‌های مختلف نابود شود.

درویش با اشاره به شتاب کاهش گونه‎های زیستی در جهان، اظهار داشت: 50 درصد گونه‏های آبزی رودخانه‎های شیرین، 20 درصد گونه‏های آبزی اقیانوس‎ها، 12 درصد از 10 هزارگونه پرنده شناخته شده تاکنون از بین رفته است و این نابودی‌ها نشان می‏دهد که اولویت در سطح جهان با وجود همه شعارها حفظ محیط زیست نیست.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور به آتش‏سوزی‎های رخ داده در جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: در این آتش‎سوزی‏ها هزاران هکتار از جنگل‏های کشور سوخته که این رخداد در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست بسیار نگران‌کننده است.

درویش با اشاره به افت شدید سفره‎های آب زیرزمینی در سطح کشور، روند نشست زمین و افت آب سفره‎های زیرزمینی را به شدت نگران‌کننده دانست و گفت: در حال حاضر 300 دشت ممنوعه در سطح کشور وجود دارد که در 30 دشت میزان افت آب‏های زیرزمینی به بیش از دو متر در سال رسیده که گویای یک وضعیت بحرانی است.

وی همچنین افزود: از سال 1351 تاکنون جدول تخلیه سالانه آب‏های زیرزمینی در کشور از تراز منفی 6 میلیارد مکعب بالاتر رفته است و در حالی است که نرخ بحرانی فرونشست سالانه زمین در کشورهای پیشرفته چهار میلی‎متر است.

به گفته وی در سال 85 این نرخ در ایران 17 سانتیمتر بوده و در سال جاری به 36 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور با بیان اینکه نیازهای بخش کشاورزی به آب در حال افزایش است، افزود: هیچ کس در کشور مخالف توسعه بخش کشاورزی نیست اما این توسعه با افزایش راندمان آبیاری و کاهش ضایعات در این بخش مهم اقتصادی، پایدار خواهد شد.

درویش سرانه فضای سبز، برای ایرانیان را  در حال حاضر دو دهم هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان یک چهارم استاندارد جهانی آن است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‏سازی در زمینه حفظ محیط زیست، تصریح کرد: نتیجه کم‎کاری در این زمینه قطع درختان و از بین رفتن عرصه‎های محیط زیست و منابع طبیعی است و بنابراین تبدیل هر فرد به یک پزشک طبیعت و آموزش درست به کودکان می‌تواند نقش موثری در حفظ عرصه‎های طبیعی داشته باشد. 

همایش «چالش‌های فرهنگی اجتماعی و پتانسیل‌های آموزشی با محوریت منابع طبیعی» به همت انجمن‎های علمی دانشجویی رشته‏های منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد،‌ با همکاری اداره‏کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری و با حضور اساتید، دانشجویان، مدیران منابع طبیعی و سازمان‏های مرتبط در این استان و محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‎ها و مراتع کشور در سالن شهید آوینی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول