اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخسین‌بار در جهان صورت گرفت

ساخت فیلتر نانولوله کربنی توسط دو محقق کردستانی

خبرگزاری فارس: فیلتر نانولوله کربنی برای جداسازی آب از نفت و مشتقات نفتی برای نخسین‌بار در جهان توسط جمال‌الدین افضلی و محسن حسام دو محقق و مخترع دانشگاه کردستان ساخته شد.

ساخت فیلتر نانولوله کربنی توسط دو محقق کردستانی

یکی از این محققان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: ساخت این فیلتر برای نخستین‌بار در دنیا انجام شده است و متکی بر فن‌آوری‌نانو بوده و قابل رقابت با دیگر فن‌آوری‌هاست.

گفتنی است؛ افضلی پیش از این موفق به اختراع سوزن نانولوله کربنی میکروسکوپ اتمی شده بود که در جشنواره اختراعات و نوآوری‌های فجر امسال مقام اول کشور را از آن خود کرد.

وی افزود: این کار در قالب پروژه تحقیقاتی در دانشگاه کردستان با همکاری  محسن حسام صورت گرفته و به شماره 73625-11/11/90 ثبت شده است.

افضلی در ادامه به کاربردهای این طرح اشاره کرد و گفت: آب و مواد نفتی با هم مخلوط نمی‌شوند ولی می‌توانند به شدت در هم فرو روند و جداسازی آن بسیار مشکل است.

وی افزود: برای جداسازی آب از روغن روش‌های مختلفی وجود دارد که به دلیل هزینه اجرایی بالا، بازده پایین و وسایل و تجهیزات بزرگ به صرفه نیستند برای حل این مشکل می‌توان از ترکیب نانو لوله‌های کربنی و میکروتوری‌ها استفاده نمود.

به گفته این محقق دانشگاه کردستان، یک سطح فیلتری که دارای دو خاصیت ابر آب‌گریزی و ابر چربی‌دوستی باشد برای جداسازی آب و روغن مناسب است که چنین فیلتری را می‌توان به وسیله انباشت نانولوله‌های کربنی چند دیواره بر روی توری فولاد زنگ نزن تولید کرد.

افضلی گفت: مواد کربن‌دار دارای خاصیت چربی‌دوستی هستند و از این‌رو نانولوله‌ کربنی نیز به علت خاصیت مویینگی دارای خاصیت چربی‌دوستی بالا است.

به گفته وی، همچنین تحقیقات نشان داده که افزایش زبری سطح موجب خاصیت آب‌گریزی می‌شود، بنابراین ساخت توری نانولوله‌ای که در آن نانولوله‌های کربنی به طور عمود قرار گرفته باشند می‌تواند برای جداسازی آب از روغن استفاده شود.

افضلی تصریح کرد: محققان دانشگاه کردستان برای آزمایش این فیلتر، ترکیبی از آب و نفت روی آن ریختند بعد از گذشت مدت زمانی نفت از این فیلتر عبور کرد، در حالی که آب باقی مانده بود.

وی مزایای این فیلتر را یادآور شد و گفت: جدا کردن آب از ترکیبات نفتی و روغنی با بازده بالا، عبور دادن نفت و مواد روغنی و مقاومت در برابر عبور آب از مزایا و کاربردهای فیلتر نانولوله کربنی است.

این محقق دانشگاه کردستان اظهار کرد: استفاده از جاذبه زمین برای کار کردن مزیت‌ دیگر این فیلتر که به راحتی با جاذبه زمین کار می‌کند و نیازی به دستگاه مکنده ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد این فیلتر در صنایع خودرو سازی و در صنایع نفت و پتروشیمی و همچنین محیط زیست استاین فیلتر برای بازیافت نفت‌های نشت کرده به دریا و جدا نمودن آب‌های شور از نفت خام چاه‌های نفتی که نفت آنها با آب شور مخلوط شده است، کاربرد دارد.

افضلی در پایان گفت: چنین فناوری می‌تواند به تصفیه نفت مخازن نفتی ایران که آلوده به مقادیری از آب نمکی خورنده هستند، کمک کند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول